Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SSD till Laptop


Jqhn

Rekommendera Poster

Hej skriver lite i förskott men men. Kommer nog köpa en SSD till min ASUS N55SF nästa år men kanske köper tidigare beroede på vad jag får för svar.

 

Jag letar efter en SSD eller hybrid som passar, antar det är SATA II och 2,5tum för ca 1000kr.

Storleken som jag behöver är 500GB+ använder Autodesk inventor, 3ds Max så behöver ganska stor disk.

 

Måste väl byta ut disken som sitter i.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priserna på SSD kommer inte att sjunka nämnvärt under överskådlig tid.

Priserna på stora SSD 240GB och över är ju rejält mycket dyrare än en SSD på säg 120 eller 240GB.

 

Du skulle kunna fundera på en något mindre storlek tillsammans med en rask HDD.

SSD bör du då kunna använda som cache disk för dina CAD program förutom att installera operativsystemet på och dina program installerar du på hårddisken.

 

Det gör ju ingenting egentligen att själva programmet/applikationen tar lite längre tid att starta från en hårddisk, för det är sedan när programmet används - prestandan då som räknas.

 

Nu vet jag förstås inte vilka möjligheter det finns i dina CAD-program att optimera inställningarna, men så är det tex. för Adobe Photoshop och Adobe Premiere där dessa bör installeras på hårddisken och sedan används SSD som scratch disk.

Helst har man ytterligare en disk med själva materialet som skall bearbetas - men detta är den optimala konfigurationen för just Adobes program ovan.

Ja förutsatt att man endast har en SSD disk som inte rymmer både operativsystem, programmen och övriga data.

 

Kolla detta inlägg för länkar till olika SSD tester: http://eforum.idg.se...ost__p__1564458

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...