Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av bärbär dator: Ersättning från ett skandal företag


windowsman

Rekommendera Poster

Kära Eforumare!

 

Serviceföretaget/verkstan jag är kund hos tog sönder min dator helt. Några i personalen betedde sig sjukt skandalöst och förstörde min dator helt. Företaget tar på sig ansvaret och jag ska ersättas nu med en ny. Jag söker efter/vill ha maximal prestanda och tekniska specifikationer.

 

Jag har sökt runt och vill nu lyssna på era alt förslag.

 

Jag har nu två val:

 

1. Att komma med förslag med en egen bättre dator (Runt den prisklassen)

Min gamla dator: Ord pris 6990 kr. Fick 1398 kr rabatt. Faktiskt pris 5592 kr.

HP Pavilion dv6-1247eo Entertainment Notebook PC:

 

 

2. Eller bara buga och tacka ja till deras förslag. http://www.dustinhome.se/hp-pavilion-dv6-6b12-amd-a4-21-6gb-500-156-w7hp/product/5010614483?intcmp=searchProvider_dacsa&intcmp=aredir

 

Bifogar min gamla dators tekniska specifikationer.

[log]HP Pavilion dv6-1247eo Entertainment Notebook PC:

Installerat operativsystem: Äkta Windows Vista® Home Premium med Service Pack 1 (32-bitars)

 

Processortyp: AMD Athlon™ X2 Dual-Core-processor för Notebook PC QL-65

 

Processorhastighet 2,10 GHz

 

Internt ljud 16-bitars Sound Blaster Pro-kompatibelt ljud

 

Högtalare och mikrofon Ljuduppspelning med SRS Premium-ljud

 

Batterityp 6-cells litiumjonbatteri (Li-Ion)

 

Cache 1 MB cacheminne (L2)

 

Chassi Raven 1.1

 

Kontrollpanel: HP Mediasmart-programvara för mediaspelare med dedikerade menykontroller, musik- och DVD-knappar

 

Bildskärmsupplösning 1366 x 768

 

Bildskärmsstorlek 15,6-tums High-Definition HP Brightview-skärm

 

Expansionsplatser En plats för ExpressCard/54 (stöder även ExpressCard/34)

 

Namn på grafikdelsystem ATI Mobility Radeon HD 4530

 

Lagringsstyrenhet SATA-hårddisk

 

Interna diskenheter 500 GB

 

Hårddiskpartition partition för systemåterställning på upp till 9 GB

 

Hårddiskskydd med HP ProtectSmart hårddiskskydd

 

Hårddiskhastighet 5400 rpm

 

Externa I/O-portar 4 USB 2.0 (den fjärde delas med eSata-port), 1 HDMI-Uttag, 1 eSata-uttag, 1 VGA-port, 1 RJ45-ethernetuttag, expansionsport, 2 hörlursutgångar, 1 mikrofoningång, 1 IEEE 1394, infraröd port för konsumentprodukter, uttag för dockningskabel

 

Tangentbord Fullstort tangentbord med integrerade numeriska tangenter

 

Lightscribed Skapa etiketter med silkscreen-kvalitet direkt från din PC med LightScribe: Det är bara att bränna, vända och bränna igen.

 

Minneskortsenhet Inbyggd 5-i-1 digital medieläsarer för Secure Digital-kort, MultiMedia-kort, Memory Stick, Memory Stick Pro eller xD Picture-kort

 

Minneslayout (1 x 1024 MB + 1 x 2048 MB)

 

Maximalt minne Stöder upp till 8 GB DDR2-minne

 

 

Standardminne 3072 MB

 

 

Pekdon Styrplatta med strömbrytare och dedikerad vertikal platta för rullning uppåt/nedåt, volymreglage, ljudavstängningsknapp

 

 

Nätverksgränssnitt Integrerat 10/100/1000 Gigabit Ethernet LAN

 

 

Styrenhet för optisk enhet Optisk SATA-enhet

 

 

 

Drivrutin för optisk enhet HP MediaSmart Suite ; Windows Media Player; Windows Photo Gallery; DVD Play; Windows Movie Maker, Windows DVD Maker ; Cyberlink DVD Suite; Windows Media Center

