Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag rättigheter för att installera program på windows clienterna?


cybertears

Rekommendera Poster

hej jag har kopplat upp mina windows datorer mot en samba PDC.

men nu försöker jag installera program på mina windows clienter och jag är inloggad som administratör på maskinen men endå så kräver datorn att jag ska ha administratörsrättigheter så va är fel?, hur fixar jag till det här?

jag har även läst igenom hur man gör med filen: /etc/sudoers och configurerat den men ingenting hjälper, jag får inga adminrättigheter för det :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker nog inte med att vara admin på en linux-burk för att kunna mecka som admin i en winburk. Du får logga in som admin på win-systemet för att adminna win.

 

Eller var är det du inte får adminrättigheter och hur gör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det linux-servern eller windows-klienten som du är inloggad som administratör på. Vilket filsystem har du på servern. På servern är det bäst med ett nativt linux-filsystem (ext3 eller ext4). Använder du NTFS så måste du använda umask vid monteringen för att ge andra än root rättighet till filerna. Observera att i linux är det root som har fullständiga rättigheter, adm (administratör) har lägre rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är inloggad mot domänen på en windows client som administratör och jag försöker installera program på windows clienten, och jag har den högsta rättigheten i windows och det är administratör och varje gång jag försöker installera ett program i windows clienten så kräver den att jag ha adminrättigheter fast jag är inloggad som administratör.

windows client= NTFS

linux server= ext3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så klienten kommer åt alla filer på servern utan problem? Går det att installera programmen om du först sparar installationsfilerna på en lokal disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klienterna kommer åt filerna utan några problem och det är inga problem att skriva till diskarna men just att installera/updatera program eller komma åt gpedit funkar inte, när jag upptäckte att jag inte kom åt gpedit så testa jag att installera ett program för jag vet om att sitter man inte på admin sidan så kan man heller inte installera något program och då kommer man heller inte åt gpedit.msc

Cecilia jag har redan configurerat det men det hjälper inte för det, det är därför som jag blir lite irriterad för allting funkar utom att få adminrättigheter och att jag då inte kan använda gpedit.msc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet ligger troligen i konfigurationen av samba-användarna. Eftersom servern fungerar som domänkontroller så är det samba-konfigurationen som styr användarrättigheterna på klienterna. Posta sambas konfigurationsfil på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, jag gör det så fort jag kommit hem :)

 

 

 

Felet ligger troligen i konfigurationen av samba-användarna. Eftersom servern fungerar som domänkontroller så är det samba-konfigurationen som styr användarrättigheterna på klienterna. Posta sambas konfigurationsfil på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...