Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SSD som inte ger blåskärm


pontaxxr

Köpa SSD  

5 medlemmar har röstat

  1. 1. Skulle du köpa en SSD i nuläget?



Rekommendera Poster

Hejsan,

vet någon om det finns någon ssd som inte ger blåskärm?

tycker det låter som dom flesta ssd:erna ger blåskärm.

 

är det en sån osäker teknik fortfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har SSD i min dator, i en gammal EEE-PC och eventuellt i en Acer-platta. Jag har även haft en annan SSD i min dator tidigare och jag har inte haft några blåskärmar alls i någon av dessa maskiner.

 

Den första SSD jag köpte orsakade att datorn frös då och då samt att min profil i Windows inte gick att läsa in, men inga blåskärmar. Den nya SSD fungerar mycket bättre. Två eller tre gånger har Windows sagt att min profil inte kunde läsas in, men om det beror på SSD eller inte kan jag inte svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att garantera något, speciellt med nya SSD oavsett vilken controller det sitter i ex. SandForce, Marvell, Indilinx, JMicron, Intel, etc.

 

Men dom äldre Intel SSD har bra rykte att vara stabila och funktionella.

 

Anand Lal Shimpi på AnandTech skriver utförligt om SSD och deras controllers, kolla igenom hans artiklar och reviews av SSD genom att klicka på en och som sagt dessa brukar vara utförliga på flera sidor.

Tex. denna kan vara ett bra val:

The Intel SSD 320 Review: 25nm G3 med Intels controller (Intel SSD använder andra controller på vissa modeller också).

 

Sedan har PC För Alla Extreme just testat en ny högprestanda SSD med Marvell controller:

Corsair Performance Pro 256 GB i test

 

Är du orolig för BSOD som varit med Sandforce Controller 2280 så kolla efter SSD med en annan controller, även om flera andra SSD controllers också haft problem ibland. Men det har släppts ny Firmware för både SandForce och andra controllers så blåskärms fenomenet verkar vara löst - åtminstone det felet som fanns då som just denna uppdatering adresserar för SandForce.

 

Dessutom är det endast några få % som drabbades av det beryktade felet på SandForce 2280 controllern. Det har varit färre problem med SandForce 1200 controllern.

 

Vissa som fick BSOD och skyllde på SSD hade ju i själva verket andra problem som orsakade felet. Just detta har ju varit ett bekymmer med rot-orsaksanalysen hos tillverkarna, eftersom dom haft svårt för att återskapa felet många ggr. som användarna rapporterat och ibland direkt felaktigt pekat ut SSD.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...