Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn kraschar! :(


Pejtan

Rekommendera Poster

mmh, din dator laddar inte ens CDn? Det borde den om du väljer CD.

 

Det spelar ingen roll vilket program du använder för att bränna din CD, slutresultatet bör bli detsamma.

 

När du trycker på F10, vad står det där under Advanced? Tror det är rätt. Vad står det där om SATA-kontrollen? Hur är den inställd?

 

Bara för att testa vidare, du har inte fått tips om att testa minnet?

Samma procedur här.

Ladda hem ISO, bränn ut och starta om datorn, starta på CDn

http://www.memtest.org/

Ställs lämpligen att snurra under en natt/arbetsdag. Det vill säga några timmar i fred.

 

Men om du inte kan få datorn att starta upp en CD....testa igen, se till att CD-enheten ligger först i Boot-ordningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 81
  • Skapad
  • Senaste svar

1) Det spelar ingen roll vilket program du använder för att bränna din CD, slutresultatet bör bli detsamma.

 

2) När du trycker på F10, vad står det där under Advanced? Tror det är rätt. Vad står det där om SATA-kontrollen? Hur är den inställd?

 

3) Bara för att testa vidare, du har inte fått tips om att testa minnet?

Samma procedur här.

Ladda hem ISO, bränn ut och starta om datorn, starta på CDn

http://www.memtest.org/

Ställs lämpligen att snurra under en natt/arbetsdag. Det vill säga några timmar i fred.

 

4) Men om du inte kan få datorn att starta upp en CD....testa igen, se till att CD-enheten ligger först i Boot-ordningen.

 

1) Jag dubbelklickade på filen och då startade cyberlink power2go. brände skivbild via den och då fick man med en logg. Kopierade den så ni får se om det blivit fel någonstans.

 

User Name : Windows User

Company Name : CyberLink

CDKey :

OS Version : Vista Home Basic/Premium Service Pack 2

c:\Program Files (x86)\CyberLink\Power2Go\Power2Go.exe : Version 6.0.0.2112

CBS.dll : Version 7.7.3305

 

==================================================================

 

Total physical memory : 4094MB (4192592KB)

Free physical memory : 2775MB (2842364KB)

Memory load : 32 percent

 

Number of CPU : 4

CPU Name : Intel® Core™2 Quad CPU Q8200 @ 2.33GHz

CPU Speed : 2333 MHz

 

==================================================================

 

7.12.2011

Task Type : Bränn skivbild

 

10:55:03, File(cl_DiscCopyCD.cpp), Line(90)

-> Begin burning process

Current drive: <E: TSSTcorp CDDVDW TS-H653R 0301>

Current writing speed(x): 10.0

====== Disc Info =======

Disc Type: CD-RW High Speed

Disc Status: Blank, Appendable

Num. of Sessions: 1 Num. of Tracks: 1

Disc Capacity: 359847LBs

Free Size: 359847LBs Used Size: 0LBs

========================

->Burn from image

Burn option: w/ buffer underrun protection

Burn option: w/ simulation

Burn option: w/o overburn

Burn option: w/o verify disc

Burn option: w/o extra long disc

 

10:55:03, File(cl_Cdwrite.cpp), Line(2671)

-> Setup drive

Sessn: 1, Sessn type: Disc At Once

Disc physical format: CDROM_MODE1

Trk: 1, Trk mode: MODE1

 

10:55:03, File(cl_Cdwrite.cpp), Line(1958)

-> Start session

Sessn: 1, Start trk: 1, Last trk: 1

 

10:55:03, File(cl_Cdwrite.cpp), Line(1984)

-> Start track

Trk: 1, Track start addr(LBA): 0, Trk size(sectors): 1361, Sector size(bytes): 2048

 

10:55:23, File(cl_Cdwrite.cpp), Line(2202)

-> Write end track

 

10:55:23, File(cl_Cdwrite.cpp), Line(2231)

-> Write end session

 

10:55:43, File(cl_Cdwrite.cpp), Line(2404)

-> Write end/Close disc

 

10:55:43, File(cl_DiscCopyCD.cpp), Line(1682)

-> End burning process

 

10:56:03, File(cl_DiscCopyCD.cpp), Line(90)

