Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn kraschar! :(


Pejtan

Rekommendera Poster

1. Advanced SystemCare liksom alla registerstädningsprogram kan åtgärda en del problem, men ibland så städar de för mycket och orsakar problem i stället. Går det att hitta vad programmet har gjort i samband med att datorproblemen började nu?

 

3. Då är det som jag har hittat i loggarna och du åtgärdat här i tråden huvudsakligen rester efter den infektionen.

 

5. Så Gmer ser inte ut som den här bilden (förutom raderna i den stora rutan som först fylls i när en skanning har gjorts)? http://www.gmer.net/

Stämmer versionsnumret?

 

6. Hur är det med damm i datorn? Har du rensat bort damm någon gång under åren?

Gör det inte nu om du inte vet hur man skyddar datorn mot statisk elektricitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 81
  • Skapad
  • Senaste svar

1. Advanced SystemCare liksom alla registerstädningsprogram kan åtgärda en del problem, men ibland så städar de för mycket och orsakar problem i stället. Går det att hitta vad programmet har gjort i samband med att datorproblemen började nu?

 

3. Då är det som jag har hittat i loggarna och du åtgärdat här i tråden huvudsakligen rester efter den infektionen.

 

5. Så Gmer ser inte ut som den här bilden (förutom raderna i den stora rutan som först fylls i när en skanning har gjorts)? http://www.gmer.net/

Stämmer versionsnumret?

 

6. Hur är det med damm i datorn? Har du rensat bort damm någon gång under åren?

Gör det inte nu om du inte vet hur man skyddar datorn mot statisk elektricitet.

 

1) Efter att allt "städades upp" med hjälp av advanced systemCare i februari så har datorn varit väldigt långsam. Eller i alla fall när man varit ute på internet. Jag vet inte riktigt vad exakt det skulle kunna vara? Kom hem från Stockholm i somras och då gick den inte igång, men efter bios återställningen så funkade det som innan (långsamt internet dock). Problemet har även varit att windows inte uppdaterat sig och såna saker.

 

2) Går det att ordna utan en total återställning?

 

3) Den ser likadan ut bortsett från att de man kan bocka in (system till libraries) är gråa och inte kan markeras.

Nej, denna version heter GMER 1.0.15.15641.

 

4) Jag var rätt nyligen i den (kollade på HPs hemsida) innan jag hittade hit. Där har de rätt bra support så har gjort i den mån jag kan, utan att förstöra något. Det var en gång det lät som att något suttit löst men slutade efter att jag startade om datorn. Tänkte om det var nätverkskortet som inte suttit på plats då driftrutinerna inte hittas? Den har reagerat så efter februari, hittat dem och börjat lite nu också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1+2. Det kan vara svårt att hitta filer och inställningar som har funnits i datorn sedan februari. Det kan alltså bli nödvändigt med en total ominstallation av Windows.

 

4. Det kan nog vara bäst att börja med en snabbtest av hårddisken. Installera HD Tune (ej Pro) och gör skärmdumpar (PrintScreen) av flikarna Benchmark och Health. Bifoga skärmdumparna till ditt svar.

http://www.hdtune.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1+2. Det kan vara svårt att hitta filer och inställningar som har funnits i datorn sedan februari. Det kan alltså bli nödvändigt med en total ominstallation av Windows.

 

4. Det kan nog vara bäst att börja med en snabbtest av hårddisken. Installera HD Tune (ej Pro) och gör skärmdumpar (PrintScreen) av flikarna Benchmark och Health. Bifoga skärmdumparna till ditt svar.

http://www.hdtune.com/

 

Hur gör man dessa skärmdumpar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vista finns två enkla alternativ, varav det första endast fungerar om du har installerat Skärmklippverktyget från Microsoft.

 

Alt. 1. Klicka på Start-knappen och skriv in skärmklipp i sökfältet. Om det kommer upp något program Skärmklippverktyget så starta det och använd det för att skapa och spara en bild.

 

Alt. 2. Se till att HD Tunes fönster är aktivt och tryck på tangenterna Alt+PrintScreen (PrScreen eller annan förkortning). Starta Paint och välj:

Redigera-menyn - Klistra in

Arkiv-menyn - Spara

 

I båda fallen har du nu fått en bild som du kan bifoga till ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I HD-tune finns en fin knapp att trycka så sparar programmet faktiskt ned en bild av sig självt. Smidigt värre.

 

post-8996-0-30787000-1323010632_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade den knappen rätt snabbt så det var inga problem :)

Däremot undrar jag hur man får igång att det visas något under "health" fliken? Den visar ingenting bortsett från N/A längst ned vid health status.

 

Skickar den andra under tiden...

post-124717-0-08973800-1323021230_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Health-statusen är en visning av S.M.A.R.T. data som disken samlar på sig. Dock lyser dessa data inte igenom alla kontroller, exempelvis vissa AMD-kretsar släpper inte genom S.M.A.R.T. när disken är konfigurerar i AHCI eller RAID läge.

