Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka sladdar behövs? Blu-ray, Digitalbox samt TV


WhiteMagic

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu är snart julen här och då får jag en trevlig liten överraskning i form av en blu-ray spelare som är inspelningsbar.

 

Samsung BD-D8500N (500GB)

 

Sedan har jag också kvar hemma en digitalbox från Comhem, tror den heter "Humax RS-636E"

 

Och så har jag ju givetvis en TV.

 

Då till mina frågor som jag hoppas att någon vänlig själ kan lösa :

 

1,

Jag har för nuvarande inga digitalkanaler, kan jag ändå se de kanaler som ingår i mitt kabel-tv abonnemang genom digitalboxen? Alltså 1,2,3,4,5,6 o.s.v.

 

2,

Min hyresvärd skall någongång nästa år säga upp comhem i deras hus, kan jag fortfarande använda denna digitalbox för nästkommande leverantör av TV-kanaler?

 

3,

Är jag lättlurad i att tro att det är bättre bild genom digitalbox gentemot om jag direkt kopplar antenn-sladden till TV:n?

 

4,

Nu då till vilka kablar jag kan tänkas behöva för att koppla samman dessa 3.

Om vi börjar med digitalboxen så skall jag väl ha 1st antenn-sladd ifrån vägguttaget till digitalboxen, och 1 st HDMI-kabel ifrån digitalboxen till TV:n? Behöver jag även ytterligare en antennsladd ifrån digitalboxen till TV:n? Eller går detta igenom HDMI-kabeln?

 

Vidare till Blu-rayspelaren, har aldrig ägt en sådan här förut. Kopplar man enbart HDMI-kabel till TV:n? Eller skall jag koppla ihop den med digitalboxen på något skumt sätt?

 

Om ytterligare information behövs för att kunna hjälpa mig i denna sladd-djungel så svara gärna med utförlig information om vad jag mer behöver tillägga. Är inte något vidare på det här med kopplande, tyvärr!

 

Ytterst tacksam för svar!

 

Mvh

Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Analoga kanaler kan du inte ta emot med denna. Men om du sitter i ett ComHem hus så sänder de idag SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, SVT24 och SVT Barnkanalen, TV4, TV6 och AXESS TV okodat och du ska kunna ta emot dem i denna. Ja, samma kanaler som du kan ta emot via din nuvarande digitalbox.

 

2: Beror på teknik. Om det är DVB-C än, då ska den troligtvis fungera. Annars kan du alltid ta emot marksända kanaler vi en egen antenn, kanske en bordsantenn.

 

3: är egalt om du har HDMI emellan. Visst, i teorin finns det en liten fördel med mottagningen i TVn då det blir ett steg mindre i signalväg men i praktiken är det inget du märker vanligtvis. Vi talar digitala kanaler alltså, att TVn har en digitalmottagare.

 

4: Här beror det på vad du vill ha inkopplat. Din gamla digitalbox kommer du säkerligen att skrota, men om du vill ha den kvar måste den givetvis även matas med antenn. Jag antar att den är med, då skulle jag nog sätta i stil med

 

Antenn -> Digitalbox -> BluRay -> TV

till TV för att där ta emot de analoga kanaler du än har.

Digitalbox -> HDMI (eller SCART) -> TV (osäker på vad för box det är)

BluRay -> HDMI -> TV

 

Men som sagt, om jag förstår vad din nya BluRay klarar så kan du klara dig utan din digitalbox. Bara testa och se.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Bara om digitalboxen har en analog mottagare. Annars har förhoppningsvis tv:n analog mottagare och i så fall kan du ansluta antennen till den och skippa digitalboxen. Du har ändå ingen användning för digitalboxen om du inte ska titta på digitalkanaler.

 

2. Jag tror det.

 

3. Ja, har svårt att tänka mig att det skulle vara någon skillnad på analoga kanaler. Med digitala kanaler däremot blir det bättre bild om man jämför med analog.

 

4. Skillnaden mellan antennkabel och HDMI är att antennkabeln skickar alla kanaler, men då behövs en mottagare för att plocka ut den kanal man vill ha, medan HDMI-kabeln skickar endast en kanal som det inte behövs någon mottagare för att visa.

 

Om du bara ska titta på analoga kanaler och tv:n har en analog mottagare så kan du koppla antennen direkt till den och koppla ihop blurayspelaren och tv:n med hdmi (tv in, bluray ut). Du kan då titta på tv och titta på blurayskivor.

 

Jag har kollat manualen för blurayspelaren och den verkar inte kunna spela in analoga signaler, utan endast digital-tv.

 

Skulle du gå över till digital-tv så är det så att blurayspelaren har två inbyggda digital-tv-mottagare. Det innebär att du endast ansluter antennkabeln till den och sedan drar en HDMI-kabel till tv:n. Digitalboxen behövs inte. Det innebär att du alltid måste ha blurayspelaren igång när du ska titta på tv (eftersom du väljer kanal på blurayspelaren) men eftersom den har två mottagare så kan du titta på en kanal samtidigt som en annan spelas in, och du kan tidsinställa blurayspelaren precis som en gammal videobandspelare (tv:n behöver inte vara igång).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RS-636E är modellbeteckningen på fjärrkontrollen.