-> Begin burning process

Current drive: <E: TSSTcorp CDDVDW TS-H653R 0301>

Current writing speed(x): 10.0

====== Disc Info =======

Disc Type: CD-RW High Speed

Disc Status: Blank, Appendable

Num. of Sessions: 1 Num. of Tracks: 1

Disc Capacity: 359847LBs

Free Size: 359847LBs Used Size: 0LBs

========================

->Burn from image

Burn option: w/ buffer underrun protection

Burn option: w/o simulation

Burn option: w/o overburn

Burn option: w/ verify disc

Burn option: w/o extra long disc

 

10:56:04, File(cl_Cdwrite.cpp), Line(2671)

-> Setup drive

Sessn: 1, Sessn type: Disc At Once

Disc physical format: CDROM_MODE1

Trk: 1, Trk mode: MODE1

 

10:56:04, File(cl_Cdwrite.cpp), Line(1958)

-> Start session

Sessn: 1, Start trk: 1, Last trk: 1

 

10:56:04, File(cl_Cdwrite.cpp), Line(1984)

-> Start track

Trk: 1, Track start addr(LBA): 0, Trk size(sectors): 1361, Sector size(bytes): 2048

 

10:56:26, File(cl_Cdwrite.cpp), Line(2202)

-> Write end track

 

10:56:26, File(cl_Cdwrite.cpp), Line(2231)

-> Write end session

 

10:56:52, File(cl_Cdwrite.cpp), Line(2404)

-> Write end/Close disc

 

10:56:52, File(cl_DiscCopyCD.cpp), Line(1682)

-> End burning process

 

==================================================================

 

2) SATA Controller Mode [RAID]

 

3) Vilken ska man ta? http://www.memtest86.com/ :blink:

 

4) Det har fungerat att köra skivor innan då jag spelat spel via det x-antal gånger. Vet inte om det fungerar på liknande sätt men ut i fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) SATA Controller Mode [RAID]

Vad har du mer för val, för RAID känns inte rätt.

AHCI eller IDE mode.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa ImgBurn istället, vette tusan om ditt program bränt filen till CDn eller avbilden filen utgör till CDn. Tror dock den gjort rätt.

Stoppa in CDn i datorn, kolla den i utforskaren, vad ser du där?

 

SATA-kontrollern, RAID-läge, det förklarar en del. Det förklarar att HD Tune inte lyckats, att ES Tool inte lyckas felsöka, kan även vara orsak till problem vid uppstart.

 

Ska inte vara någon fara om du ändrar till exempelvis IDE-läge MEN du måste ändra tillbaka innan du startar Windows. Men just under test av disk kan den inte stå i RAID-läge. (ivartfall inte på min datorn)

Dvs

1: Ställa om SATA-kontrollerna till IDE

2: Kontrollera BOOT-ordningen

3: Starta upp från CD, kör felkontroll

4: Starta om, gå in i BIOS, ställa om SATA till RAID igen

5: Starta upp datorn.

 

Fråga: Du har bara en disk i datorn, du har inte ställt upp flera diskar i en RAID-array?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du mer för val, för RAID känns inte rätt.

AHCI eller IDE mode.

 

Fungerade med IDE mode. :D

Så, ska jag köra hitachi drive fitness test eller bränna den som tillhör samsung istället?

den valde något självmant först, eller det gick på tid och visste inte vad som skulle väljas så gjorde ingenting. Nu väntar den på mitt godkännande att köra testet... :)

 

Svar på din fråga monshi: Nej, det gör jag inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får igång ES Tool är det att rekommendera då du har en Samsung-disk i datorn men även DFT.

 

 

Notera bara åter att du måste ställa tillbaka SATA-kontrollern till RAID-läge för att Windows ska starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får igång ES Tool är det att rekommendera då du har en Samsung-disk i datorn men även DFT.

 

Notera bara åter att du måste ställa tillbaka SATA-kontrollern till RAID-läge för att Windows ska starta.

 

Nu brände jag om skivan till ES tool för samsung och har kommit till en ruta

[AUTO DETECTION]

 

Valde 0: INTEL ICH9 SATA2, PRIMARY MASTER SAMSUNG hd642JJ

 

Ska man välja drive diagnostic? finns en hel lista av olika saker att välja mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det är det du ska göra.

Göra en diagnostisk kontroll av disken.

 

Du kan även testa att aktivera S.M.A.R.T., se om det ger några intressanta data.

