Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera datorn hjälp!


Kvisth

Rekommendera Poster

Tänkte uppgradera min dator genom en ny processor då jag tycker min är fruktansvärt långsam. Men jag kan så gott som inget inom hårdvara, kan väll typ byta ram-minnet, haha!

Så jag söker lite hjälp/tips!

 

Nuvarande dator:

Corsair 550W

Crucial DDR3 1333Mhz 4GB totalt

WD 500GB SATA2, 16MB 7200RPM

XFX Radeon HD 5830

Moderkort: MSI 770-c45, Socket-AM3, DDR3 ATX, AMD770+SB710 osv..

Chassit: Cooler Master Elite 310, 1x 120mm Bak

Den omtalade processorn: AMD Athlon x2 3,0GHZ, AM3, 2MB, 65W

 

Jag använder just nu datorn mest till att titta på film via Tv´n men även en del jobb och ibland blir det spel som FM 2012 och lite Campaign på senaste BF.

 

Har kikat på denna: AMD Phenom II X6 1090T 3.2GHz Black Edition

Även kanske lägga till en Cooler Master Hyper TX3.

 

Är dessa prylar värd uppgraderingen ? Passar dom till mina övriga delar och får de plats i chassit? Är det nödvändig med en annan fläkt om jag inte sitter och spelar spel 24/7 längre? Datorn är dock på större delar av dagarna!

 

Tacksam om någon kan slänga en kommentar på detta! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tankar

 

1: ja, procesorn passar

2: Tveksamt om du har nytta av sex kärnor.

3: Annan än stock-kylaren som följer med tycks vara en bra idé. Om den får plats? hur ska jag veta det? Men troligen.

4. Prestandavinst? Frågan är vilken del av datorn det är idag som är bromsen, hur stor vinst du gör med en nu processorn

 

Har jag hittat rätt processorer kanske? Osäker på Athlon men tror

=on&prod[4952]=on&prod[4464]=on"]En lista

Lagt in en X4 oxo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning är att för vanligt arbete surfning osv räcker processorn till.

Om hårddisken inte är full med skitprogram. Rensa skit.

http://sites.google.com/site/ceblstockholm/

//eforum.idg.se/topic/218337-till-dig-med-virus-eller-andra-skadliga-program-i-datorn/

 

stänga av onödigt i Windows

http://www.blackviper.com

 

Och tänk på att när du surfar ska du ha Shockwave Flash avstängt i webbläsaren (inaktiverat)

utom när du kollar film. I Firefox stängs Flash av i min version genom att klicka på Verktyg, Tilägg, Insticksmoduler, bläddra till du ser Shockwave Flash, klicka på raden och sedan på Inaktiveraknappen (somn då ska bli en Aktivera knapp) (så du senare kan starta Flash när du vill kolla film).

 

(har själv inga problem surfa med en bärbar med Pentium M 1,7GHz, 512MB RAM XP Pro. Dvs mycket svagare dator än din.)

 

Vad det gäller spel / grafikkort så tycker jag att du ska uppgradera grafikkortet i första hand.

Ett HD 6870 skulle ungefär fördubbla prestanda-

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

http://www.tomshardware.com/reviews/fastest-graphics-card-radeon-geforce,3085-4.html

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?cols=532%2C531%2C6716&o=recensioner_betyg&l=s80124135

Jag hade tagit det här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809872 goda erfarenheter av HIS.

några jag aldrig tar numera är prylar från Sapphire och XFX. Där har jag fått mindre för pengarna än vad jag betalt.

Alternativt det här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=893576

för mycket bra omdömen (reviews) hos newegg 3% ger sämsta betyg 79% högsta betyg är mycket bra review hos newegg.

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814130604

För att hitta kundernas omdömen hos newegg googla på tex

newegg reviews EVGA 560

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tankar

 

1: ja, procesorn passar

2: Tveksamt om du har nytta av sex kärnor.

3: Annan än stock-kylaren som följer med tycks vara en bra idé. Om den får plats? hur ska jag veta det? Men troligen.

4. Prestandavinst? Frågan är vilken del av datorn det är idag som är bromsen, hur stor vinst du gör med en nu processorn

 

Har jag hittat rätt processorer kanske? Osäker på Athlon men tror

=on&prod[4952]=on&prod[4464]=on"]En lista

Lagt in en X4 oxo.

 

Självklart kan du inte veta om fläkten passar men var en chansning om någon kanske har mixtrat i detta chassit förut.

Vad skulle du säga bromsklossen är i min dator är då?