Förmodar att boxen är ComHems box Humax CXHD-1000C.

Det är en tidig HD-box knappast känd för bra bild. Jag hade den ett tag men bytte ut den så fort Humax CXHD-5000C kom. Stor skillnad på bildkvalitet. Men i ditt fall spelar det kanske ingen roll eftersom du snart inte har ComHem som leverantör.

ComHem-boxarna brukar inte fungera med andra nät.

Det finns en hel del intressant här ang Samsungs BD-spelare med inbyggda tuners:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=281692&st=140

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, och tack för alla snabba svar! :)

 

Om jag har förstått era svar korrekt så borde jag då göra såhär :

 

Antennsladd -> TV

HDMI-kabel emellan Blu-ray -> TV

 

Och om jag skaffar digitala TV-kanaler igen så borde jag göra såhär :

 

Antennsladd -> Blu-ray

HDMI-kabel emellan Blu-ray -> TV

 

Är detta korrekt?

 

Sedan har jag tre följdfrågor :

 

1,

Jag har ju totalt glömt bort att fråga om min TV äns kan använda sig av denna blu-ray spelare, min TV har beteckningen "Dantax Model : 42LCD VD7X"

 

2,

Det finns ju en rad olika HDMI-kablar som man kan köpa, och priserna varierar ju en del, jag kontaktade CDON som jag köpt spelaren ifrån och fick reda på att HDMI-kabel ej medföljde.

 

Min fråga är då om dyrast alltid är bäst, då CDON har två olika HDMI-kablar till salu men jag förstår mig inte på vad som skiljer dem, samt vilken jag borde köpa.

 

De som finns är : http://cdon.se/spel/hdmi_cable_1%2c5m-12680358 (47kr)

http://cdon.se/hemelektronik/supra_hdmi_cable_hdmi_-_hdmi_1%2c5m-912174 (389kr)

 

3,

Då jag fick svar här om att Blu-ray spelaren inte stödjer de analoga TV-kanalerna, betyder detta att :

 

För att jag ska kunna spela in ett TV-program/film så måste jag ha digital-kanaler?

Alltså kan jag inte spela in något ifrån de analoga kanalerna (icke-betal kanaler)?

 

Tack ännu en gång för alla svar!

 

Mvh

Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: har din TV HDMI in så ja.

 

2: Kort kabel, köp billigaste du kan finna. Dyrare innebär inte bättre.

 

3: Ja, för att spela in krävs digitala kanaler. De analoga kan den inte spela in.

 

men följ länken som gavs, där står en del matnyttigt om denna serie med bluray.

 

Dina kopplingar ser korrekta ut bortsett från att du kanske även vill mata TVn med antennsladd för att ta emot de analoga kanalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, och tack ännu en gång för svar.

 

Var mycket jag inte förstod i den länken, alla verkar så smarta där hehe :). Men skall försöka mig på den igen.

 

Skummade igenom beskrivningen på CDON för bluray-spelaren igen och då står det såhär :

 

Gott om plats för inspelning utan kvalitetsförlust

Nu behöver du inte längre oroa dig över du inte får plats med alla dina inspelade program. Samsungs Blu-ray-spelare med inbyggd hårddisk gör det möjligt att samla alla inspelningar och filmer på samma enhet. Spela in TV-program från det marksända digitala nätet eller kabel på den stora 500GB-hårddisken. Beroende på inspelningskvalitet är den maximala inspelningskapaciteten 120 timmar för HD och 240 timmar för SD.

* Sändningscertifiering varierar beroende på land

 

Det jag hakar upp mig lite på är noteringen :

 

"Spela in TV-program från det marksända digitala nätet eller kabel på den stora 500GB-hårddisken"

 

Vi har ju kabel-TV där vi bor, men detta är väl inte digitala kanaler?

 

Tack på förhand!

 

Mvh

Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom din Samsung BD-D8500N har en inbyggd mottagare (tuner) för digital kabel-tv (DVB-C) och alla i ComHem-hus har tillgång till sju fria digitala kanaler som inte kräver programkort:

http://www.comhem.se...58/-/index.html

bör du kunna få in dessa kanaler via mottagaren i din BluRay-inspelare. Jag skriver bör för jag vet inte om det fungerar. Men det är bara att testa. Annars får du använda din Humax CXHD-1000C box. Den ska iaf kunna få in de sju fria digitala kanalerna som ComHem "bjuder" alla i ComHem-hus på även de som inte betalar för digital-tv.

