Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptop stendöd...


avbryt

Rekommendera Poster

Hej,

 

jepp datorn är stendöd, men det finns en intressant historia kring dennes död...

 

Fick för några dagar sedan inte igång laptopen alls efter att den stängt av sig själv två ggr andra gången gick den inte igång alls, inga lampor eller något lyser.

 

Tog bort batteriet och körde enbart nätsladd - Funkar!!

 

Kör laptopen så några dagar utan problem överhuvudtaget.

 

Beställer nytt batteri på nätet installerar denna som känns annorlunda när jag sätter dit den dock så gör jag det och det fungerar. Samma dag tvärdör datorn. Fungerar inte bara med nätsladd heller...

 

Vad är felet?

 

Kan det vara fel/felaktigt batteri jag fått som nu haft sönder datorn?

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att batteriet kändes annorlunda?

Vad exakt, storleken, kontakter annat?

 

Kontrollera att det nya batteriet har exakt samma spänning som det gamla.

Det står tryckt på etiketten och jämför de båda batterierna.

 

Är det exakt samma spänning så kanske det är ett piratbatteri som inte riktigt passar, så det blir dålig kontakt, eller är det orginalbatteri?

 

Funkar datorn om du plockar ur batteriet och sedan ansluter nätadaptern och testar?

Aha ok såg inte att du redan testat detta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att batteriet kändes annorlunda?

Vad exakt, storleken, kontakter annat?

 

Kontrollera att det nya batteriet har exakt samma spänning som det gamla.

Det står tryckt på etiketten och jämför de båda batterierna.

 

Är det exakt samma spänning så kanske det är ett piratbatteri som inte riktigt passar, så det blir dålig kontakt, eller är det orginalbatteri?

 

Funkar datorn om du plockar ur batteriet och sedan ansluter nätadaptern och testar?

Aha ok såg inte att du redan testat detta.

Mvh

Hej,

 

Batteriet ser exakt likadant ut och nu när jag testade att sätta dit det igen så tycker jag ändå att den sitter bra. Ang skillnader så är det skillnad vad gäller mAh. 4000 resp. 4400 på dem. Tror inte detta ska göra nån skillnad...

 

Plötsligt när jag provade att sätta igång laptopen nu så startade den för en sekund!! Och sen död igen. Den beter sig som om något vore glapp. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glappt i kontakten på sladden från nätadaptern?

Dålig sladd?

Funkar det alls inte utan batteri?

Kan du mäta spänningen på kontakten från nätadaptern?

 

Kan du kontrollera kontakterna i datorn, där batteriets kontakter skall ansluta, så inte någon blivit skadad böjd?

Jag menar du sade ju att batteriet kändes konstigt när du skulle stoppa in det, kanske någon av kontakterna då kom i kläm eller låg fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glappt i kontakten på sladden från nätadaptern?

Dålig sladd?

Funkar det alls inte utan batteri?

Kan du mäta spänningen på kontakten från nätadaptern?

 

Kan du kontrollera kontakterna i datorn, där batteriets kontakter skall ansluta, så inte någon blivit skadad böjd?

Jag menar du sade ju att batteriet kändes konstigt när du skulle stoppa in det, kanske någon av kontakterna då kom i kläm eller låg fel?

Ska kolla det där med batteriets kontakter om nåt blev fel där!! Nej funkar inte alls utan batteri, den gången det fungerade nu ca 1 sekund var då batteriet var i inkl nät. Kan ju förstås ha varit slumpen. Kan ju vara sladden men troligtvis kanske glapp i laptopen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite nyfiken nu, om det möjligen gäller en Fujitsu Amilo Pa3553?

 

Hade exakt samma symtom, med batteriet ur osv. Under en tid.

Därefter att den kan starta typ en gång av 50 och nu helt död, troligen moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite nyfiken nu, om det möjligen gäller en Fujitsu Amilo Pa3553?

 

Hade exakt samma symtom, med batteriet ur osv. Under en tid.

Därefter att den kan starta typ en gång av 50 och nu helt död, troligen moderkortet.

 

 

Hej,

 

detta är en Acer Aspire 5050. Menar du att om det är fel på moderkortet att datorn kan starta ibland?

 

Bor i Stockholmstrakten, någon som känner till reparatör som kan säkerställa felet och ge ett pris på reparation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...