 

http://www.samsung.c...port_in_es.html

 

ed: du ska inte göra något annat än kontrollera ytan, inte ändra LBA, adress, low level format eller liknande. bara en kontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det är det du ska göra.

Göra en diagnostisk kontroll av disken.

 

Du kan även testa att aktivera S.M.A.R.T., se om det ger några intressanta data.

 

http://www.samsung.c...port_in_es.html

 

ed: du ska inte göra något annat än kontrollera ytan, inte ändra LBA, adress, low level format eller liknande. bara en kontroll.

 

Den arbetar för fullt här nu... :)

 

gick in på den sidan men såg ingen S.M.A.R.T ?

Hur gör man det och är det efter testet är klart i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, om du kör ett test av ytan lär du få alla svar du behöver.

 

men på denna bild

estool_img3.gif

ser du valet att aktivera/inaktivera SMART. Det gör det möjligt att läsa av statusen, något som detta program kan läsa av. Troligen är det redan aktivt, det borde du se på denna skräm

estool_img4.gif

som visas när du startat diagnostiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, om du kör ett test av ytan lär du få alla svar du behöver.

 

men på denna bild

estool_img3.gif

ser du valet att aktivera/inaktivera SMART. Det gör det möjligt att läsa av statusen, något som detta program kan läsa av. Troligen är det redan aktivt, det borde du se på denna skräm

estool_img4.gif

som visas när du startat diagnostiken.

 

Aah okej, det står >> CHECK S.M.A.R.T : testing.... Pass!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testet är klart (varit några timmar men inte kunnat skriva)

 

[NOTICE] Your HDD has no error!!!

 

Vad gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Memtest86 som jag länkade till ovan över natten. Bara för att kolla.

 

Sedan är min rekommendation samma som i början av tråden. Installera om.

 

Det är enklare än att felsöka. Tänk om du gjort det redan när jag skrev det första gången hade du haft en dator som om den vore ny :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Memtest86 som jag länkade till ovan över natten. Bara för att kolla.

 

Sedan är min rekommendation samma som i början av tråden. Installera om.

 

Det är enklare än att felsöka. Tänk om du gjort det redan när jag skrev det första gången hade du haft en dator som om den vore ny :)

 

Som jag skrev som svar till det, så vet jag inte vilken jag ska välja? http://www.memtest86.com/

 

eftersom att jag aldrig installerat om en dator innan så har jag ingen aning om hur det går till? Jag har inte haft stress inom detta. Har lärt mig massor under dessa dagar och tacksam över ert tåladmod. :) tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ha programmet på en CD-skiva (och det är du ju van med nu ;) ):

http://www.memtest86...nload.html#R40a

"Ver 4.0a - Windows (zip) ISO image for creating bootable CD"

 

hahaha man lär sig av allt här i livet :P

Nu kör den en startreparation efter att ES tools körde.

Kanske är normalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahaha man lär sig av allt här i livet :P

Nu kör den en startreparation efter att ES tools körde.

Kanske är normalt?

 

Du ställde om SATA till RAID-läge igen i BIOS? Du startade inte upp med disken i IDE-läge än?

 

nej, det är inte normalt.

Men om bara Windows kommer igång, ingen fara får vi hoppas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ställde om SATA till RAID-läge igen i BIOS? Du startade inte upp med disken i IDE-läge än?

 

nej, det är inte normalt.

Men om bara Windows kommer igång, ingen fara får vi hoppas.

 

Ja, jag ställde om SATA till RAID men vet inte om jag avslutade ES tools på ett bra sätt? Windows kom igång sen iaf och fick igång det memtest-86 igår kväll och den arbetar fortfarande. Står Pass 98% så en bit kvar....

 

Vet inte om Cecilia ändrade något på min dator men den bråkar inte vid start och går snabbt. Problemet som kvarstår är att jag inte får bort den sista mobile connect som ligger på datorn. det är setup.exe som inte svarar där... vet iof inte hur internet går då heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

98% ja det är ju längst upp väl, hur mycket den kommit igenom aktuell testomgång.

 

Det som är viktigt är ungefär i mitten på skärmen, där står hur många ggr. eller Pass den passerat eller kört igenom och den bör minst ha kört igenom 7 gärna 8 Pass eftersom det är vid 7:e och 8:e testomgången eller Pass som fel kan upptäckas som inte tidigare upptäckts i testen.

