Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen ikon för trådlöst nätverk


pw22ae

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag sitter på ett Windows 98 som ligger installerat på en Mac via VM Fusion. Dvs ett program som jag öppnar upp med OS men där hela operativsystemet Windows 98 ligger i. Jag har detta då vissa program inte funkar på OS (tex min bokföring)

 

Detta har fungerat finfint i tre-fyra år nu. Men plötsligt en dag fungerar inte internetuppkopplingen i windows. Detta har aldrig strulat innan och jag har inte gjort någon ominstallation, eller liknande... (vad jag minns?- definitivt ingen ominstallation av Windows, ej heller någon uppdatering av VM Fusion)

 

Hur som helst. Jag har försökt luska lite och inser att det är svårt att koppla upp sig mot det trådlösa nätverket eftersom den ikonen inte dyker upp, vare sig nere i högra hörnet eller om man går in i Nätverksinställningar. Från början funkade dock om man stoppade in nätverkskabel, men det funkar inte nu heller. Det är dock en parentes eftersom det bara är trådlöst som är aktuellt.

 

Så min fråga är om någon kan hjälpa mig. Kanske först och främst genom att guida mig i windows hur jag hittar möjligheten att koppla upp trådlöst? Är det nätverkskortet den tappat kontakten med eller? Kanske steg ett är att låtsas att jag inte sitter på ett OS med VM Fuison utan hur man skulle gjort om det vore en vanlig PC.

 

Att tillägga är kanske att det trådlösa fungerar utmärkt i OS och att kopplingen mellan programmen med delade mappar osv fungerar smärtfritt också. Jag sitter på en bärbar MacBook

 

Förslag någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in på start och sedan trycker på "anslut till" och väljer "trådlöst nätverk" kan det funka kanske?

 

Hej tck för din omtanke och ditt svar men "Anslut till" dyker inte upp någonstans i den "menyn". jag tror också att jag kanske ska förtydliga att det verkar som att den på något sätt "tappat bort" uppkopplingen elelr nätverkskortet typ. Det funkade alldeles perfekt innan utan att jag behövde ansluta manuellt elelr så. det bara funkade så länge jag var ansluten med OS

 

Tacksam för fler förslag. men som sagt tror jag man ska utgå för hur ni skulle felsöka om det var en vanlig PC och glömma att det ligger bakom OS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns det till något trådlöst nätverkskort i Enhetshanteraren?

Några utrops- eller frågetecken i Enhetshanteraren?

Nu är det ju evigheter sedan jag använde Windows 98 så jag kommer inte ihåg hur man startar den där, men i XP kan man högerklicka på "Den här datorn" och välja Hantera. Det borde ju också gå att komma dit via Kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns det till något trådlöst nätverkskort i Enhetshanteraren?

Några utrops- eller frågetecken i Enhetshanteraren?

Nu är det ju evigheter sedan jag använde Windows 98 så jag kommer inte ihåg hur man startar den där, men i XP kan man högerklicka på "Den här datorn" och välja Hantera. Det borde ju också gå att komma dit via Kontrollpanelen.

 

Tackar

 

Jag löste det med hjälp av detta. Enhetshanteraren var väl gömd, fick googla hur man hittade den och inte ens på Microsofts support bar det en korrekt "vägbeskrivning" men till slut hittade jag den och det visade sig att det nätverkskort (som hette något med VM Fuision och därför troligen inte var ett ritkigt nätverkskort utan någon form av artificiellt kort som kopplade upp mot Macens fysiska kort) var avaktiverat. hur det skett vet jag inte, men det räckte med att aktivera det och vips var problemet löst.

 

Windows 98 känns ju lite eeh.. 1998 om man säger så, men eftersom jag inte har operativsystemet till mer än typ två program och det ligger parallellt vill jag ju inte köpa ett helt nytt Windows Vista eller så och ladda ner gör jag inte så då fick det bli det senaste lagligt köpta Windows jag hade sedan tiden som PC användare.

 

Tack för hjälpen med bra ställda följdfrågor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...