Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Autosvar på "distributions group" i Exchange 2010?


Robert70

Rekommendera Poster

Hej

 

Vi har ett problem vi inte kan lösa... Vi har en distributions grupp som heter order och har epost adress order@domän.com. Hit kommer alla ordrar från kunder och i denna grupp har vi också naturligtvis några medlemmar (de personer som ska hantera våra ordrar).

 

Men... Nu under julledigheten vill vi ha ett autosvar på de ordrar/epost som kommer in till order@domän.com som talar om att vi är lediga och att alla ordrar kommer hanteras när vi är tillbaka men vi hittar inte vart man kan göra detta, om man nu kan göra detta? Nån som vet?

 

Vi använder Exchange 2010 (på en SBS 2011).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd dig av Transport Rules. Starta guiden så kommer du se att det är enkelt att sätta upp en global regel som säger (om jag mins rätt) typ:

Apply rules to messages when a recipient's adress contains 'order@domän.com' och då väljer att skicka ett mail med din önskade text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd dig av Transport Rules. Starta guiden så kommer du se att det är enkelt att sätta upp en global regel som säger (om jag mins rätt) typ:

Apply rules to messages when a recipient's adress contains 'order@domän.com' och då väljer att skicka ett mail med din önskade text.

 

Hej och tack för ett snabbt svar

Har kollat där men hittar inte svara eller något liknande, man kan vidarebefordra osv men inte svara. Kan det bara vara jag som inte hittar eller strular till det??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tror att man kör ett NDR med status 5.7.1 har dock inte tillgång till Exchange just nu så jag kan inte testa.

 

Ett annat alternativ är att du skapar en "dummy"-användare (med en no-reply-address) som är medlem i distributionsgruppen. För denna användare sätter du sedan upp ett frånvaromeddelande med önskat innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är fler i gruppen som har sina frånvaromeddelanden på, som nu till julledigheten, går det då iväg ett meddelande från varje person i gruppen eller kan man styra det till "dummy" användaren? Tror att i stort sett alla på företaget har igång sitt frånvaromeddelande under julen. Vi vill ha ett frånvaromeddelande/svar från order och inte från alla användare i gruppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga. Jag vet faktiskt inte och kan tyvärr inte testa.

 

Ytterligare ett alternativ är att göra tvärt om.

Dvs. skapa en ny mailbox för order@domän.com, sätta autosvar (out of office) på den samt att skapa en Transport Rule som skickar vidare alla den mailboxens inkommande mail till en distributionsgrupp.

Även bra att sätta upp rättigheter för medlemmarna i distributionsgruppen att "skicka som" order.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...