Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte ljudet HP Pavilion dv9823cl


alexanderHH

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

För längesedan så hade jag Windows Vista på min HP dator. Då hade jag helt fungerande ljud. Sen rätt som det var försvann ljudet en dag. Jag formaterade datorn och installerade Windows 7, fast ljudet kom endå inte tillbaka. Min dators spec bifogar jag som en bild. Min dator heter HP Pavilion dv9823cl. Jag har läst överallt om detta problemet men hittar absolut ingenting. Felet jag får är: "Det finns ingen enhet för ljuduppspelning installerad".

 

Finns det något jag kan testa, förutom att öppna upp datorn inuti, eller är det kört ?

 

Tack,

Alexander

post-72891-0-01739700-1322663016_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som ljudkortet gett upp när ljudet bara försvann plötsligt, och sen inte hittas vid ominstallation.

Tror inte det är lönt att öppna datorn utan chansa på att köpa ett USB ljudkort och något 2.1 system.

Tråkigt med sladdar bara, om du inte kan fixa ljudet trådlöst.

Förmodligen det bästa jag kan erbjuda som lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på "Matematikprocessor" och "egenskaper". I egenskaper välj "information". I rullisten för "Egenskap" välj "Maskinvaru-ID". Kopiera första raden och klistra in på följande hemsida. Har du tur hittar sidan en lämplig drivrutin för enheten.

 

http://www.devid.info/en/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag gjorde som vertpre sa och då hittade jag bara drivrutiner till XP. Har varit med om att ibland kommer ljudet några minuter sen försvinner. Så det måste nog vara glapp inuti med sladdarna. Det blir väl ganska svårt och dyrt om man ska fixa det själv, om det går? Har sett en massa andra forum där folk har samma problem med samma dator och de säger dem att på den här modellen av datorn så blir ljudkortet eller vad det är, väldigt varmt, och då "brinner" sladdarna isär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En liten snabb fråga. Skulle det funka om man kopplar dit några externa högtalare till datorn med en 3.5mm audio kabel? behöver man ett ljudkort ändå?

 

Förlåt om frågan är väldigt enkel, är inte så bra på sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet är det grafikkortet som blir väldigt varmt på vissa HP Pavilion laptops i 9000 serien. Inte ljudkortet.

 

Jag tittade på HP´s hemsida och där finns inga drivrutiner för din laptop för Win 7, endast Vista, XP och 2000. Att det inte finns några drivrutiner för "matematikprocessor" är inte bra. Kan du klistra in Maskinvaru-ID numret i din nästa post.

 

Prova att installera Audio drivrutinen för Vista från HP's hemsida om du inte redan har gjort det. Ibland fungerar det också för Win 7.

 

Kan ju vara så som Vedex skriver, att ljudkortet lagt av och då blir det svårt med en laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

En liten snabb fråga. Skulle det funka om man kopplar dit några externa högtalare till datorn med en 3.5mm audio kabel? behöver man ett ljudkort ändå?

 

Förlåt om frågan är väldigt enkel, är inte så bra på sånt.

 

Utan ljudkort går det inte. Men det kan ju vara sladdarna till interna högtalare som det är fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade med ett par hörlurar men samma problem. Nummer id på mattematikproccesorn är:

PCI\VEN_10DE&DEV_0543&SUBSYS_30CF103C&REV_A2

 

Även när jag hade vista innan så funkade inte ljudet, så det är väl inte lönt att nedgradera till vista ?

Har läst någonstans att hörlurar har egna ljudkort, stämmer det ?

 

Alexander

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat funt lite och den XP drivrutinen, som sidan hittade fungerar också med Vista och troligtvis också med Win 7. Klicka på "version history", vid Vista 32bit.

 

http://www.pcpitstop...Controller.html

 

Det finns drivrutiner för Windows 7 med, ska jag inte ta den istället?

 

Tack,

Alexander

 

PS: Är inte NVIDIA skärm grejer ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns drivrutiner för Windows 7 med, ska jag inte ta den istället?

 

Tack,

Alexander

 

PS: Är inte NVIDIA skärm grejer ?

 

Jag kan hitta någon nerladdningslänk för Win 7.

Det är Nvidia nforce. Det är drivrutiner för moderkortet, inte grafik drivrutiner.

 

Du kan göra en återställningspunkt innan du installerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Jag installerade drivrutinerna och mattematikproccesorn försvann, men ljudet är tyvärr fortfarande borta.

Det måste nog vara något glapp i datorn :(

 

Tack,

Alexander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...