Så du tycker att jag ska köra på en AMD Phenom II X4 970 Black Edition då den räcker gott och väl för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn alltid långsam, t ex vid start av Windows resp. program, eller är det när du gör vissa saker?

Hur är CPU-lasten enligt Aktivitetshanteraren när du upplever datorn som långsam, någon särskild process som använder CPUn mycket enligt fliken Processer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kan du inte veta om fläkten passar men var en chansning om någon kanske har mixtrat i detta chassit förut.

Vad skulle du säga bromsklossen är i min dator är då?

Så du tycker att jag ska köra på en AMD Phenom II X4 970 Black Edition då den räcker gott och väl för mig?

 

Som andra varit inne på, kan vara annat. Cecilias fråga är berättigad. Jannejannes poäng är korrekt.

 

det jag menar med jämförelsen X4 mot X6 är att i spel är det idag ingen större poäng med många kärnor. Bra grafik är viktigare och bästa är att hitta en balans mellan CPU och GPU. Men men, anpassa dig efter din plånbok. X6 är inte fel men kanske inte bäst valuta för pengarna.

 

frågan är på vilket sätt din dator är seg.

Tre primära hårdvarudelar

1: Slö att starta, öppna program och liknande. Kanske köpa en SSD-disk?

2: Spel hackar och är sega. Grafikkort (och eller CPU)

3: Långsam att jobba i program med.... nä det borde din dator orka med. Din CPU är stark nog för att surfa med.

 

Helt enkelt, på vilket sätt, i vilka lägen, upplever du den som långsam?

Kanske helt enkelt som så att det är dags att installera om Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo de känns som min plånbok just nu skulle må bättre av en x4 istället.

Jag ska faktiskt formatera den i slutet av veckan, jag gör de ett par gånger om året.

Jag upplever inte att grafikkortet är så dåligt ändå..(kan visserligen ha fel)

Som nyformaterad har den visat bra potential. Jag gör ofta test för att se om min dator klarar vissa spel, även om jag inte spelar så mycket just nu. Och då är det oftast processorn som aldrig klarar kraven.

Starten i sig är de inget fel på. De är just när jag använder program, spel, surfar osv.

När jag t.ex Football Manager 12 är igång så ligger processorn på 15-25% i vilande läge. När jag "spelar" ligger den mellan 70-90%.

När jag "swapar" mellan flikar i Firefox (har det just nu) ligger den på runt 40%.

Vet inte om de kanske säger nått vettigt men ..

Undrar egentligen om jag kommer märka någon större skillnad från min Athlon II x2 250 till t.ex en Phenom II X4 970.

 

Tack för alla svar hittills !! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag kan inte hålla med de andra som har skrivit i tråden. Ditt grafikkort, Radeon 5830, är definitivt inget dåligt kort. Jag har ett GTX 260, som fungerar bra vid spel. Även nya spel och ditt kort är bättre. Du kommer inte att fördubbla spelprestandan med ett Radeon 6870. Givetvis är det bättre men inte så mycket bättre.

 

Här är en sida där du kan jämföra de två. 5830 kommer på 34:e plats med 2132 poäng och 6870 på 13:e plats med 2820 poäng. Det är index baserat på allround prestanda.

 

Däremot kommer en fyrkärnig eller en sexkärnig CPU att öka din prestanda. Speciellt BF3, om det är det du menar med "Campaign", fungerar mycket bättre med fler kärnor. Fyra kärnor räcker bra för tillfället. Flera nya spel använder alla fyra. Sex kärnor är lite "overkill" än så länge. Finns väl inget spel, som är optimerat för sex kärnor, vad jag vet.

 

På sidan jag har länkat till, kan du också jämföra processorerna. Det är stor skillnad på den du har och en fyrkärnig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag har ett XFX Radeon HD5830 grafikkort som jag tycker fungerar mycket bra.

 

Brorsans grabb (och även jag med polare ibland) brukar spela FarCry2, Crysis Warhead, Call of Pripyat, Alien Vs. Predator och F1 2011 varav dom tre sista med DirectX11 i Windows 7.

 

Som ett exempel i FarCry2 så är det DirectX10 med ultra settings, anti-aliasing x4 och fps ligger då på mellan 60-65 (dock inte högsta skärmupplösningen).

Windows Aero avstängt - tjänar några fps på detta- enkelt att slå av bara att byta till ett Windows 7 Basic tema och efteråt slå på igen med att byta till Aero tema.

