Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallera Vista på annan hårddisk


Crocky

Rekommendera Poster

Hejsan :)

 

C: har svällt ut och det börjar bli dags att göra något åt saken. Tänkte rensa bort hela Vista som är installerad på primär hårddisk och göra om den till sekundär. Nuvarande sekundära (40GB SSD) tänkte jag istället använda som primär med endast Vista på. Program installerar jag då på den sekundära hårddisken, om det är möjligt att göra så?

 

Nu till den huvudsakliga frågan - hur installerar jag Vista på den andra hårddisken? Jag har en Asus M70SR laptop. Ingen recovery-skiva eller Vista-skiva kom med. Antagligen finns väl en recovery partition någonstans, men hjälper det mig när jag vill flytta operativsystemet till en annan hårddisk? Har sett att man kan flytta operativsystem med Norton Ghost, men det kanske inte hjälper mig? Man borde väl då flytta över hela C: (?) och det är tekniskt omöjligt då C: nu använder 112 GB. Hårddisken som Vista ska flyttas till är totalt 40 GB.

 

Vore intressant att höra era tankar om det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus ska ha skickat med ett program för att bränna recovery-skivor just för användning när hårddisken behöver bytas ut och återställningspartitionen inte kan användas. Se om du inte kan hitta något program som heter typ Asus Recovery Manager i datorn. Ibland verkar det som att Asus i stället har tänkt sig att man trycker på en särskild tangent i uppstarten för att komma till programmet som både kan göra recovery-skivor och återställa från återställningspartitionen. Det är nog bäst att du kolla lite i manualen som du kan ladda ner från Asus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus Recovery Manager eller liknande verkar inte finnas på datorn. Har också tittat på downloads för den här modellen utan att hitta något som verkar passa. http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=M70SR&p=3&s=124

 

Det står i instruktionsboken att Recovery DVD kommer med selected models. Förstås är inte min dator en av de utvalda. ;)

 

För att komma åt programmet som styr återställningsprocessen ska man tydligen trycka F9 vis uppstart. Där får man tre alternativ:

 

-Recover Windows to first partition only.

-Recover Windows to entire HD.

-Recover Windows to entire HD with 2 partition.

 

Alltså inget alternativ för att göra flytta över nödvändiga filer till DVD. Eller kommer det kanske längre fram i processen?

Som jag förstår det är min enda möjlighet att faktiskt få ner allt på en skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast vore kanske att ladda ner random Vista-kopia från nätet. Det är väl ändå produktkoden man har köpt så det borde väl funka. Varför försöka vara laglydig när det görs så svårt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F9 verkar ju inte ge önskat val i din dator.

Creating the Recovery DVD:

1. Double-click the AI Recovery Burner icon on the Window desktop.

2. Insert a blank writable DVD into the optical drive and click Start to start creating the Recovery DVD.

http://support.asus.com/Troubleshooting/detail.aspx?SLanguage=en&p=3&m=M70Sr&s=124&hashedid=NWes12hDG0VWuJ0B&os=&no=1775
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att enda möjligheten då är att hitta AI Recovery Burner. Det finns inte installerat på den här datorn och finns inte i Download-sektionen på Asus support. Hmm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, den där länken fungerade. Nu har jag installerat AI Recovery. Ska bara köpa ett gäng skivor nu så ska provköra det.

Tack så mycket för hjälpen Cecilia! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...