Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hd funkar inte


Jqhn

Rekommendera Poster

Hej, jag använder en western digital extern hårdisk, men den har nu slutat fungera.

När jag stoppar i den i datorerna (vista,7 ultimate,7 homepremium) ser jag den i enhetshanteraren och efter ca 10min dyker den upp som lokal hårdisk på datorn.

När jag efter de 10 min klickade på den började hela datorn ladda och efter ca 15min till så får jag "kunde inte läsa, felaktiga parametrar"

 

någon som vet om det går att fixa eller är det bara slänga den och köpa ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som hårddisken kraschat. Inte säker på det men troligen.

 

Mitt råd är som det brukar vara, har du en stationär dator med plats för en hårddisk internt, plocka då ut disken ur sitt chassi, anslut den internt och felsök den på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tur att det finns en kvar i huset då :)

ska göra det under jullovet då tiden finns :) jag skulle också tro att den har kraschat. Men hur kopplar jag in den internt i datorn då? Vilka sladdar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad det är för disk...

 

har du en dator med båda SATA och PATA kontakter har du inga problem, har du en dator med bara endera då är det svårare.

 

Nåja, vi kan ställa oss frågorna

1: är det något på disken du måste rädda?

2: Hur beter sig disken om den ansluts till annan dator?

 

Samt det där knepet som florera på nätet, om att frysa ned disken.... Om främst mekaniska fel så ska det kunna få disken att fungera en tid men ett stort OBS om risken för kondens och kortslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet riktigt vad det är för kontakter i datorn. Disken beter sig på samma sätt i alla datorer, och som tur är finns det ingenting jag behöver på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att det bara är filsystemet som kraschat. Händer lätt om man inte använder säker borttagning. Se tråden //eforum.idg.se/topic/333440-extern-harddisk-som-inte-startar/#entry1564348

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...