Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hög CPU-användning, slö SSD


brorsan

Rekommendera Poster

Har just installerat Windows 7 på min fem år gamla laptop. Den är uppgraderad med 4GB minne samt, igår, med en SSD... XP fungerar kanon, kylfläkten går inte ens igång förrän man kört nån tung applikation en bra stund. I 7:an är det en annan historia. Vid normalt windowsanvändande går fläkten igång till-och-från för minsta lilla. Kollar jag i taskmanagern så ser man att CPU-användningen går i vågor upp till 50% utan motivation. Kollar jag på aktiva processer ligger det på 1-3% max. Däremot verkar CPU-användningen kopplad till HDD-aktivitet. Prestandan är inte heller något jättelyft jämfört med den gamla 5400rpm-disken jag hade förut. När jag bytte till SSD i den stationära blev det ett enormt lyft, på laptopen är skillnaden påtaglig, men väldigt liten.

 

Nån som har några idéer om vad som kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en tysk snabbhetsjämförelse mellan Vista, W7 och XP ca 10 olika tester. Var W7 snabbast i ett test, XP snabbast i alla andra test och Vista kom alltid sist.

Dvs snabbhet

XP-W7 9-1

XP-Vista 10-0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyinstallation av Windows 7 på en ny SSD på en gammal laptop med nya minnen?

Vilken laptop pratar vi om?

 

Kan vara flera orsaker, men bl.a. så bör du hämta hem relevanta drivruiner från tillverkaren av din laptop, för just din modell och Windows 7 32 eller 64 bitar.

Om nu hårdvaran i din laptop har stöd för Windows 7?

 

Är processorn slö så går ju saker och ting långsamt i alla fall, sådant som skall processas oberoende av hårddisk eller SSD.

 

Nu kan det vara så att det är installation av Windows uppdateringar, Windows 7 Servicepack - väldigt tunga och tidskrävande saker om det aldrig tidigare gjorts, samt att antivirus program och annat uppdateras.

Viktigt då att sådant får slutföras och att du efteråt startar om datorn på uppmaning.

 

För att kontrollera vad som är igång, se detta inlägg för tips hur du ser exakt vad och vilken process och tjänst som jobbar genom att använda Windows 7 inbyggda Resursövervakaren:

http://eforum.idg.se...ost__p__1541641

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var samtidigt noga med att installera senaste CHIPSET-drivrutinen.. Det är den som talar med moderkortets hårdiskkontroller!

 

Och om du byter från vanlig SATA-disk till SSD så bör man installera om Windows, så att windows anpassar sig till SSD-diskar, bl.a stängs defragmentering osv. av.. vilket det inte görs om man klonar en Sata-disk installaion till en SSD-disk!..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om du byter från vanlig SATA-disk till SSD så bör man installera om Windows, så att windows anpassar sig till SSD-diskar, bl.a stängs defragmentering osv. av.. vilket det inte görs om man klonar en Sata-disk installaion till en SSD-disk!..

Det räcker med att man kör en Windows Experince Index så skall Windows 7 detektera att man har en SSD.

 

Kontrollera att schemaläggningen är avstängd i Windows 7 inbyggda disk-defragmenterare som är schemalagd per default att köra en gång i veckan i Windows 7 .

 

Se detta inlägg hur: http://eforum.idg.se...ost__p__1564937

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...