Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV Samsung UE55D8005


HUP151

Rekommendera Poster

ställer stora krav på en TV som kostar 26000:-. noterar att jag ibland får eftersläpningar i bilden som är något irriterande. tv:n ska gå på min 200 hertz men när jag startar den står det först i rutan 1920x1080ix50 hertz. efter kontakt med Samsung säger de att det beror på vilken box man har och vad den skickar ut. pratat med Canal Digital som bekräftar att deras parabol har 50 hertz och att man jobbar på att öka till 100 hertz. jag hr inte märkt dessa eftersläpningar på tidigare 37" och 46". jag antar att deftersläpningarna blir mer märkbara med större bildyta. frågan blir då vilken nytta vi har med tv:n som numera alla väl har min 100 hertz och mycket mer bl a med plasma - det görs ju reklam av tv-tillverkarna för höga hertz-tal som då inte kan utnyttjas. canal digital påstår att de har bästa kvalitet med sin parabol - hur har andra typ Telia, Tele2, ComHem etc det med hertz-talen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVB-sändningar sker i 50 Hz.

Sedan kan TVn, digitalboxen, whatever kanske skala upp det i frekvens om man så önskar.

Generellt kan man säga - allt extra lull-lull som TV-apparater försöker göra med råmaterialet försämrar bilden på något vis.

 

Ibland kanske deras "förbättringar" ger en bättre bild men införs snarare irriterande störningar.

 

Sedan är ju sanningen, ju större TV desto större krav på signalen. Att titta på SD-TV på 55" är inte alltid en njutning, krävs nästan HD-upplösning.

 

Infon TVn ger när du slår på den, det är information (kan jag lova) om vilken signal TVn tar emot. Sedan om TVn skalar upp denna i frekvens eller ej beror på hur TVn är inställd.

 

Mitt tips är enkelt, så av alla "bildförbättringar" och se om inte bilden blir bättre.

 

Och det där med frekvens. man kan se på det från två håll. Ena är hur snabbt TVn klarar av att växla mellan två bilder, växlar mellan att visa en helt svart och en helt vit bild exempelvis.

Andra är hur snabbt den i verkligheten klarar av att visa två nya bilder efter varandra.

Om vi tar en vanlig TV-sändning på 50 Hz, om TVn ska visa denna i 100 Hz, då måste TVn "hitta på" den där extra bildrutan. Om du drar upp TVn i 200 Hz då är enbart var fjärde bildruta en bildruta från sändningen, resten har TVn "hittat på".

 

Det kommer inte dyka upp några sändningar i 100 Hz, det kan jag lova. Det CD kanske menar är att de tittar på om det kan gå att ställa in att digitalboxen ska skala upp bilden i frekvens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har fattat rätt så är det alltså 50 bildrutor/sekund som anländer via boxen och dessa visas var och en fyra gånger vid frekvensen 200 Hz?

För TVn använder väl bara det den tar emot och kan inte själv "hitta på" någon bild? Bara visa varje bild en, två eller fyra gånger?

Tacksam för klarlägganede. Det var en intressant diskussion detta eftersom jag har funderat en del på uppdateringsfrekvenserna 100 och 200 Hz i samband med kabel-tv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tv måste ju visa något mellan de ordinarie bilderna, exakt vad den visar vet jag inte men man brukar säga att det är en form av medelvärdesbild, ett mellanläge mellan de olika äkta bildrutorna.

 

Annars finns det ju ingen som helst poäng med 200 Hz läge, om den bara visar exakt samma bild fyra gånger, dvs byter bild i 50 Hz för då är det exakt samma sak som 50 Hz.

ja det är det väl oavsett...

 

Ett tillfälle när frekvensdubbling kan fungera är när du ha Bluray i 24 fps. Då kan det kanske vara en bra ide att trippla den, dvs visa den i 72 Hz. Försöka ta bort den där hackigheten som en liten liten del av befolkningen upplever.

 

Kan även nämna att rent fysiskt räcker det med cirka 25-30 fps för att vi ska uppleva bilden som flytande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för bra svar. är själv tekniskt helt obelastad vad det gäller hertz-talen så tänker inte ge mig in i nån diskussion i detta. cd-supporten sade att det var parabolen som som ger hertz-talet till boxen vilken för den vidare till tv:n. "eftersläpningarna" jag upplever märks enbart när det inte är hd-sändning utan vid hd har jag rent ut sagt en fantastiskt bra bild som enbart överträffas när jag kör 3D. min föregående sharp 46" full-hd hade inställlningsmöjlighet för 50 och 100 hertz och jag märkte ingen eftersläpning med den vare sig hd eller "normalsändning". på samsungen hittar jag ingen sån inställningsmöjlighet. bildkvaliteten på sharpen var bättre än den på samsungen vid normalsändningar men vid hd är samsungen oöverträffad - jag kör alltid i bildläge "dynamisk" med en liten finjustering. förutom parabolen med CD har jag Tele2 via vägguttaget. när jag startar tv:n med Tele2-boxen står ingen information betr upplösning och hertz som vid start med parabolen. bildkvaliteten med Tele2 är fullt jämförbar - om inte bättre - än den med parabolen (vid icke-hdsändning). har jag förstått rätt i att det är boxens hertz som bestämmer bildens rörelsekvalitet och att tv-tillverkarna inte kan påverka detta med höga hertz-tal i tv:n och att därigenom försämras bildkvaliteten med större bildyta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag svara på detta?

