Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

internet problem


cpfaeffli

Rekommendera Poster

Hej

 

Vi har hemma 4 datorer varav 2 med windows 7 och 2 med xp sp 3. alla datorerna är rena från malware. Alla datorer har trådlös tillgång till belkin router samt en har dessutom LAN.

 

Alla datorer har tillgång till routern, men endast 3 har tillgång till internet. den 4rde, XPn, har ei tillgång till internet eller bättre sagt, när man t.ex. pingar 8.8.8.8 alltså google, är allt ok, men sidorna kommer inte upp. XPn fungerade jättebra tills jag uppgraderade min Advanced Systemcare till 5.0.Pro. Vid denna uppgradering uppstod problemet. Då trodde jag att jag installerat något fel, så jag avinstallerade programmet och gjorde en systemåterställning. Därefter försökte jag igen, men samma problem upppstod. efter det har jag försökt avinstallera allt som har med iobit att göra.

 

problemet består dock fortfarande. No internet.

 

Kan någon snälla hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något DNS-problem kanske. Om du i den trilskande datorn och en annan dator tar fram Kommandotolken (Start - Alla program - Tillbehör) och skriver:

 

ipconfig /all

 

och jämför resultatet när det gäller rader som det står DNS-servrar på. Är det någon skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag pingar 8.8.8.8 får jag svar

Om jag skriver in 8.8.8.8 i webbläsaren händer ingenting

Om jag skriver in 209.85.173.147 i webbläsaren kommer jag till google

 

Om du inte får till det med Cecilias råd, eventuellt lägga in DNS-servrarna manuellt i Windows.

Är det bara att installera om XP.

och så tänk kanske nån sekund på uttrycket

If it ain't broke, don't fix it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in på routern, enligt anvisning... =Surfar via IE till ip-adressen routerns Ip-adress

Ange konto och lösenord enligt router-manualen

 

Börja med att konfigurera WAN-inställningen (vilket i 99% av fallen är en sk. dynamisk adress)

Sedan för att kunna spela och lite andra saker så bör man aktivera UPnP

(Tillåter program på din dator att "Be" routern öppna erfoderliga portar just när de behövs..)

 

Du Kontrollerar att:

- DNSRELAY är aktiverad!!!!!

- SPI och NAT är aktiverade!!!

- Advanced DNS är inaktiverad !!! (om dert är en D-link router)

- Stream Engine är Aktiverad!?! (om dito finns)

- WAN PING RESPONS är inaktiverad!

- Byt ut Standard SSID till ett UNIKT SSID osv.

 

Det enda du sedan konfigurerar på din dator är att den skall använda dynamiska ipadresser & automatisk DNS..

 

Att gå via Googles DNS är en omväg.. så se till, via ovan, att dina datorer (alla) får ipadress och DNS automatiskt tilldelade från Routern..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...