Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bredbandsbolaget login


Rödhake

Rekommendera Poster

Hej. Hur ofta måste man logga in på bredbandsolagets portal ? Funkar det bar att ansluta fler datorer via en router mot BBB. Alltså vad gäller inloggningen. Om det krävs inloggning lite då och då, finns det i så fall nån fix liknande de som finns för autologin mot Telias ADSL ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du in på portalen och göra?? Fullständigt värdelös, så dina problem är lösta. Det är nog den sämsta portal jag sett.

 

 

 

AMD Thunderbird 1000MHz

MSI K7T266 (MS-6380)

Asus V7700 Deluxe Geforce 2 GTS

384 MB DDR

IBM 60GXP 40GB

IBM 75GXP 30,7GB

Chieftec TL-01W

Thermaltake Volcano II

Thermaltake Blue Orb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man 'aktiverar' 1 ggn per lägenhet (egentligen per port i switchen).

 

Du kan ha 5 st datorer samtidigt.

 

/daleman

 

Paranoids are people, too; they have their own problems. It's easy to criticize, but if everybody hated you, you'd be paranoid too.

 

[inlägget ändrat 2001-08-29 13:18:40 av daleman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm..jag ska inte göra nått där..det är därför jag frågar om det finns nån sorts autologin. Har bara fått för mej att det liknar telias adsl-inloggning där man ju (enligt Telia) ska logga in då och då och komma till deras portal..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack! där kom det svar jag önskade! Verkar ju lätt så det förslår!

Men hur många datorer jag har vet nog inte BBB om..eller..? Jag tänker ju ha en router med NAT.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan du ha hur många du vill. Men iaf du FÅR ha 5 publika adresser.

 

/daleman

 

Paranoids are people, too; they have their own problems. It's easy to criticize, but if everybody hated you, you'd be paranoid too.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur många datorer jag har vet nog inte BBB om..eller..? Jag tänker ju ha en router med NAT.

 

Som hemanvändare ser man väl mest att en NAT-router används just för att kunna koppla fler än en dator till en leverantör som Telia osv som bara ger en IP. Med BBB får du upp till fem publika adresser, vilket gör att (sålänge du inte har fler än fem datorer) du inte behöver krångla med en router egentligen ;)

 

Fast å andra sidan är det väl bra ur tränings och erfarenhetssynpunkt. Och det kanske är kul också - vad vet jag.

 

*väntar på abb-uppgifterna nu, sladden kom idag *doh**

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo..fem adresser räcker bra i mitt fall. Men rotern ska vara en "bredbandsrouter" med inbyggd brandvägg. Så länge man inte öppnar för ingående trafik så ger en sån brandvägg bra rätt så bra säkerhet. Och betydligt trevligare att ha en sån router än t.ex. ZoneAlarm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och betydligt trevligare att ha en sån router än t.ex. ZoneAlarm.

 

Njaa... nog för att NAT gör att du inte direkt drabbas av inkommande illasinnad trafik, men inte skyddar din bredbandsrouter mot det som ZoneAlarm och Tiny Personal Firewall främst skyddar mot: illasinnad trafik _inifrån ditt nät och ut, dvs trojaner, elaka åsnor osv.

 

Som jag tidigare konstaterat, strävar du efter hög säkerhet måste du kombinera din nätbrandvägg med personliga brandväggar :)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nja..hög säkerhet får jag ju främst genom att använda sunt förnuft i kombination med brandvägg. Fast bäst vore ju att sätta upp en riktig brandvägg (en linux-dator alltså). Men nu ska jag inte ha detta system själv utan en bekant och hans familj ska ha det. Han vill nog inte ha fler datorer än nödvändigt. Och jag vill inte underhålla en brandvägg (om jag inte få ta fullt betalt förstås).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland!

 

Vilken lösning rekomenderar du om nu en router inte är nödvändig?

 

Johan (som också fått sladden idag).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daleman skrev:

Man 'aktiverar' 1 ggn per lägenhet (egentligen per port i switchen).

 

Håller inte med dig riktigt.

Om BBBs router går ner får man troligtvis 'aktivera' fler gånger.

