Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är detta dataintrång.


muscaria

Rekommendera Poster

Jag ligger i en tvist med en kund angående omfattningen av ett överenskommet uppdrag som i huvudsak bestått i produktion och design av en hemsida för nätauktioner.

 

Samarbetet har avbrutits pga att vi är oense om uppdragets omfattning samt kostnad.

 

Jag har själv betalt för och står registrerad på domäner samt webbhotell, men kunden har nu

 

utan min tillåtelse gått in på sidan och webhotellet och bytt ut innehåll.

 

Till saken hör att jag aldrig har lämnat ut vare sig ftp-adress eller inloggningsuppgifter. Jag äger som sagt även domännamnet.

 

 

 

 

Min fråga är:

 

1. Har kunden begått en brottslig handling, och isf. vad betecknas den som?

 

2. Om så är fallet, skulle det ha nån betydelse om jag lämnat ut inloggningsuppgifter och liknande? Som jag ser det har kunden

 

aldrig rätt att ändra saker på min domän/server utan tillstånd.

 

3. Bör jag göra polisanmälan, eller vad är nästa självklara steg?

 

4. Kan det här användas som ett underlag vid en eventuell tvist? Min tanke är att kunden har begått ett stort misstag och att jag

 

kan använda detta till min fördel vid en diskussion om förlikning.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur avtalet mellan dig och kunden ser ut, men det normala är att kunden får full tillgång till sin domän och ska naturligtvis ha loginuppgifterna också.

 

Att registera en kunds domän i eget namn är i min värld aldrig ok. Jag anser att det är kundens egendom, där man bett dig utföra beställningen.

 

Om det handlar om ett samarbete, med nån form av gemensamt bolag eller liknande, så är det avtalet mellan er som styr hur ni kan agera och vem som äger vad.

 

Det som är absolut nödvändigt, är någon form av dokument som beskriver vad som beställts, vem som beställt, vem som ska utföra arbetet och till vilken kostnad.

 

Utan dokument blir det en ord mot ord-diskusion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fakturerat kunden.

Har kunden betalt fakturorna?

Har kunden inte betalt fakturorna, lämna till inkasso.

 

Jag har själv betalt för och står registrerad på domäner samt webbhotell, men kunden har nu

utan min tillåtelse gått in på sidan och webhotellet och bytt ut innehåll.

Till saken hör att jag aldrig har lämnat ut vare sig ftp-adress eller inloggningsuppgifter. Jag äger som sagt även domännamnet.

 

Ja då verkar ju säkerheten inte så hög......på den här webbplatsen.

Knappast en webbplats jag skulle beteckna som lämplig för att hantera pengar (nätauktioner).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om kunden skulle kunna anses ha begått en lagöverträdelse om (vilket såklart måste kunna styrkas) denne loggat in och ändrat webbplatsens innehåll så anser jag inte att det i någon större utsträckning förbättrar din position i grundtvisten angående ersättning. Det kan och bör behandlas som ett separat ärende såtillvida det ej påverkat din förmåga att leverera/prestera enligt avtal.

 

Jag rekommenderar att du fokuserar på huvudfrågan, dvs. vilken ersättning skall du vara berättigad till för utfört arbete. Om ni har ett avtal men är oense om tolkning av detsamma, eller är är oense om det som du skapat/levererat för kundens räkning, så vore det nog bra att ta hjälp av juridiskt kunniga personer som kan hjälpa er att få rätsida på det hela.

 

Vidare så håller jag med Mr Andersson i att domännamn skall registreras i kundens namn samt att kontroll av detsamma skall vara i kundens ägo. Det är bara oseriösa aktörer och domännamnsskojare som gör på något annat sätt.

 

Mitt råd är att du föreslår för kunden att ni tar hjälp av en skiljenämnd [...]

På vilka grunder anser du att skiljenämnd är bättre än jämfört med en process vid domstol i detta specifika fall?

 

Skiljenämnd har förvisso en del fördelar jämfört med domstol men dessa är helt beroende på förutsättningarna i det enskilda fallet. Men tänk på att man vid ett skiljeförfarande, i normalfallet, saknar möjligheter till överprövning och således blir tvungen att acceptera avgörandet.

 

Det är också så att ett skiljeförfarande brukar uppges medföra högre kostnader (ofta nästan dubbelt så dyrt som en rättegång i första instans) för parterna jämfört med en process vid domstol.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...