 

Naturligtvis så skulle ett värre grafikkort göra att dom övriga spelen går att köra med högre inställningar speciellt under DirectX11, men det är absolut inga problem som det är nu heller.

 

Så uppgradering av processorn kan ju vara en bra idé att börja med, där håller jag med vertpre.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp och väldigt bra med olika åsikter !

Tror jag har bestämt mig för denna http://www.dustinhome.se/amd-phenom-ii-x4-965-be-34ghz-8mb-socket-am3-box/product/5010366889

Dock undrar jag då om man behöver köpa en annan fläkt till kanske ?

T.ex http://www.dustinhome.se/arctic-cooling-freezer-7-pro-rev2-s-1155-1156-1366-am3/product/5010333878 eller är de inte värt de?

 

Sen tänkte jag slänga med extra minne när jag ändå öppnar min dammiga plånka ! :thumbsup:

Ska man försöka ha alla minnen "lika"? Menar då att jag har just nu 2st 1GB Crucial DDR3 1333MHz CL9 och ett Kingston DDR3 1333MHz CL9. Blir de nå "annorlunda" om man mixar och köper till ett minne som ligger på t.ex 1600MHz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen tänkte jag slänga med extra minne när jag ändå öppnar min dammiga plånka ! :thumbsup:

Ska man försöka ha alla minnen "lika"? Menar då att jag har just nu 2st 1GB Crucial DDR3 1333MHz CL9 och ett Kingston DDR3 1333MHz CL9. Blir de nå "annorlunda" om man mixar och köper till ett minne som ligger på t.ex 1600MHz?

Det bästa är att du använder samma minnen från samma tillverkare, med samma hastighet och timing, helst samma artikel nr.

Optimalt är att använda ett minneskit om 2 eller 4 moduler. Då minskar man risken för att problem skall uppstå.

 

Använder du minnen med olika hastighet så kommer dessa att köras efter det minne som har lägsta hastigheten.

M.a.o. tjänar du ingenting på att blanda in ett snabbare minne på 1600MHz till dina 1333MHZ minnen - tvärtom du riskerar inkompatibilitet med ytterligare blandning av då tre olika minnen - det är upplagt för problem.

 

Men visst det kan fungera, men inget jag rekommenderar.

Dessutom tror jag att det skall vara 1,5V minnen till detta AM3 stödda moderkort.

 

Dock undrar jag då om man behöver köpa en annan fläkt till kanske ?

T.ex http://www.dustinhom...duct/5010333878 eller är de inte värt de?

Köpa till en bättre CPU kylare kan vara väldigt bra. Såg du länken om CPU kylare jag postade innan?

Leta upp nån test och se vad denna kylare fått för betyg.

 

Samt kontrollera hos moderkortstillverkaren att processorn du funderar på stöds av moderkortet och samma sak med minnena. http://www.msi.com/p...?div=CPUSupport

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att du använder samma minnen från samma tillverkare, med samma hastighet och timing, helst samma artikel nr.

Optimalt är att använda ett minneskit om 2 eller 4 moduler. Då minskar man risken för att problem skall uppstå.

 

Använder du minnen med olika hastighet så kommer dessa att köras efter det minne som har lägsta hastigheten.

M.a.o. tjänar du ingenting på att blanda in ett snabbare minne på 1600MHz till dina 1333MHZ minnen - tvärtom du riskerar inkompatibilitet med ytterligare blandning av då tre olika minnen - det är upplagt för problem.

 

Men visst det kan fungera, men inget jag rekommenderar.

Dessutom tror jag att det skall vara 1,5V minnen till detta AM3 stödda moderkort.

 

De var de jag mer eller mindre förstod också, vela dock dubbelkolla :)

 

Köpa till en bättre CPU kylare kan vara väldigt bra. Såg du länken om CPU kylare jag postade innan?

Leta upp nån test och se vad denna kylare fått för betyg.

 

Samt kontrollera hos moderkortstillverkaren att processorn du funderar på stöds av moderkortet och samma sak med minnena. http://www.msi.com/p...?div=CPUSupport

 

Mvh

Aa jag öppnade även datorn och "mätte" lite faktiskt för att se vilka fläktmått som skulle passa osv.

Och den jag länka var billig samt fått 4,6 av 5 i betyg av 45 st så den verkar vara en bra budget variant anpassad för mig !

Ang CPU så kikade jag i länken du visa och t.ex Phenom 965, 970,975 fungerar, men just CPU Code/Tillverkar nr stämmer inte helt 100% om man jämför med t.ex dustins länkade tillverknings nr. Men de ska väll inte spela nån roll ? Är typ bara sista bokstaven som skiljer sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara bra att du kollar vilken BIOS version du har nu och finns det en nyare så bör du hämta och installera denna innan du installerar en ny CPU.

