Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskkontroll kan inte slutföras


Mikael63

Rekommendera Poster

Ska i helgen åka till en bekant som har bekymmer med att en kontroll behöver göras och när den körs så kommer meddelande om att den inte kunde slutföras och så blir det bara omstarter.

Tänkte testa i felsäkert läge osv och ta med mig diverse skivor inkl. en Vistaskiva. Har ju stött på denna typ av prob. tidigare och löst dem men saknar fokus på detta nu, mycket på jobbet och så här inför julen osv..

 

Vill ha en snabb uppdatering, eller kanske mer en spark i arslet åt rätt håll.. Vad ska jag kolla? Ja memtest & disktest osv. men kanske mer grundläggande innan mer djupanalys, mer uppenbart som jag missar pga. mitt, just nu, ointresse för detta..

Motsvarande chkdsk om jag startar upp med en LiveLinux ex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan tyda på att felkontrollen måste schemaläggas, alltså den kan inte utföras så länge vissa filer och processer är i gång. http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Check-your-hard-disk-for-errors

 

Sedan skulle du kunna köra chkdsk C: /f samt en del tester direkt från Vista skivan som du då bootar från, bör gå att välja i nån meny då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux motsvarighet till chdsk är fsck. Fsck stöder inte NTFS men nog VFAT. Varken chdsk eller fsck kontrollerar hårddisken utan endast filsystemet, men de kan upptäcka fysiska fel på disken då dessa kan förorsaka fel på filsystemet. För kontroll av hårddisken behövs ett diagnosprogram med ytkontroll, helst tillverkarens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstått rätt, via telefon, så vid uppstart kommer skärmen upp där det står något i stil med "inkonsekvenskontroll" och när den då påbörjas (jag gissar att man INTE tryckt någon tangent för att avbryta) så kan den inte slutföras. Kontrollen är nog redan schemalagd.

 

Min spontana tanke är att filsystemet behöver fixas med ex. Chkdsk + lämplig växel, men den Vista-skiva jag har med är jag inte helt hundra på att fungerar som den ska. Dock bör bekantingen ha sin originalskiva, någonstans...

 

Borde ju kunna boota på en skiva med XP och där köra Chkdsk men..

 

En LiveCD Linux är betydligt pålitligare att boota upp med och där var tanken att kunna köra motsvarande Chkdsk. Filsystemet är dock NTFS.

 

Kommer att ta med Hirens CD, UltimateBootCd, SystemRescueCD osv.. men dessa används vid för få tillfällen för att jag ska ha full koll på vilka programdelar jag ska nyttja. Får kanske testa på en burk hemma först..

 

Bara en halvtimmes bilresa så jag kan ju ta hem datorn i fråga och sitta hemma och "mecka" men det skulle kännas skönt med en snabb åtgärd på plats - om det nu inte är ett "riktigt" fel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chdsk körs automatiskt om filsystemet inte avmonterats rent. Det kan förorsakats av att datorn stängts av före allt data skrivits till disken. Om diskens cacheminne utnyttjas för skrivning är det relativt stor risk att operativet stänger av datorn före allt har hunnit skrivas. Fel på filsystemet kan också bero på glapp i SATA-kabeln.

 

Det bästa alternativet är att först göra en avbild av filsystemet med ddrescue till en annan disk. Om felet beror på fysiska fel på disken så kan körning av chdsk förvärra situationen. när du gjort avbilden så kollar du disken med tillverkarens diagnosprogram. Det är troligen enklare att kopiera filerna från avbilden till ett nytt felfritt filsystem än att reparera filsystemet. Programmet ddrescue finns på SystemRescueCD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De var nog bra att jag "laddade upp" inför detta..

Startar normalt = bara liggande stapel.

Startade i felsäkert läge = OK

Körde Chkdsk utan växel = inga fel hittades.

Startar om normalt = OK

 

Ingen aning vad som var fel men det fanns uppdateringar av både Java & antivirus. Kanske någon påbörjats och sedan har datorn stängts felaktigt.

 

 

Tack för stöd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...