Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp extra garanti bärbar dator


Inger Maryissa

Rekommendera Poster

Inger Maryissa

Jag köpte en bärbar dator hos en större butikskedja

 

men säljaren där ville propsa på mig att köpa en garanti på flera hundralappar för 6 månader

han var jätte-envis...

 

Jag förstår inte varför man ska köpa en dyr försäkring för de första 6 månaderna...

 

Killen där sa något om, att om något skulle vara fel på datorn att det lätt kan anses vara kundens fel, och därför skulle man skaffa den försäkringen..

 

Men eftersom jag bara ville köpa en billig extra dator så ville jag inte kosta på mig en massa pengar för en extra försäkring

 

Och tänker att om något är fel på den, då måste ju garantin gälla

 

vad tycker ni om denna 6 månaders garanti som säljaren ville jag skulle köpa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig. Köper man en billig dator är det väl av en viss orsak, man vill inte lägga ut för mycket pengar. Men om man räknar med att det är en hög risk för skador osv. ex. om man köper datorn till ett för ungt barn, om man nu gör det, så kan det ju vara en annan sak.

Eller om man tänkt använda datorn i en "riskmiljö".

 

För några år sedan köpte vi en ganska dyr dator till en familjemedlem. Eftersom det fanns ett färskt minne av ett utspillt saftglas så tecknade vi för just den datorn en försäkring. Den upphörde samtidigt som garantin och bara någon månad senare dog datorn..

 

Jag har en allriskförsäkring till min villaförsäkring och just nu kommer den att nyttjas till en mobiltelefon som tappats i golvet. Eller om reparationen blir billigare än självrisken så faller inte försäkringen ut.

 

Tycker det är okej om man blir tillfrågad om försäkring men man ska inte behöva bli påprackad.

Har köpt några prylar och varit beredd på frågan om försäkring och då direkt och tydligt svarat NEJ!.

Då har säljaren accepterat detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej och åter nej

 

1: Du har en garanti på produkten redan

2: Du har en reklamationsrätt

3: Du har en hemförsäkring som täcker stöld och liknande förluster

4: Du kan lägga på en drulleförsäkring som täcker om du skulle fylla bilen med alla dina elektronikprylar och råka parkera den på en brant sluttning ned mot vatten utan att lägga i bromsen...

 

typ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Tack snälla ni för svaren och informationen

Jo, jag tycker också att en vanlig garanti ska täcka skador eller fel som jag själv inte ha åstadkommit

så var det ju förr....

Kruxet är naturligtvis att bevisa det...hur gör man det...?

Kanske det är därför dessa försäljare vill pracka på en en dyr försäkring för att tjäna in extra pengar när de måste t.ex. laga en dator som det är fel på ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge som varan har en garanti så är det säljaren som ska bevisa att det är du som har orsakat felet, till skillnad från resterande tid av den treåriga reklamationsrätten då det är du som ska visa att det är ett ursprungligt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självrisken på "drulleförsäkringen" är i mitt fall 1500 kr.

Tecknar man en försäkring i butiken brukar väl den täcka självrisken eller gälla utan egen självrisk. Då kan man ju tycka att det är en bra försäkring när man sparar 1500 kr. Men om försäkringen(premien) kostar mer än 1500 så sparar man ju inget.

Även om man skulle behöva "ta ut" försäkringen efter några dagar, innan man betalat så mycket på butikens försäkring så måste man ju ändå betala efteråt.

 

Har man ingen drulleförsäkring så kan ju faktiskt butikens erbjudande vara ett alternativ.

 

Garantier och reklamationsrätt hjälper inte så mycket om det åkt en träsko(!) eller kanske troligare en Wii-Mote in i platt-teven..

 

Tack för poäng!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en bärbar dator hos en större butikskedja

 

men säljaren där ville propsa på mig att köpa en garanti på flera hundralappar för 6 månader

han var jätte-envis...

Är säljarna för besvärliga så är det bara gå vidare till en annan affär och låta säljaren behålla både datorn och dyr extraförsäkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

å andra sidan Mikael83.

 

Köper du tre produkter, tecknar extra försäkring för alla tre, har du där redan betalat din självrisk på din drulle. Om ingen av dem går sönder dessutom, då är pengarna verkligen kastade i sjön.

 

Helt enkelt - för medelsvensson kostar dessa extra försäkring betydligt mer än vad de ger tillbaka. Bara att titta på resultaträkningarna för de stora elektronikladorna. Marginalerna på de produkter de säljer är oftast små, om inte obefintliga. Vinsten får de in via extratjänster där försäkringarna är den största posten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

å andra sidan Mikael83.

 

Köper du tre produkter, tecknar extra försäkring för alla tre, har du där redan betalat din självrisk på din drulle. Om ingen av dem går sönder dessutom, då är pengarna verkligen kastade i sjön.

 

Helt enkelt - för medelsvensson kostar dessa extra försäkring betydligt mer än vad de ger tillbaka. Bara att titta på resultaträkningarna för de stora elektronikladorna. Marginalerna på de produkter de säljer är oftast små, om inte obefintliga. Vinsten får de in via extratjänster där försäkringarna är den största posten.

 

Ja det var det jag avsåg med:

Men om försäkringen(premien) kostar mer än 1500 så sparar man ju inget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Men så funderar jag över att när jag packar upp min dator ( har inte gjort det än ;-)

och den inte funkar eller något är sönder på den

 

och tänk om de då påstår att jag inte har varit aktsam med paketet och försöker skylla på mig

( kanske därför de ville pracka på mig denna 6 mån försäkring ? )

 

men det kan ju ha hänt hos dem...t.ex. om de vid något tillfälle tappat paketet med datorn i golvet, eller något annat hänt...det vet man ju aldrig....

Bara en tanke jag fick...

 

Fast det är nog som Cecilia skrev här ovanför att vid den vanliga garantin ( 1 är ) så måste säljaren bevisa att det är köparens fel...

 

Men jag tycker det är konstigt att de vill pracka på en försäkring för de första 6 månaderna....lite mysko tycker jag...

och när jag frågade: - och sedan...

då svarade försäljaren bara lite vagt, att det går nog att förlänga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säljaren låg väl dåligt till i statistiken jämfört med de andra säljarna och tog väl till vilka knep som helst. :wacko::unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa

Ja, det är möjligt att det var så eftersom han var så påstridig..

dessutom ville han pracka på mig ett stort tv-paket från Comhem för 99:- per månad

( i tre månder och sedan fullt pris )

Men jag har redan ett abonnemang där och med de kanaler jag behöver

Men oj,...vad han tjatade om detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...