Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Omöjligt att avinstallera nya Zone Alarm


Lighthouse

Rekommendera Poster

Dator: Windows XP

 

Efter att ha fått stora problem med nya versionen av free Zone Alarm, så beslöt jag att avinstallera det.

Avinstallerade med Revo Uninstaller för att säkerställa att alla filer försvann.

Har efteråt rensat med CCleaner.

 

Men nu till problemet - Det går inte att ta bort den mapp som Zone Alarm ligger i (CheckPoint), inte heller i felsäkert läge.

Åtkomsten är nekad.

 

CheckPoint-mappen innehåller fortfarande hela Zone Alarm-paketet men det går inte att hitta mappen i Revo Uninstaller eller under program/ Lägg till / Ta bort.

Med andra ord verkar det vara avinstallerat (men är det inte).

 

Har försökt att avinstallera det som Administratör, det hjälper inte heller. "Ett fel uppstod när nyckeln togs bort".

 

Gick sedan in i registret för att försöka plocka bort det därifrån (även i Felsäkert läge) men samma felmeddelande kom.

 

TrueVector går inte heller att ta bort - allt verkar blockerat från att ta bort som har med ZoneAlarm att göra.

 

Har ni några förslag? Hur löser jag det här, skulle bli mycket tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att läsa instruktionerna för hur man tar bort säkerhetsprogram för att undvika problem, avinstallationprogrammet ska vara inbyggt i brandväggen enligt ett inlägg på Zonealarms eget forum:

 

http://forum.zoneala...ead.php?t=76365

 

"The latest versions of ZA all have the removal tool built in now.

 

So when you run the ZA uninstaller from Start > Programs > ZoneAlarm

 

Your actually running what was the standalone uninstaller tool.

 

So if you uninstalled this way there no need to download and run it again.

 

Forum Moderator __________________"

 

Jag hade provat att installerat om ZA och sen avinstallera med det inbyggda Uninstall-programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hittat mappen där Zonealarm ligger, högerklicka på den och välj egenskaper.

Och sedan tar du bort skrivskydd och liknande så ska det nog gå att ta bort Zonealarm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att läsa instruktionerna för hur man tar bort säkerhetsprogram för att undvika problem, avinstallationprogrammet ska vara inbyggt i brandväggen enligt ett inlägg på Zonealarms eget forum:

 

http://forum.zoneala...ead.php?t=76365

 

"The latest versions of ZA all have the removal tool built in now.

 

So when you run the ZA uninstaller from Start > Programs > ZoneAlarm

 

Your actually running what was the standalone uninstaller tool.

 

So if you uninstalled this way there no need to download and run it again.

 

Forum Moderator __________________"

 

Jag hade provat att installerat om ZA och sen avinstallera med det inbyggda Uninstall-programmet.

 

Fast Revo använder sig först av det installerade programmets egen avinstallerare, därefter städas det bort sådant som blir kvar. (Adobe Acrobat, som exempel, lämnar tusentals objekt efter sig)

 

Jag hade nog testat att starta upp med en LiveCD med Linux och därifrån radera det man vill ha bort. (Skulle kopiera till en slaskmapp först)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara lite vanskligt att radera drivrutinsfiler, som t ex antivirusprogram och brandväggar ofta har, utan att ta bort informationen att att den ska startas i registret först/samtidigt. Ibland kan Windows få för sig att det inte ska starta längre då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

installera unlocker,

högerklicka på mappen du vill ta bort --->välj unlocker sedan får du upp en ruta, välj ett alternativ där det finns, ta bort, byt namn och nånting mer har jag för mig

det brukar jag använda när jag inte kan ta bort något!

 

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar. Något var väldigt fel med programmet men jag fick tipset av er att installera programmet igen, och det gjorde jag. Men inte ens då fungerade den vanliga avinstallationen. Tvärstopp!

 

Men, har nu ägnat några timmar åt att djupdyka i registret och raderat efter vägledning av programmet Uninstall Tool, ta fram dolda filer m.m, rensa dessa, och sedan till slut begära tvingad avinstallation. Och då gick det. Till slut.

Men även efter detta låg ForceField kvar i en mapp i CheckPoint, som också fick gås igenom en vända med registerrensning före det gav med sej.

 

Har installerat Comodo firewall istället och hoppas det är betydligt mer användarvänligt, även vid en ev. avinstallation.

 

Och ang. Revo Uninstaller så brukar det inte vara några som helst problem med ZoneAlarm eftersom (som ni också skrev) så aktiveras normalt sätt programmets eget avinstallationsprogram parallellt med Revo Uninstaller, som i sin tur (i avancerat läge) tar bort filer i registret etc. Men den här gången blev det bara fel.

 

Tack för er hjälp!!!! Ni är toppen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

installera unlocker,

högerklicka på mappen du vill ta bort --->välj unlocker sedan får du upp en ruta, välj ett alternativ där det finns, ta bort, byt namn och nånting mer har jag för mig

det brukar jag använda när jag inte kan ta bort något!

 

 

/J

 

 

Tack, jag installerade det och det fungerar säkert utmärkt till annat, men just den här gången gick det bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat Comodo firewall istället och hoppas det är betydligt mer användarvänligt, även vid en ev. avinstallation.

Nja, Comodo har inte tagit fram något specialavinstallationsprogram utan det är några frivilliga som har gjort det:

https://forums.comodo.com/install-setup-configuration-help-cis/uninstaller-tool-for-comodo-products-t71897.0.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...