Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej ansluta till Internet


Arvid.A

Rekommendera Poster

post-72938-0-42187100-1323611933_thumb.pngHej!

Jag har en nätverkskabel hemma som jag ska ansluta til internet med. Det funkar jättebra i pappas dator, där är det bara att sätta i den och så har man internet. Men när jag däremot sätter i den i min dator funar det inte, och jag når inte internet. Jag kan ansluta med wifi till internet.

Jag sätter i kabeln i min dator, och först står det Identifiering sker, nätverkåtkomst saknas.

Sedan efter en stund så står det oidentifierat nätverk.

Skickar med en bild.

 

Är inte så bra på att förklara, men hoppas att ni förstår. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken leverantör av internet gäller det?

Vilken typ av anslutning är det, ADSL, kabel-teve etc?

Vilken utrustning ansluter du datorn till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är bra på förklara tycker jag. :thumbsup:

Farsans dator funkar internet för när datorn kopplas till nätverkssladden.

Din dator funkar internet inte för när den ansluts till nätverkssladden.

 

Jag kan ansluta med wifi till internet.

 

Slutsatsen är (för mig) att det är nått i Windows som gör att Windows bara klara "en" typ av internetanslutning. Inte klarar att byta till en annan typ.

Så du måste gå in i Windows och göra ändringar om nätverk, vilka?

 

(Har själv varit med om detta i XP. Efter byte från 56k modem kopplat till serieport

till Telia ADSL modem kopplat till nätverksport fick vaken ägaren eller jag igång internet.

Datorn hade också Mandrake linux installerat och till slut helt less på XP startade vi Mandrake, startade webbläsaren och var ute på internet.

 

Mandrake linux klarade alltså automatiskt bytet 56k moden seriport till nätverksport.

XP klarade det inte automatiskt.

 

Ägaren valde nu att köpa en ny iMac och med iMac var det inga problem koppla upp mot ADSL modemet/internet.

XP-datorn till återvinningen.

Problemet löst.

 

MEN för din del, det här måste gå att fixa i din dator, enbart ändra inätverksinställningar.

En RÅ metod är att när datorn startar går du in i BIOS och stänger av WiFi chipet. Då när WiFi är borta för Windows är det kanske lättare få igång förbindelsen över nätverkskabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kopplar in din dator direkt till "nätverkskabeln" så utgår jag att ni endast har ett modem hemma och en enda kabel från den!

Ingen router eller liknande utrustning..

 

Det som då händer är att när din pappa har sin dator inkopplad så låser sig modemet till din pappas nätverkskort!

 

Då modemet har låst sig till din pappas nätverkskort så accepterar inte modemet ditt nätversksort, när du ansluter denna..

 

Bästa rådet är att ni köper en Router och en extra nätverkskabel!

Då ser routern till att både du och din pappa kan komma åt internet SAMTIDIGT!

Samt skyddar era datorer via routerns inbyggda brandvägg...

 

Men ditt akuta problem löses genom att du väntar 25-30minuter FRÅN det att du kopplat loss nätverkskabeln från din pappas dator (Modemet hinner så "Släppa" sin låsning till din pappad dator.. När du sedan kopplar in din dator så kommer den att fungera... Modemet skall står utan att någon dator är kopplad till den i 25minuter.. innan nya datorn kopplas in!

 

Pga. modemets låsning till en dator, så kommer ni båda att få vänta 25-30 minuter innan ni kan koppla in nästa dator..

 

Så köp en router istället så kan båda surfa samtidigt och ni slipper dessa 25-minuters väntetider..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alternativ till att vänta så länge varje gång är att ta fram Kommandotolken (Start - Alla program - Tillbehör) och skriva:

 

ipconfig /release

 

innan man drar ut nätverkskabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alternativ till att vänta så länge varje gång är att ta fram Kommandotolken (Start - Alla program - Tillbehör) och skriva:

 

ipconfig /release

 

innan man drar ut nätverkskabeln.

 

Det släpper ipadressen, men resetar det verkligen modemets MAC-låsning??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det fungerar i alla fall. Jag har använt det några gånger när det har varit problem med internetuppkopplingen och jag har då direktanslutit en dator till modemet i stället för routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det fungerar i alla fall. Jag har använt det några gånger när det har varit problem med internetuppkopplingen och jag har då direktanslutit en dator till modemet i stället för routern.

 

 

Tack! Alltid bra att veta! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...