Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ledigt utrymme på C.disken minskar


pehrbau

Rekommendera Poster

Jag har en 85GB SSD som sysemdisk och har oroat mig för att det lediga utrymmet minskar. Jag jobbar med video och använder flera olika videorelaterade program. Några av de största har jag lagt på en annan disk för att spara utrymme på C.

Idag satte jag mig och letade efter de ställen på C som växte mest och hittade två ställen:

 

Users/User/AppData/Roaming/Adobe/Common/Media Cache

och

Users/User/AppData/Roaming/Adobe/Common/Media Cache Files

 

Genom att deleta de ej aktuella filerna (över 100st) fick jag bort 16GB. Aktuella filer hittar man dels genom datum och dels genom filnamn.

 

Allt funger fint och det är nu gott om plats på systemdisken.

 

Kanske har någon nytta av detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest optimala är att man, som du, har 2 hårddiskar och att man redan under installationen av Windows 7 ser till att flytta över ALLT som har med användarna att göra till den 2:a disken!

 

På så vis separarar man användardata från system och program.. samtidigt som man avlastar systemdisken..

 

Detta kräver dock en stor del förkunskaper, men om du söker efter optimal windows 7 installationer så skall du hitta guider för att åstadkomma dito! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt om man har en SSD på säg 80-120GB och man har mycket program, så kan det vara bra då om man har en extra HDD att installera tyngre program som Adobes på hårddisken.

 

Annars så fylls en liten SSD fort och helst skall ju en sådan inte fyllas med mer än c:a 80-85% innan prestandan på skrivningar sjunker drastiskt. Många nyare modeller av SSD har redan ett reserverat utrymme på c:a 7-15% för detta (beroende på storlek av SSD) som man som användare inte kommer åt - och då behöver man inte tänka på detta. Allt sköts av den inbyggda SSD kontrollkretsen.

 

I ditt fall när du har en SSD på endast 85GB så är det i princip i huvudsak för Windows 7 samt några utvalda program som ryms.

 

I Adobes Photoshop och Premiere sätter du SSD som Scratch disk för optimal prestanda.

Det gör ju ingenting att det tar lite längre tid att starta programmet från hårddisken eftersom det är prestandan när programmet sedan körs som räknas.

 

Har du dessutom ytterligare en hårddisk så har du dina videofilmer som skall processas på denna - en fysiskt annan disk än där programmet är installerat. Detta är den optimala konfigurationen som Adobe rekommenderar om man endast har en SSD men flera hårddiskar, ja samma gäller ju även om man endast har hårddiskar i sin burk - att programmet då installeras på en annan disk än där filmerna som skall processas ligger och helst också på en annan disk där där operativsystemet ligger.

 

Kör också Diskrensing med jämna mellanrum ex. tömma tempkatologen och annat:

Start > i sökfältet skriv disk > i listan som kommer upp välj Diskrensning => bocka i vad som skall rensas.

 

Men helt klart är att en SSD plus en HDD är att föredra.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkter.

Just nu har jag 32% ledigt på min SSD på 85GB. Har redan lagt över några tunga program på en annan disk. Har mina video data på fyra interna stora diskar och fyra externa diskar. Mitt huvudprogram för redigering är GrassValley Edius, som ligger kvar på C. Att flytta scratch filer till C är en bra idé och det skall jag prova eftersom det nu finns plats. Likaså Windows swap fil kan få växa en del.

 

Användardata typ Mina Dokument, mail mm har jag redan flyttat. Att flytta scratch filer hur som helst verkar tveksamt eftersom det måste påverka RT-funktionen. Däremot att manuellt ta bort dessa efterhand som de inte längre är aktuella hjälper. Om det gick att sätta en max "livslängd" på vissa filer hade inte varit fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...