Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför är det så svårt för bilisterna att reglera hastigheten på vintern?


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Förundras över hur svårt det är för många bilister att anpassa farten efter rådande väglag.

Det verkar som vinter (och med detta följer halka) - kommer som en total överraskning för vissa.

 

- Blev överraskad av halkan.

Har folk ingen almanacka?:unsure:

 

Ser detta fenomen överallt på vägarna, vissa tycker att dom måste köra som det står på hastighetsskyltarna och litet avstånd till framförvarande - att köra precis som om det vore sommarväglag.

Står det 30, 50, 70, 90 eller 110/120 Km/t på skylten så måste man ju inte köra detta när väglaget inte tillåter detta.

 

Det blir ju speciellt halt när temperaturen ligger runt nollan också.

Att bromssträckan kan mer än tredubblas på vinterväglag verkar ingen bry sig om.

 

Att tänka på medtrafikanternas säkerhet verkar ju vara helt okänt.:angry:

 

Och nu har man hittat på ett nytt ord också: Svart halka http://www.aftonblad...icle14031923.ab

 

Förvisso är det några speciella omständigheter som gör att det blir extra halt och förrädiskt, men man måste väl kunna läsa av omständigheterna inför färd och under färden och göra en riskbedömning?

Kolla väderleksrapporterna och sätt på bilradion om inte annat.

 

Vi Bilägare

Däcktest 2011: Odubbade vinterdäck

Däcktest 2011: Dubbdäck

 

För övrigt kör jag på dubbdäck - fräscha sådana - dubbfria är inget alternativ för mig.

Mvh

 

[Edit] Senast nu för en timme sedan var det en bil framför mig som inte kunde stanna vid ett rödljus. Hade jag legat före så hade jag nog haft denna i min bakre kofångare.

Typiskt ställe där det är "polerat" och extra halt där många tvärnitar och hjulspinn när dom skall iväg. Kan väl inte komma som en överraskning?

 

Planera körningen, vinterväglag tar längre tid än motsvarande sträcka på sommarväglag.

Omdömeslösa och stressade bilförare som hetsar i trafiken och sätter sitt eget och andras liv & lemmar i fara är en styggelse.

 

Vi lär ju säkert få se svarta siffror i årets jultrafik också.

Bättre att komma fram sent än att aldrig komma fram.:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig delvis. För 99 av 100 eller kanske 999 av 1000 sköter sig.

Tillhör själv de överaskade.

Kör vid 02:00 hem i Malmö för många år sedan. I en högersväng börjar annan asfalt. På den asfalten, svart, är ett tunt isskikt. Jag kör ner / välter en stolpe med trafikdelarmärke med min VW-bubbla.

Jag vänder och kör till polisstation för att anmäla det inträffade. (helt folktomt och före mobilerna) På polisstation tar man anmälan och damen frågar om det är halt ute. "Ja precis i korsningen på den svarta asfalten" svarar jag. "Ja en av våra svartvita har just voltat ut på en åker" blir kommentaren.

Så småningom kom en räkning på 300kr från Malmö gatukontor för ny stolpe.

Inklusive 5% moms "markarbete".

 

Vad det gäller sk friktionsdäck ligger jag efter en kompis förra vintern när han gör nått märkligt vid en korsning, svänger ut till högerfilen (vi ligger i vänsterfilen, skall till vänster).

Efteråt förklarade han att han inte kunde stanna utan höll på att köra på bilen framför.

Nån månad senare hade han inhandlat dubbdäck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...