Tyvärr.

 

Men å andra sidan visar S.M.A.R.T. bara en bild och inte hela sanningen. En hårddisk kan krascha även om S.M.A.R.T. är helt fel från fel.

 

troligtvis är din disk konfigurerad i AHCI läge, jag vågar inte säga att du ska ställa om den i IDE-läge för det finns risk att Windows får problem men troligtvis fungerar det.

 

Ladda istället ned ett testprogram. Starta här

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

men jag tror Samsung har nyare program på sin hemsida, finns länk på sidan ovan.

Ladda hem, bränn ned på CD (eller kanske USB-minne) och starta om datorn på denna CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alla hårddiskar som sparar SMART status, vilket är vad som visas på Health-fliken. Då är det nog bäst att du testar hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Med en Samsung-disk är det ES Tool som gäller: http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/downloads/support_in_es.html

Filen ESTOOL301v_CDROM.zip ska packas upp och ISO-filen ska brännas på en CD/DVD-skiva som avbild/image följt av att man startar datorn från CD/DVD-skivan.

 

Se till att ha säkerhetskopior av alla viktiga filer först eftersom en så noggrann test kan göra hårddisken sämre.

 

Tillägg: Var visst lite långsam med att svara där :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen ESTOOL301v_CDROM.zip ska packas upp och ISO-filen ska brännas på en CD/DVD-skiva som avbild/image följt av att man startar datorn från CD/DVD-skivan.

 

Se till att ha säkerhetskopior av alla viktiga filer först eftersom en så noggrann test kan göra hårddisken sämre.

 

NU så skriver ni båda ett språk som jag inte förstår riktigt :)

Jag är med er till att jag packat upp filen på min ledsna dator.... Sen är jag vilse...

Jag har bränt skivor förut men det var VÄLDIGT länge sen och jag har glömt varje del i processen.

Ledsen om jag e besvärlig mot er nu men frågar hellre än att jag gör en massa fel :)

 

Och vad menas med säkerhetskopior? Jag har sparat alla privata filer jag inte vill förlora och har återställningsskivor som är gjorda från att jag köpte datorn. Annars har jag inte gjort något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du är inte besvärlig utan det är bra att du frågar när du inte förstår. :thumbsup:

 

Och vad menas med säkerhetskopior? Jag har sparat alla privata filer jag inte vill förlora
Det är precis det som menas.

 

InfraRecorder är ett gratis brännprogram. De har video-instruktioner och i ditt fall är väl "Burn an ISO" lämpligast: http://infrarecorder.org/?page_id=27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du är inte besvärlig utan det är bra att du frågar när du inte förstår. :thumbsup:

 

InfraRecorder är ett gratis brännprogram. De har video-instruktioner och i ditt fall är väl "Burn an ISO" lämpligast: http://infrarecorder.org/?page_id=27

 

vad bra! :D

 

kan inte garantera att detta är något jag fattar något av men ska göra mitt bästa. :) Har för mig att jag ska ha ett program på datorn redan. ska kika... laddar ned ut i fall.

 

Ska jag göra precis så som han säger och välja de alternativen som han visar på videon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort allt som stod och brände filen på skivan...

MEN...

Det står:

"Can not open CD driver MYDVD. SHCDX33E cannot load!

Disk D has label TURBODSK

your ram drive is loaded att D:

File not found. -- ´L:\*.*´

Out of memory error.

Bad command or filename - "run-bat".

.

.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

. SAMSUNG HDD UTILITY

.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

D:\> _

 

Den sista _ blinkar...

 

Vad ska jag göra eller ändra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du startat datorn från skivan när dessa meddelanden kommer?

 

Jag stängde av datorn med skivan i och sen körde jag igång den efter ett tag, och då blev det så....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara samma galenhet med AHCI även här. Har du senaste version av Samsung ES tool?

Vet att jag bråkade med det programmet för en tid sedan och disk i AHCI.

 

Om du bara minns att ställa tillbaka disken i AHCI innan du startar upp Windows igen kan du gå in i BIOS och tillfälligt ställa om den till IDE-läge. Då kommer nog ES tool fungera bättre. (okej, Windows ska klara bytet men...)

 

Fast, förresten, jag fick inte det felet. Felet var helt enkelt att när Es tool startat så hittade den ingen disk.

 

Mmmh, du kan testa ladda ned program från annan tillverkare annars. Hitachis Drive Fitness Test brukar fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara samma galenhet med AHCI även här. Har du senaste version av Samsung ES tool?

Vet att jag bråkade med det programmet för en tid sedan och disk i AHCI.

 

Om du bara minns att ställa tillbaka disken i AHCI innan du startar upp Windows igen kan du gå in i BIOS och tillfälligt ställa om den till IDE-läge. Då kommer nog ES tool fungera bättre. (okej, Windows ska klara bytet men...)

 

Fast, förresten, jag fick inte det felet. Felet var helt enkelt att när Es tool startat så hittade den ingen disk.

