Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

KAN INTE STARTA DATORN!


Lil3o

Rekommendera Poster

Jag får ej igång min Asus.

Jag var och landade i helgen hos några kompisar och det gick fint. Sen när jag då kom hem efter lanet och skulle få på datorn så gick det inte.

 

Jag provade först med att sätta på den i felsäkert läge och allt möjligt, men ingenting fungerade.

Då bootade jag datorn med Windows skivan ( har vista ) det fungerade faktiskt efter att jag upprepat processen tre till fyra gånger.

Jag satte på Ccleaner det första jag gjorde när jag fick igång datorn för att den varit lite slö, jag tog på att den skulle rensa all info, lösenord startmeny grejer och sånt.

Efter jag gjort det så gick jag ner och tittade på en film.

När jag kom upp igen hade skärmen fryst och inget kunde göras. Så jag kortslöt datorn.

Sedan gick jag och la mig.

 

Dagen därpå satte jag på datorn och den fungerade då inte igen utan fick det här meddelandet hur jag än startade den.

*** StOp: 0x0000004e (0x0000008D, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000)

Nu vet jag inte vad jag ska göra, inget fel på Moderkortet, Hård disken eller minneskortet vad jag kan se. Snälla hjälp.

 

Relativt ny dator, redan varit inlämnad en gång för ett annorlunda problem, då jag betalade cirka 2 000 kronor för att få den lagad. Datorn kostade runt 12-13 tusen bara datorn så behöver hjälp, trodde aldrig att problem skulle uppstå överhuvudtaget med den här datorn. Det förra problemet hade dock också med systemet att göra.

Datorn är cirka 1 år gammal och har RAM minne på 4 gig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Så jag kortslöt datorn.

Du menar stängde av den?

 

Stod det inte något mer meddelande om vad som slutat fungera tillsammans med stop koden på skärmen?

Exempel kan det stå PFN_LIST_CORRUPT, så vad står det hos dig?

 

Det kan ha att göra med dåligt minne alltså att något av dina ramminnen blivit dålig, eller en drivrutin som slutat fungera pga. korrupt filsystem orsakat av läsproblem med hårddisken, gammal/dålig drivrutin.

 

Det kan ju ha blivit borttaget något med CCleaner som inte var så bra.

Kan du prova med att försöka med systemåterställning av datorn till en tidigare tidpunkt?

http://windows.micro...-System-Restore

 

Däremot förstod jag inte när du säger att datorn är relativt ny och ändå betalat 2000:- i reparation?

Sådant skall väl gå på garantin, eller var det något särskilt då som hände och i så fall vad?

Ifall dessa fel hänger ihop?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dator flyttad

Dator fungera inte

kan bero på att datorn blev sjuk under transporten.

 

Vad är det för dator? Fabrikat? Modell?

 

Ta och kör memtest, så blir det koll både på minne och CD/DVD läsare och moderkort.

För är nått av dessa kass, minne eller CD/DVD läsare eller moderkort så blir det problem köra memtest.

 

http://www.memtest.org

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slängde ju nästan allt som kom med datorn vid inköp så kan dock inte kolla något av det, men jag special beställde den med olika delar ifrån Alina Systems. Det står PFN grejen, ja. Reperationen var att jag då sparkat sönder datorn och min kompis då hade plockat ut delar ifrån den. Har dock varit försiktig sedan dess.

Min far har koll på det där med garantin, men som jag förstod det så var det 1 års garanti, som då gått ut när datorn pajade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slängde ju nästan allt som kom med datorn vid inköp

 

För alla sådan här papper föreslår jag att du skaffar en A4 pärm och ett hålslag och sätter in sådan här papper i. I fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kortsluter du eluttaget?

Normalt så menar man med kortslutning att man kopplar en ledning mellan två stift eller motsvarande och normalt har de två stiften olika spänning för att det ska hända något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både att köra CCleaner (och liknande "reningsprogram") och att slita ut kontakten är två mycket bra sätt för att förstöra sin dators funktion!

 

I ditt fall är det nog enklast att göra en ordentlig ominstallation av Windows etc. för att bli av med ev. problem som Ccleaner och kabelryckandet har orsakat! Du har väl Windows skiva??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...