Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen blir mörkare med laddkabel


adde34

Rekommendera Poster

Hej

Har en Acer Aspire 5738ZG och undrar om skärmen som blir mörkare så fort jag stoppar in laddningskabel. När jag drar ut den så är skärmen som vanligt. Desuttom har den varit på reparation hos ElGiganten för 4 månader sen och de har bytt modekortet på den. Vet inte om det har med det att göra men man vet aldrig vad de sysslar med. Någon som vet hur jag fixar detta. Dessutom har jag provat med att trycka Fn+F8+F9 och Fn+pil vänster+pil höger men händer inte så mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har med energisparinställningarna att göra. Något har blivit fel för normalinställningen är tvärt om, dvs att skärmen blir ljusare när laddkabel kopplas in. Gå in på "Kontrollpanelen/energialternativ", där kan du ändra mellan olika energisparschema eller skapa nya egna:

 

 

post-124424-0-54864700-1323243787_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa modeller har ett eget energiprogram installerat från tillverkaren också, så är det på min Dell Latitude, där dessa inställningar går att ändra hur skärmbelysning och annat skall vara vid nätsladd i eller urkopplad. Ex. High performance läge när nätsladden är inkopplad etc.

Kolla även efter detta.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som ny sa har ja gjort. Det blev bra efter detta men sen när jag stoppar kabeln i blir skärmen ännu ljusare, tvärtom altså. Vet inte om det ska vara så för så fort man stoppar kabeln i så ser man ändring på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så funkar det så att vid enbart batteridrift så sänks vissa delar, processor hastighet, ljusstyrka på skärmen etc. för att spara batteri.

När nätsladden kopplas in så kör datorn på High performance alltså hög prestanda.

 

Detta brukar gå att ställa in i det speciella energiprogrammet som datortillverkaren skickat med och brukar finnas förinstallerat, nu menar jag inte MS-Windows energischema.

 

Ljusstyrkan kan du väl ändra till ett värde du tycker känns bra, med Fn + nån mer tangent?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...