Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel på Googles ramverk för tjänster


PEGEGE

Rekommendera Poster

Har i dagarna återställt kortets innehåll på min Desire HD med My Backup Pro. Efter det blev det problem: felmeddelandet "Tyvärr! Processen com.google.process.gapps för programmet Ramverk för tjänster för Google stoppades oväntat. Försök igen." dyker upp ofta, t.ex. när jag försöker synca mobilen med Google, eller via HTC Sense till datorn, med HTC sync. Datorn kan inte hitta mobilen, ändå kan jag öppna den som vanligt som en extra drive och föra över filer mellan mobilen och datorn utan problem.

 

Har googlat på felmeddelandet och läste ett antal inslag av andra med samma problem, med lösningar som tyvärr gällde bara rotade mobiler. Jag vill inte rota den p.g.a. problem med antivirusprogrammet (Lookout AV & Security), som rotningen vill ha bort. Hellre skyddad mobil än rotad mobil, tycker jag.

 

Min kalender (Business Calendar) har kvar alla sina uppgifter, men nu förekommer de i många exemplar - från 2 till 5-6 gånger var (!), åtminstone gamla entréer. Inga problem med nya dock.

Samma problem med mina kontakter (har Contapps Phonebook). Ingenstans står det hur man ska få bort alla kopiorna/upprepningarna. Har försökt med avinstallation och nyinstallation av kalendern men resultatet förblev detsamma. Så det går inte att synca mobilen med Google, vare sig via datorn eller via internet.

 

Nån som har nåt bra förslag? :)

 

För resten, efterlysningen på slutet av sid.79 i senaste nummer av PCfA, svaret bör vara "dig", vilket på engelska är just "gräva". Dig som dej i detta fall. Fåniga översättarprogram!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellre skyddad mobil än rotad mobil, tycker jag.

Kruxet är att både iPhone och telefoner med Googles Android är smart kamoflerade trojanska hästar tillverkade inte av Odyssés utan av Google och Apple.

Det räcker med att titta i buken, i detta fall läsa användarvillkoren för att inse detta, exempel Youtube: "Samtyck till att dina data samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation"....

Och lite längre fram "Använd på egen risk"

Dvs accepterar du det här användaravtalet så är det fritt för Google att ladda hem allt från kontakter, SMS, Mail, foton och filmer, vilka banker du använder och hur du loggar in, vad mikrofonen hör och vad kameran ser. Och Google kan fritt dela med sig , föra informationen vidare och bara tappa den på internet.

Läs Kapitel 2.9 Avtal och lagar i

krav_for_sakra_molntjanster [pdf]

Det här med rätt att läsa av vad du har på din mobil är inte unikt för Google, många Appar har samma funktion, tex Handelsbanken s app

http://www.dn.se/ekonomi/teknik/banker-kan-dammsuga-telefoner-pa-data--granskas

 

brukar du läsa behörigheter och användarvillkor innan du klickar JA ?

http://www.pcforalla.idg.se/2.1054/1.415874/gratis-sakerhetsprogram-for-android-helt-vardelosa

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.417155

http://www.e24.se/business/it-och-telekom/telebolagen-ser-allt-du-gor-med-mobilen-i-hemlighet_3216520.e24

 

En vän som hjälper brottsoffer är medveten om riskerna med smartfånes och använder därför en vanlig dum Sony Ericsson Cedar.

 

Så du kan som jag ser det rota din Android telefon. Säkerheten kan inte bli sämre än vad den är. Som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du kan som jag ser det rota din Android telefon. Säkerheten kan inte bli sämre än vad den är. Som jag ser det.

 

Tack för extensivt och intressant svar. Mycket som är värt att begrunda och beakta!

Du har helt rätt i att jag (eller vi, smartfånanvändare) samtycker till mycket som vi inte borde, om vi var lite försiktigare, men åtminstone jag hoppas ofta på det bästa och blundar för uppenbara risker. Samtidigt trodde mig minska dem mha ett av-program (har just nu 3: Norton, Lookout och AVG Antivirus Pro, som förresten reagerade mot Norton såsom varande ett virus. Antagligen svartsjuk, bara:))

Förr brukade jag läsa behörigheterna och undrade ibland - måste dom verkligen ha tillgång till detta eller detta? Numera har jag slutat bry mig. Inte bra alls, förstås. Som sagt, jag hoppas naivt på det bästa och beter mig annars som den berömda strutsen.

 

Jag ska absolut fördjupa mig i dina tips och synpunkter när julen är över och det finns tid för annat viktigare.

 

Har annars löst problemet med de många dubbletterna i adressboken med appen Contact Remover, men var tvungen att ta bort dem för hand, det finns ingen inbyggt funktion för automagisk dubblettborttagning. Dessutom är de många kontakter som inte går att ta bort, eftersom de är knutna till Facebook, trots att jag har försökt kapa av den kopplingen. Appen berättade om denna begränsning själv.

Har tyvärr inte hittat nån app för borttagning av kalenderdubbletterna. Sk*t sammma.

 

GOD HELG!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...