Nyare BIOS versioner har bl.a. utökat stöd för nyare CPU än när moderkortet släpptes.

http://www.msi.com/p...html#/?div=BIOS

 

Vid uppgradering av BIOS använd senaste flash utility som bör ingå i zipfilen med BIOSet.

Jag rekommenderar att du använder detta verktyg istället för Live Update - även om detta har stöd för BIOS upgrade.

 

En annan viktig sak, har du överklockat eller ändrat systemkritiska parametrar i BIOS Setup?

I så fall skall du göra en Load Optimized Defaults eller Load Defaults BIOS settings och spara innan du går ur BIOS setup - Innan du uppgraderar till en nyare BIOS version.

 

Efter uppgradering av BIOS så gör du en Load Optimized Defaults eller Load BIOS Defaults

Därefter så kan du eventuellt få ändra BOOT prioritet för dina diskar och andra bootbara enheter, samt annat som du vill att det skall vara. Spara ändringarna i BIOS.

 

Kontrollera också att det är rätt moderkort som jag länkade till.

 

Kolla också och hämta i förekommande fall hem senaste drivrutiner: http://www.msi.com/p...v=Driver&os=All

Se till att du först väljer rätt operativsystem samt 32 el. 64 bitars.

Fast där kanske Live Update är enklare om du har detta på datorn, annars hämta detta under Utilities: http://www.msi.com/p...=Utility&os=All

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny CPU kylare - ibland finns det för-applicerat pasta på kylplattan med en skyddande plast över och ibland får man själv applicera denna med medföljande pastatub. Läs då instruktionerna noga.

 

Kolla denna tråd också för tips: //eforum.idg.se/topic/331142-grafikkort-el-harddiskproblem/page__view__findpost__p__1553979

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig överklockat någon gång och kommer antagligen inte göra de nu heller. Hämtar allt från Live Update sedan jag börjat köra W7 x86

Men nu när jag får hem de nya delarna blir det x64.

Ska jag sätta i delarna först och formatera windows sen eller formatera först och sen byta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS versionen - är den senaste?

 

Sätt i dom nya delarna först och kontrollera att allt fungerar innan du går vidare med att formatera och ominstallera Windows.

 

Endast en sak i taget ex. processor och CPU kylare sedan övriga delar ifall du även skall byta eller installera mer. Aldrig installera mer en en sak åt gången som du först testar.

 

Ha endast en hårddisk inkopplad under windows installationen för att slippa problem, därefter ansluter du övriga interna hårddiskar.

 

Koppla ur övriga externa enheter under Windowsinstallationen såsom skrivare, skanner, webbkamera etc. USB-enheter (utom mus och tangentbord).

När du installerar ex. skrivare och skanner, så installerar man först drivrutinen och den medföljande programvaran och sedan kopplar man in skrivaren när man uppmanas att göra detta. Står i manulen till respektive enhet.

 

Skall du byta grafikkort så har du ditt gamla grafikkort inkopplat och via kontrollpanelen > program => avinstallera ex. AMD Catalyst Control Center eller motsvarande nVidias kontrollcenter inkl. drivrutiner. Därefter kan du kontrollera i Enhetshanteraren att grafikkortets drivrutin är avinstallerad genom att högerklicka på den enheten ev. välj avinstallera drivrutin.

 

Sedan stänger du av datorn, drar ur nätsladden, byter grafikkort och startar upp datorn och installerar drivrutiner och programvara från den medföljande skivan och startar om datorn.

 

Skall du bygga själv så lägg på ett ESD-handledsband också. På Kjell & Company kostar ett sådant 29:- art. nr. 38324 samt läs detta: Allmänna tips om ESD

 

Du kan också snegla på Datorbyggarskolan för tips: http://www.nordichar...ggarskolan.html

Lycka till.:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte senaste, men jag kör igång det nu.

Jag kommer "bara" byta processor och fläkt, samt stoppa i ett till minne.

Blir de nå problem så har jag en bekant som kan hjälpa mig i värsta fall.

Har för tillfället bara 1 hårddisk , hade 2 men den ena gick sönder för ett tag sedan ^^

 

Åker till kjell och fixar ett ESD-handledsband också! Hört att nån nämnt nått om sånt band förut..

 

Tack för all info och alla länkar!! Återkommer väll sen när alla delar kommit och om jag fick det att funka :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...