Tja, med en enkel svada:

 

TVn kan inte göra en dålig signal bättre.

 

Men samtidigt, som jag skrev tidigare, att dra upp SD-sändningar på 55" är att be om problem med bildkvalitén. Du ser för mycket detaljer helt enkelt.

 

Min rekommendation är den som jag gav tidigare, stäng av alla bildförbättringar i TVn och se om inte bilden blir bättre.

 

Eftersläpningarna har i sig inget med hur många bilder per sekund som visas, det har mer med att göra hur bilden är komprimerad och hur din TV visar den.

 

Tele2-boxen, har du även den ansluten via HDMI?

Du bör oavsett kunna trycka upp en information i TVn som visar vad för insignal som finns på TVns ingång. Läs i manualen.

 

CD-boxen (vilken? Sagem, ADB?) , du kan alltid testa att ändra vilken upplösning den sänder till TVn. Boxen tar ju, vad gäller SD-TV emot PAL som den skalar upp till den upplösning du skickar till TVn. En signal som sedan TVn i sin tur skalar in på sin skärm. Kanske annan upplösning blir bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svaret blir ju klart i o m att du skriver att tv:n inte kan göra signalen bättre. Tele2-boxen har inte hdmi-anslutning. cd-boxen är av märket Sagem HD PVR 101-SR på250 gb. när den nya 500 gb-boxen kommer i början nästa år kommer jag byta till den. förstår jag rätt så visar tv:n 1920-1080. övriga råd ska jag kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du jämför HDMI mot SCART och tycker de är likvärdiga när det gäller SD?

mmh.

 

Säger även:

TVn kan mycket väl göra bilden sämre. Dvs ta en bra signal och ge dåligt resultat.

 

 

Via SCART får du bara PAL som TVn städar och skalar upp och tydligen gör det ganska bra.

Via HDMI från, som det verkar, 1080i50. Du kan ställa in boxen att sända 702p och 720i vill jag minnas. 1080p klarar inte boxen av.

 

ADB-boxen efter nyår? I Sverige har den sålts sedan i augusti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du jämför HDMI mot SCART och tycker de är likvärdiga när det gäller SD?

mmh.

 

Säger även:

TVn kan mycket väl göra bilden sämre. Dvs ta en bra signal och ge dåligt resultat.

 

 

Via SCART får du bara PAL som TVn städar och skalar upp och tydligen gör det ganska bra.

Via HDMI från, som det verkar, 1080i50. Du kan ställa in boxen att sända 702p och 720i vill jag minnas. 1080p klarar inte boxen av.

 

ADB-boxen efter nyår? I Sverige har den sålts sedan i augusti.

 

jag har bara återgivit hur jag upplever bildkvaliteten med Tele2 resp CD. visst har adb-boxen sålts sedan augusti men de har faktiskt en ny på gång med vilken man kommer att kunna t ex kolla på inspelat material och spela in 2 andra olika program samtidigt - som det alltså går att göra idag med sagem-boxen. du menar alltså det är Tele2-boxen som inte klarar av 1020p. Tele2 använder jag i princip endast för Viasat-fotbollen eller för inspelning när det kör ihop sig på CD - inspelningen sker på en LG-brännare via AV1 men det går ju förståss bra att spela in via AV2 på den från CD också. jag tänker inte trixa så mycket med Tele2 eftersom jag är nöjd med vad deras box presterar.problemet är ju eftersläpningarna med CD icke hd. jämförelsen Tele2/CD kanske blir felaktig eftersom jag kanske kollar CD ca 90% - hade det varit 50/50 kanske jag även noterat eftersläpningar med Tele2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tele2-boxen, iochmed att du har den kopplat via SCART ger den enbart PAL, dvs cirka 720x500 Interlaced. Som TVn skalar och och flätar ihop.

 

Boxen å sin sida tar emot samma signal, PAL, via satellit. Skalar upp den till 1080i och skickar den till TVn som flätar ihop den och visar den som, tror jag, 1080p.

 

Därpå kan TVn lägga sina effekter/förbättringar.

 

 

CD kommer inte med ny box efter nyår, däremot har de sagt att de ska uppdatera ADB-boxen så den klarar parallella inspelningar.

 

 

Du behöver inte citera allt jag skriver och om du citerar, gör det i samma post. Inte två poster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

felaktigt uttryckt av mig alltså - bättre att ha skrivit "uppgradering" - ursäkta confusionen. tack för all info som vart nyttig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...