 

Sedan ser du också om och i såfall hur många Error som blivit. Står det Error där och antal samt vad, så kan du avsluta Memtest - finns ingen mening att fortsätta då om den upptäckt problem.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om Cecilia ändrade något på min dator men den bråkar inte vid start och går snabbt.
Jag tycker inte att något av det vi gjorde ska ha påverkat datorn. Om det är just idag som datorn blev bättre kan det ha varit ES-Tools eller startreparationen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är viktigt är ungefär i mitten på skärmen, där står hur många ggr. eller Pass den passerat eller kört igenom och den bör minst ha kört igenom 7 gärna 8 Pass eftersom det är vid 7:e och 8:e testomgången eller Pass som fel kan upptäckas som inte tidigare upptäckts i testen.

 

Sedan ser du också om och i såfall hur många Error som blivit. Står det Error där och antal samt vad, så kan du avsluta Memtest - finns ingen mening att fortsätta då om den upptäckt problem.

 

Mvh

 

Det står "Pass complete, no errors, press ESC to exit"

 

Tryckte esc och då blev skärmen först svart, sen så ville den att jag skulle välja vilken jag ska testa igen.. Vad görs nu, för att avsluta utan att det ska kunna bli fel denna gång?

Och vad gör jag därefter?

 

Datorn har aldrig riktigt varit långsamt bortsett från internet, där den kunnat vara både snabbt och seg. Detta efter allt som hände i februari i år. Nu har den dock inte låst sig eller haft svårigheter att starta upp (innan ES tools och startreparation). Windows defender visade inte heller något hinder. Problemet kvarstår dock med att ta bort just mobile connect, fungerar att ta bort andra saker dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ex. Test #8 och längre ned ser du i exemplet att vid Pass 7 har den hittat 58 Error (fel) - klara problem med ett av minnesmodulerna alltså.7 och 8 testfasen kör med värre test patterns än vid tidigare Pass och vid 8GB minne brukar det ta ungefär 5-7 timmar att nå dit.

4GB minne halva tiden ungefär. Har inte suttit framför datorn och stirrat så noga.

 

post-73434-0-13531000-1323375908_thumb.png

 

Har den inte hittat några problem så avslutar du med esc tangenten och tar ur skivan.

Du kan antingen välja att avsluta helt och datorn bootar om eller bara stänga av datorn genom att trycka och hålla inne avstängningsknappen i minst 4 sek.

 

Du kan inte på något sätt skada datorn med Memtest86 - den påverkar inte på något sett innehållet på datorn, den har bootat med eget operativsystem (litet sådant) och endast kört test mot minnena.

 

En sak som är värd att nämna dock - bara för att Memtest86 inte hittat några fel med dina minnen, så betyder det inte att det inte är några fel på minnena, bara just det att Memtest86 inte hittat några fel och troligen är det heller inga fel.

 

Hittar den däremot fel så är det troligen fel också på minnena, men det händer också i sällsynta fall att det blir falsklarm.

Mvh

 

[Edit] Detta är vid standardkörningen, men det går att i Memtest86 menyn välja olika test patterns och direkt köra olika test som specifikt testar vissa saker och då kunna frambringa eventuella fel fortare. Men det är lite av överkurs och standard testen med lång tid gör samma sak till sist - Att rekommendera för dom flesta för enkelhetens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ex. Test #8 och längre ned ser du i exemplet att vid Pass 7 har den hittat 58 Error (fel) - klara problem med ett av minnesmodulerna alltså.7 och 8 testfasen kör med värre test patterns än vid tidigare Pass och vid 8GB minne brukar det ta ungefär 5-7 timmar att nå dit.

4GB minne halva tiden ungefär. Har inte suttit framför datorn och stirrat så noga.

 

post-73434-0-13531000-1323375908_thumb.png

 

 

Okej, tänkte informera att bilden inte var så klar med informationen när testet var klart. Det var tecken runt där det stod att det inte fanns några error. Så den informationen syntes inte när testet var klart men medan den sökte, även när jag tryckte på esc så blev det vanligt igen. Kanske ska bli så, vad vet jag.... :unsure:

 

den kör en startreparation igen......

 

Så, vad ska jag göra nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...