 

 

 

Optisk enhetstyp Lightscribe Super Multi DVD-brännare (+/-R +/-RW) med stöd för dubbla lager

 

 

Fjärrkontroll HP fjärrkontroll

 

 

Nätaggregatstyp 90 W AC-nätadapter

 

 

Medföljande program Återställningspartition (med möjlighet att återställa system, tillämpningar och drivrutiner separat); Valfri omallokering av återställningspartition; Verktyg för framställning av återställnings-CD/DVD; Symantec™ Norton Internet Security™ 2009 (60 dagars realtidsuppdateringar); Hjälp och support för notebook-datorer

 

 

Förinstallerad programvara Microsoft® Internet Explorer; Windows Mail; Adobe® Reader

 

 

 

Programvara - Produktivitet och ekonomi Microsoft® Works och Microsoft® Office Home och Student 2007 60-dagars provversion

 

 

 

Gränssnitt för videofångst IEEE 1394 FireWire®-gränssnitt

 

 

 

Video-RAM Upp till 1790 MB grafikminne totalt med 512 MB dedikerat DDR3

 

 

 

Webbkamera HP Pavilion webbkamera med inbyggd digital mikrofon. VGA

 

 

 

Trådlös funktion Trådlös Bluetooth® -nätverksanslutning

 

 

 

Trådlös teknik 802,11 a/b/g/n WLAN

 

 

 

Produktens yttermått (B x D x H) 37,85 cm (B) x 25,8 cm (D) x 3,4 cm (min H) / 4,1 cm (max H)

 

 

 

Emballagets yttermått (B x D x H) 450 x 160 x 345 mm

 

 

Produktens vikt 2,94 kg

 

 

Notering om vikt (metrisk) Vikten varierar för olika konfigurationer

[/log]

 

Min original dator finns nu inte kvar i marknaden.

 

/Tack på förhand kära Eforumare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit datorn från Dustin.

http://www.dustinhome.se/hp-pavilion-dv6-6b12-amd-a4-21-6gb-500-156-w7hp/product/5010614483?intcmp=searchProvider_dacsa&intcmp=aredir

 

är den gamla bortslarvad

 

eller är den dränkt med kaffe, funkar inte?

 

För be i så fall få den gamla hårddisken. I varje fall låna den.

Om du vill försöka rädda egna filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit datorn från Dustin.

http://www.dustinhome.se/hp-pavilion-dv6-6b12-amd-a4-21-6gb-500-156-w7hp/product/5010614483?intcmp=searchProvider_dacsa&intcmp=aredir

 

är den gamla bortslarvad

 

eller är den dränkt med kaffe, funkar inte?

 

För be i så fall få den gamla hårddisken. I varje fall låna den.

Om du vill försöka rädda egna filer.

 

Tror du man kan hitta bättre datorer med bättre maximal prestanda och teknisk specif omkring dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa fabrikat är billigare än andra, i gengäld kan de t ex ha sämre support, så t ex Acer brukar vara billigare än HP för samma prestanda. Sedan går det ju att spela med är att byta t ex till ett sämre grafikkort och i stället få en bättre processor. Just den HP-datorn är ca 200 kr billigare på ett par andra ställen enligt prisjakt, men servicefirman har kanske avtal med just Dustin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara fråga, vad hände min din dator?

Vad lyckades de med?

Häng inte ut dem, de tar på sig ansvaret och sköter sina kort. Jag vill bara veta vad som skedde.

 

Och som sagt, om du har några data på din gamla dator du vill spara, be antingen om att få ut din hårddisk från dem eller att de extraherar allt som går till ett media som passar dig.

 

Å andra sidan, innan man lämnar en dator på service ska man vara beredd på att en av lösningarna på problemen kan vara att de byter hårddisk. Och de har ingen skyldighet att återställa data som fanns på den gamla, dvs du ska ha en backup innan du skickar in din dator.

 

vad gäller dator i den prisklassen?

Finns några att välja på

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s79838415&o=tillv_pop&cols=#prodlista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...