 

Mmmh, du kan testa ladda ned program från annan tillverkare annars. Hitachis Drive Fitness Test brukar fungera bra.

 

Jag tog den samsung som Cecilia skickade via länken.

 

Nu kommer vi till det där språket jag inte förstår igen. :) Jag vet inte hur man ställer tillbaka disken i AHCI eller hur man går in i BIOS och ordnar det.

 

Skriv gärna exakt hur jag ska göra istället så fungerar det nog bättre :) Ni är de kunniga, inte jag. Hade jag vetat så hade jag inte bett om hjälp. :) Kan jag stänga av datorn eller förstörs något då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa istället att ladda ned annat hårddiskkontrollprogram.

http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287

spelar i sig ingen större roll vilket du använder. testa exempelvis DFT som jag nämnde tidigare.

Dock - det kan finnas nyare version av programmet på Hitachis hemsida, finns länk på sidan jag länkar till.

 

Du tror du på tok för mycket om mig tyvärr :unsure:

du har ingen direktlänk jag kan följa så det blir rätt?

Blev vilse i det där....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Sedan måste du bränna ut denna iso-fil på en CD-R eller CD-RW eller DVD-RW skiva som redan sagts.

 

Obs att du skall välja bränn ISO i ditt CD-brännarprogram. Klarar det inte av att bränna ut iso (det är en skivavbild/image som innehåller flera filer) så kan du ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag). Bocka ur eventuella 3:e partsprogram med toolbar etc som kanske också vill installeras. Detta vill du inte ha på datorn.

 

Instruktioner för Imgburn i inlägg #13 http://eforum.idg.se...ost__p__1557939

 

När du bränt din CD-skiva så starta om datorn med skivan i.

Nu var det ett tag sedan jag själv körde just denna test på en av mina dåvarande diskar, men det är bara att stoppa in CD skivan och ev. ändra boot prioritet så att datorn Bootar från CD-skivan.

 

På vissa datorer trycker man på en F-tangent ex. F12 eller annan för att ändra startordningen direkt vid uppstarten innan Windows laddas, eller så går man in i BIOS Setup med DEL, F1 eller F2 och ändrar Boot prioritet. Men det kan vara att din dator redan är inställd på att Boota från CD/DVD läsaren om en sådan skiva sitter i.

 

Programmet är litet och det kommer upp en meny där du bara väljer ett av valen samt vilken disk som skall testas och kör testet. Kom ihåg att du då inte skall skriva något till disken, utan endast låta programmet testa utan skrivning, annars skrivs din data över.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag). Bocka ur eventuella 3:e partsprogram med toolbar etc som kanske också vill installeras. Detta vill du inte ha på datorn.

 

Instruktioner för Imgburn i inlägg #13 http://eforum.idg.se...ost__p__1557939

 

När du bränt din CD-skiva så starta om datorn med skivan i.

Nu var det ett tag sedan jag själv körde just denna test på en av mina dåvarande diskar, men det är bara att stoppa in CD skivan och ev. ändra boot prioritet så att datorn Bootar från CD-skivan.

 

Programmet är litet och det kommer upp en meny där du bara väljer ett av valen samt vilken disk som skall testas och kör testet. Kom ihåg att du då inte skall skriva något till disken, utan endast låta programmet testa utan skrivning, annars skrivs din data över.

 

Mvh

 

Hejsan,

Jag fick en länk till ett gratis brännprogram av Cecilia innan. Kan jag inte använda det? Där fanns även en guide på hur man bränner iso-filer. Ska jag använda den andra istället?

 

Startade om med skivan i förra gången (även denna omgång) då jag laddade ned ISO-filen som skrevs om efter att den första inte fungerade. Jag använder en CD-RW skiva.

 

Tyvärr verkar det inte fungera igen. :(

Det är nästan som att den hakar upp sig. blir svart och visar samma igen...

Visar information om BIOS revision: 5.43

CPU typ, speed. cache RAM. installed memory. memory bank 1-4.

Installing USB controllers....

DONE

 

Press <F10 to enter setup

 

Allt detta går fort så svårt att hänga med. Tycker man på F10 så kommer man in på boot. Står massa information kring datorn. Main/advanced/power/Boot/Exit.

Går man in på boot så står det:

1st boot device (CD-rom group)

2nd hard drive group

3rd floppy group

4th network boot group

 

floppy not installed, inte heller network group boot.

Om det nu är viktig information :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick en länk till ett gratis brännprogram av Cecilia innan. Kan jag inte använda det? Där fanns även en guide på hur man bränner iso-filer. Ska jag använda den andra istället?

Spelar ingen roll, du kan använda den du fick av Cecilia, det viktiga är att iso-filen bränns ut som image på skivan, alltså inte bränna ut iso filen direkt som en fil. Har du svårt att få till bränningen så hade jag en grafisk guide i min länk till IMGBurn.

1st boot device (CD-rom group)

Korrekt.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...