Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sökning på 50000 tusen poster


Mentor

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en sida på binero.se och tydligen har dem inte Full Text Search installerad på deras servrar. Min fråga är vilken är den bäste lösningen, ur prestanda synvinkel, för att söka bland ett flertal kolumner och ca 50000 poster.

Jag använder idag SP och indexerade kolumner men det blir ändå en fördröjning då jag är tvungen att använda LIKE på ntext och varchar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Magnus Ahlkvist

Jag använder idag SP och indexerade kolumner men det blir ändå en fördröjning då jag är tvungen att använda LIKE på ntext och varchar.

 

För det första: Använd aldrig ntext. Använd nvarchar(MAX) istället för ntext. Likaledes ska du använda varchar(MAX) istället för text.

Detta för att text och ntext ALLTID lagras utanför den page som resten av raden ligger på, medan varchar(MAX) och nvarchar(MAX) lagrar så mycket som får plats på samma page som resten av raden och resten utanför. Mycket, mycket ofta är en sträng som lagras i varchar(MAX) eller nvarchar(MAX) så liten att den får plats inom samma page som raden. Då är sökningen selektering och till och med filtrering (WHERE) mot strängarna snabbare.

 

För det andra: Utan att veta mer om hur länga strängar du brukar ha, hur dina sökningar ser ut och kanske även vilka planer som SQL Server genererar för din procedur är det svårt att komma med några bra råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...