Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får man...


dAEk^

Rekommendera Poster

Tjenare!

Kan man på något vis ordna så att man kan konvertera mp3or till "vanliga" cd-spår som en vanlig CD-spelare kan spela upp ?

På något sätt borde ju detta gå... kan man ju tycka.

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju upplysa om att "Vanliga spår" är .wav filer om du nu tänker bränna en CD med t.ex. NERO.

 

Tror iof att musicmatch och andra program klarar att bränna direkt från mp3 till skiva, men personligen gillar jag att konvertera till wav först för att vara på säkra sidan.. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... så man kan alltså lyssna på wav-filer i stereon med den reguljära cd-spelaren ??

För mig låter det lite skumt...men jag kan o andra sidan inte så himla mkt inom detta område.

Ska föresten kika lite på det där programmet ni tipsade mig om. Tack !

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som du vill t.ex. bränna en CD-skiva med .wav filer, ungefär som .exe filer eller .mp3 filer, men då är du ute och snurrar!

 

När du bränner ner program, spel, filer m.m. till CD-skivor brukar du troligen bränna CD-skivorna i ISO9660 format, men när det gäller Musikskivor så ska du bränna dom i audioformat. Det är inte samma sak.

 

Och för att bränna skivorna i audioformat så brukar brännarprogrammet vilja ha audiofilerna i .wav format. men det finns undantag där programmet konverterar direkt från mp3 till .wav

 

Dock så måste du se till att mp3 filerna eller wave filerna är samplade i 44.1kHz, 16 bitar och stereo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det jag som är så otroligt dålig på att förklara eller ?

Det jag undrar över är bara om man kan fixa till mp3or så att man kan bränna de nya, konverterade filerna, i en vanlig cd-spelare. Alltså INTE i en cd-rom läsare.

Om man har nerladdade mp3or kan man inte på nåt vis göra om dessa till cd-spår?

Det är själva frågan.

Låtarna på en en cd har ju ändelsen .cda i utforskaren. Och eftersom en vanlig cd-spelare kan läsa dessa filer undrar jag om man kan konvertera mp3or till detta format?

 

mvh

David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Keve Syvertsen

Hej!

Ja, du kan konvertera dina mp3-filer så att du kan köra den brända skivan i en 'vanlig' CD-spelare.

 

Det du måste göra är att konvertera mp3-filen till .wav-format (ex. mha WinAMP).

Sedan bränner du en 'audio-CD' mha ett brännarprogram (ex. Easy CD creator, du måste använda ett brännarprogram, för att CD-DA följer en viss standard [book]).

 

Lycka till!

/Keve

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vart det båte lättare och svårare att svara.. :)

 

1. Det går inte att bränna CD-skivor i en vanlig CD-spelare, utan du måste ha en CD-brännare :)

 

Men jag antar att vad du är ute efter är att kunna ta dina mysiga MP3-låtar och bränna ner dom så att du kan lyssna på dom i en vanlig CD-spelare?

 

Då ska du göra precis som jag har sagt tidigare.. Konvertera till .vaw filer och bränn ner dom i AUDIO-format till CD-n.

 

.CDA formatet är bara en fil som indikerar var på CD'n själva ljudet/låtarna finns, och CDA lagrar inte i sig musiken. Utan det är lagrat som .wav filer, vilket du inte ser.

 

Snarare är iof hela CD'n lagrad som en enda stor wave-fil, och cda filerna indikerar var spåren börjar och slutar.

 

Men strunt i allt det där. Det är bara skaffa ett brännarprogram som klarar att bränna audio-skivor, så bränner den ner dina favoriter till en CD-skiva och du behöver inte bry ding någe mera. Programmet sköter resten.

 

Se bara till att du INTE väljer ISO, UDF, Hybrid eller Boot, utan AUDIO-CD

 

Eum..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... tack så mycket!

En fråga kvarstår dock. Jag är inte så värst kunnig vad gäller cd-brännare heller :o/

Jag tänker köpa mig en rackare till hösten men dessförinnan tänkte jag höra efter lite om vilka modeller/märke som är bra. Vore ju inte något vidare och komma hem med en brännare som inte funkar som den ska.

Jag litar på er!

;o)

 

/David

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...