Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Godkänna" program en gång för alla för att slippa UAC?


Guitarzan

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag kör automatisk (schemalagd) backup med Diino. Programmet startar automatiskt när jag startar PC'n, men User Access Control hoppar in varje gång och jag måste varje gång manuellt godkänna att Diino startar. Går det att "godkänna" en enskild programvara en gång för alla, för att slippa att UAC hoppar in? Finns det andra lösningar?

 

Jag har UAC inställt på Standard-läge. Kan det hjälpa att ställa om det till "mildare" läge, och vilka risker löper jag i så fall?

 

Skulle det hjälpa att starta Diino som Administratör, och kan man ställa in så att det alltid görs i så fall?

 

Jag har 64 bit Win7, och kör Diino 5.1.

 

Jag har lagt in en liten startfördrjning på Diino med hjälp av Startup Delayer, för att PC'n skall hinna koppla upp sig på WLAN'et innan Diino startar. UAC-problemet var detsamma även innan jag gjorde detta.

 

Tacksam för hjälp!

 

M V H

 

Göran..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på exe-filen som startar programmet och välj Properties/Egenskaper.

Välj sen fliken Compatability/Kompatibilitet och kryssa i rutan Run as Administrator/Kör som administratör. Nu bör det lira som du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, det vill inte funka. Via UAC-meddelandet letade jag rätt på ett par inblandade exe-filer (DiinoService_win7_amd64.exe och DiinoLauncher.exe). Jag fick inte mycket hjälp av Win sökfunktion faktiskt! Filerna låg begravda långt ned i min (dolda)User\AppData\Roaming-mapp, och jag har inte hittat några andra relevanta exe-filer. Jag har ändrat så jag (och nu också alla andra användare i mitt hemmanätverk) kör dem som Admin, men jag får ändå upp meddelande från UAC varje gång. UAC säger nu att filerna kommer från "okänd utgivare". Vet inte om det har någon relevans här. Jag förstår inte riktigt hur det här funkar, men om jag högerklickar på Diino 5 efter att ha klickat på Startknappen och Alla Program och sedan mappen Diino, och klickar på Öppna filens sökväg så hamnar jag på en markerad "javaws.exe" fil i mappen Windows\SysWOW64! Den är redan markerad att köras som admin... Jag är lost!

 

M V H

 

Göran..

 

PS: Vi har haft strömavbrott under kvällen, och bredbandet kom igång bara för en liten stund sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ha UAC inställt som Standard (för det är en rätt bra säkerhetsfunktion) och testa detta:

 

Windows 7 Forums: How to Create a Elevated Program Shortcut without a UAC Prompt

 

Här ändrar du i schemaläggaren istället så ett program som startar då inte kräver manuellt godkännande vid UAC prompten, men UAC är fortfarande aktivt - om jag förstått det hela korrekt.

 

Dock inte själv testat detta.;)

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det funkar! Nu startar Diino utan att UAC lägger sig i! I schemaläggaren kunde jag dessutom lägga in en fördröjning i starten, och även ha som villkor att PC'n är inne på mitt WLAN först. Perfekt.

 

Stort tack, Flyfisherman! Det var nyttig kunskap.

 

Tack också till Anjuna Moon!

 

M V H

 

Göran..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...