Det har jag drabbats av.

 

/Milkman

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi ska nog ta och reda ut begreppen rörande Bredbandsbolaget lite tror jag.

 

I B2:s nät behöver man bara "logga in" en gång, och det är när man aktiverar sin port. Aldrig annars måste man detta. Portalen och liknande är bara till för att hjälpa kunder med tjänster som ingår i abonnemanget. Inget annat.

 

Ingen driftstörning kan resultera i att man måste aktivera sig igen, om det inte är något riktigt grovt. Ett problem med en switch eller router kan tex inte orsaka detta. Inte heller går det att aktivera sig ingen, då användarnamn och lösenord är förbrukade efter en korrekt aktivering, så då måste man vända sig till supporten.

 

Angående brandväggar så kan jag säga att den absolut sämsta man kan välja är ZoneAlarm, och det finns några till som ligger i samma liga. Den som rekommenderas från Bredbandsbolagets sida är Norton Personal Firewall, om man nu ska ha en över huvud taget. I nio fall av tio orsakar de mer problem än de avhjälper, då de flesta som installerar inte kan hantera detta.

 

Men vilken lösning man än väljer så ska man se till att man ligger på en sådan nivå att man kan hantera den. Det är egentligen det viktigaste.

 

_______________________________________

"Never underestimate the power of stupid people in large groups"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Mycket märkligt.

ZoneAlarm har fått högsta betyg av flera oberoende tunga instanser inom IT.. Har David några väl underbyggda argument för att ZoneAlarm skulle vara dåligt ?

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, är det någon han hört eller finns fakta. För ZoneAlarm tillhör annars de som ansetts bland de bättre, klart bättre än Nortons. Jag tror personligen att han ingen fakta har bakom sitt påstående.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så kan jag säga att den absolut sämsta man kan välja är ZoneAlarm

 

Tja.. gratis, stoppar ALL trafik i grundläge, varje nytt program som vill ut måste be om lov.

 

Vet inte riktig vad som är dåligt där, förutom att man inte kan sätta att visa portar alltid skall vara öppna om man vill köra TS t.ex. fast då kan man ju köpa PRO varianten så finns den funktionen där.

 

Visst skapar brandvägar problem om man inte vet vad man gör, men det är det som är det fina med ZoneAlarm, till och med min mamma skulle klara av det, det hade hon inte gjort med Norton.

 

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Björnfoth skrev:

Ingen driftstörning kan resultera i att man måste aktivera sig igen, om det inte är något riktigt grovt. Ett problem med en switch eller router kan tex inte orsaka detta.

 

Konstig att jag skulle ha drabbast av ett sådant "grovt" fel?

 

Försökte för någon månad sedan komma ut på internet, tvärnit.

Ringde då BBBs support och de sa att deras Router var överbelastad och de var tvugna att starta om den.

Det enda som hände var att jag kom till deras portal, där fick jag logga in på nytt.

 

Inte heller går det att aktivera sig ingen, då användarnamn och lösenord är förbrukade efter en korrekt aktivering, så då måste man vända sig till supporten.

 

Mycket konstig detta, har bara fått ett användarnamn och ett Password som jag använder.

Har inte fått någon engångs aktiverings kod som du talar om.

 

Men skit samma bara det funkar så är jag nöjd.

 

/Milkman

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en väldig skillnad på ZoneAlarm och ZoneAlarm PRO. PRO-versionen är säkert bättre.

 

Ni stackare som har ZoneAlarm installerade kan ju försöka ta bort det. Oj då, vad hände nu?

 

Det är inte en bra brandvägg, och det fick sämst i test när Bredbandsbolaget hyrde in konsulter som gick igenom brandväggar, och Norton fick bäst. Enklast för användarna. För vi ska inte glömma att de (överlägset) flesta som installerar brandvägg inte behöver det och kan därmed inte hantera det när de installerar ändå.

 

Och till er som svammlar om att detta inte är underbyggt av fakta så kan jag tala om att jag sitter på supporten och vet vilken skada denna brandvägg orsakar. Dagligen.