Däremot kan det bli problem med att få DVB-C mottagaren i en Samsung BD-spelare att fungera med ett ComHem kort för digital HD-tv eftersom det då blir fråga om att paira kortet med boxen pg av den kryptering som sker (CI+). Och ComHem vill (helst) inte att man använder andra boxar än de som är godkända av ComHem.

Men det blir väl inte aktuellt eftersom du tydligen inte ska ha ComHem i väggen så länge till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag behöver ännu en gång hjälp med hur jag skall koppla samman detta, denna gången bifogar jag bilder på Digitalboxen samt Blu-ray.

 

post-64903-0-93654100-1324483405_thumb.jpg

 

Här är digitalboxen

 

post-64903-0-86239700-1324483421_thumb.jpg

 

Här är blu-ray.

 

Min fråga är hur i allsin dar skall jag koppla samman detta för att kunna spela in digitalkanalerna jag har ifrån Comhem?

 

Om jag kopplar antenn-sladd direkt in i Blu-ray från comhem-jacket så får jag in (som digitalkanaler, 1, 2, 4)

 

Om jag kopplar in digitalboxen och tittar genom den får jag in 1,2,4,6.

 

Varför kan jag inte få in 6:an genom blu-ray?

 

Blu-ray spelaren heter BD-D8500N.

 

Vad som också finns på fronten av Blu-ray spelaren är :

 

Common interface-plats "För att titta på betalkanaler ska du föra in CI CAM med CI eller CI+ CARD"

 

Jag har prövat att sätta i mitt comhem-kort här men det verkar alldeles för litet för denna port.

 

Någon som helst "förmodade" kopplingsalternativ uppskattas verkligen!

 

Jag vill som sagt var kunna titta på digital-kanalerna genom min Blu-ray, eftersom det är med denna jag kan spela in på kanaler.

 

Tack på förhand!

 

Mvh

Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Efter lite googlande och läsande på olika trådar på nätet har jag kommit fram till att jag kanske behöver en CA-modul såsom denna:

http://www.pricerunner.se/cl/239/TV-tillbehoer?ref=redirect&q=dilog+ca+modul+comhem+conax&search=dilog+ca+modul+comhem+conax&other_hits=%3B%3B11844%3B&sort=4&retailer=4797

 

Detta för att kunna avkoda "kanal-kortet" som jag har från Comhem, dock trodde jag detta skedde per automatik genom digitalboxen och att den sedan skickades okodad till Blu-rayn.

 

Om detta kan vara lösningen på mitt problem, har jag två frågor på detta också :/.

 

1,

Sätter man i "kanal-kortet" i CA-modulen och sedan in i Blu-rayn eller stoppar man bara in CA-modulen i blu-rayn och låter "kanal-kortet" sitta kvar i digitalboxen?

 

2,

Måste CA-modulen vara specifikt anpassad för comhem som i ovan angiven länk, eller skulle vilken CA-modul som helst vara lämplig?

 

Tack på förhand!

 

Mvh

Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Modul i Bluray och kort i modulen. Finns bara ett sätt att få ihop alla delarna på :)

Står i manualen.

 

2: ja, du måste ha en med samma kryptering som ComHem (Conax) samt en så kallad CI+-modul om du vill kunna ta in HDTV

Exempelvis

http://www.netonnet....ci/145377.3156/

CI+ är helt enkelt en modernare variant av CA-modul.

Din spelare ska klara HDTV...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se dock denna länk:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=281692&st=0

ang pairing av Samsung BD-spelare med ComHems CI+ modul.

Det kan vara enklare att använda en separat digitalbox godkänd av ComHem även om man då inte kan använda den inbyggda DVB-C mottagaren i spelaren.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av att få ComHems programkort och HD-kanaler att fungera i en Samsung BD-spelare.

SVT1 HD och SVT2 HD kräver dock ej pairing hos ComHem så de kan kanske fungera...

Kanske någon kan utveckla detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Och tack för era svar! :)

 

Jag skall in till Jönköping imorgon och hoppas att elgiganten har modulen som stödjer HDTV, hör av mig så fort jag fått hem detta och testat.

 

Mvh

Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkade alldeles utmärkt med HD-tvmodulen från Conax som stödjer Comhem i denna Blu-ray spelaren.

 

Dock så måste man ringa till Comhem och registrera S/N på modulen innan det startar igång.

 

Tack för all hjälp!

 

Mvh

Kim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att veta att ComHem pairar HD-modulen med en annan box än en av deras "egna/godkända".

Nackdelen med Samsung BD-D8500 är, om jag inte är helt fel ute, att den bara har en tuner för DVB-C och att man alltså inte kan spela in två program samtidigt eller titta på en kabel-tv-kanal medan man spelar in från en annan. (Man kan dock använda DVB-T tunern förmodar jag medan man spelar in från kabel-tv).

Så vill man ha möjlighet till flera samtidiga kabel-tv-kanaler får man antingen skaffa en Samsung eller Humax HDPVR alternativt Samsung BD-D8900 som tydligen har dubbla DVB-C tuners.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...