Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

6 GB RAM (3GB Går att använda)?


antonbeck

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har en Acer stationär burk som jag har lite funderingar över.

Har 6GB RAM på den men det står att endast 3GB går att använda? Varför är det så?

 

Kör för närvarande Windows 7 Ultimate 32-bit, lär jag ha 64-bit för att få ut mer?

Kan mitt grafikkort ha nåt med saken att göra eller varför är det såhär?

 

Känns ju lite surt att ha 6GB RAM om jag bara kan använda 3?

 

Är lite av newbie på detta område så alla svar uppskattas! =)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32-bitars Windows kan bara använda sig av 3-3,5 GB RAM. Du behöver 64-bitars Windows för att kunna utnyttja 6 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan mitt grafikkort ha nåt med saken att göra?

Ja

har i din situation råkat ut för att Windows enbart hittade 2,5GB att använda till program.

Orsaken är att 32-bitars Windows bara har 32-bitar till minneshantering TOTALT. Dvs till grafikkort, hårddiskar, moderkort.

(Detta är speciellt för Microsoft Windows, många andra 32-bitars OS använder fler bitar till minneshantering.)

I mitt fall gjorde en uppgradering av BIOS på grafikkortet att jag fick 3,2GB tillgängligt i Windows

 

Byte av moderkort och jag fick 3,5GB tillgängligt i Windows.

Som Cecilia redan skrivit byt till 64-bitars Windows.

 

Då får du 6GB tillgängligt. En fördubbling som kan märkas i praktiskt arbete.

Ändringar i området 3 till 3,5GB genom diverse åtgärder ger inga märkbara förbättringar i praktiskt arbete och för min del innebar BIOS uppgraderingen på grafikkort nr 2 med samma namn

XFX 9800GTX+

att grafikkortet dog. Trots samma namn var det inte samma grafikkort. Vilket syntes tom på utförandet, två PCI-E kontakter hade blivit en PCI-E kontakt tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...