 

Milkman:

 

Det är inte konstigt, det är omöjligt. Om det inte är systemfel vi snackar om. Du säger att du kom till portalen, den behöver du inte logga in på alls.

 

Koden är inte förbrukad när du använder den, rent generellt, men i aktiveringssyfte är den det. Försök aktivera någon annans kontakt.

 

_______________________________________

"Never underestimate the power of stupid people in large groups"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Tja, sitter du på supporten så vill du väl egentligen inte att någon kund har brandväggar.. Ju mindre man har, desto färre saker som kan krångla..

 

Men ärligt talat så måste jag säga att jag själv också tillhör skaran som hyllar ZoneAlarm. Med en "bredbandsanslutning" ÄR man i behov av en brandvägg. Oavsett om man är en bank eller bara en vanlig svensson.

 

Jag har haft flera påhälsningar från skumma IP-adresser som sniffat på mina portar. ( Och som ZoneAlarm blockerat). Och den funktionen som spärrar alla program första gången de vill koppla upp sig mot internet är helt utmärkt.

 

Man kan då som användare bestämma om man vill hindra access, låta programmet accessa endast en gång, eller låta programmet få fullständig access.

 

För mig har ZoneAlarm *aldrig* strulat.

Och då har jag ändå haft det installerat sedan årsskiftet. (9 månader)

 

ZoneAlarm finns gratis att hämta på www.zonelabs.com

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Björnfoth skrev:

Du säger att du kom till portalen, den behöver du inte logga in på alls.

 

Skrev lite otydligt i mitt inlägg.

Jag kom till en aktiveringssida hos BBB, när det inte funkade på internet.

Normalt har jag inte använt någon inloggning på BBBs porttal, utan kör direkt ut på internet när jag vill.

 

Tycker att BBBs portal till och med är sämmre än Telias startsida.

 

Sedan angående felet som blev hos BBB vet jag inte mer, det var bara vad deras support sa.

 

/Milkman

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Björnfoth!

 

För vi ska inte glömma att de (överlägset) flesta som installerar brandvägg inte behöver det och kan därmed inte hantera det när de installerar ändå.

 

Det här var intressant!

Vilka användare behöver inte en brandvägg anser du? Vilka är automatiskt skyddade mot intrångsförsök och elaka trojaner som ansluter från den egna datorn till andra datorer ute på internet?

 

Använder du brandvägg?

 

Jag själv använder Tiny Personal Firewall och tycker att den fungerar kanonbra.

 

/Cyradis

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte en bra brandvägg, och det fick sämst i test när Bredbandsbolaget hyrde in konsulter som gick igenom brandväggar

 

Vad jämfördes i detta test?

 

Och till er som svammlar om att detta inte är underbyggt av fakta så kan jag tala om att jag sitter på supporten och vet vilken skada denna brandvägg orsakar.

 

Vilken skada har ZoneAlarm orsakat?

 

För vi ska inte glömma att de (överlägset) flesta som installerar brandvägg inte behöver det

 

Alla som har en koppling mot internet behöver en brandvägg, har man modem uppkoppling är risken betydligt mindre att någon tar sig in, men den finns där ändå. Har man ständig uppkoppling är man mer än korkad om man inte har någon sorts skydd mot intrång.

 

Och om du sitter på support för BBB borde du vet det, tycker man iallafall.

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar glatt in i diskussionen och undrar

 

Det är inte en bra brandvägg, och det fick sämst i test när Bredbandsbolaget hyrde in konsulter som gick igenom brandväggar, och Norton fick bäst.

 

Finns det möjlighet för mig utanför BBB att ta del av dessa testresultat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David, även jag kör ZoneAlarm och skulle vilja att du preciserar dina problem med detta, i mitt tycke, utmärkta program.

 

Själv sitter jag med modemuppkoppling (men snart ADSL :-) och kör ZoneAlarm sedan januari. Aldrig några problem. Det fråga snällt när ett program vill ut på Internet om jag godkänner det.

Test efter test visar också att det tillhör de säkraste brandväggarna.

 

Era konsulters test, sponsrades de av Norton eller? ;)

 

Mvh Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...