Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mycket bluescreen


pontaxxr

Rekommendera Poster

Hejsan jag har fått ganska mycket bluescreen sen jag byggde min dator.

Jag har inte brytt mig så mycket för jag vet att den ssd hårddisken jag har ofta får bluescreen enligt andra användare.

men jag har börjat tröttna vad finns det man kan göra? la till en fil på alla mina bluescreen.

 

det är inte något speciellt tillfälle den dör men lite då och då ca 1 gång i veckan, vilket är irriterande.

 

MSI P67A-GD65 REV B3

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V

Intel Core i7 2600K 3,4GHz

Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC

Fractal Design Define R3, Svart

Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM

OCZ VERTEX 2 2,5

SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM

bluescreen.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, trist med BSOD.

Ja detta kan ha att göra med minnena eller felande drivrutin.

Lutar åt minnena: http://msdn.microsof...28VS.85%29.aspx

 

Börja med att köra detta special stresstest för Intel:

LinX - a simple GUI for Intel® Linpack Benchmark.

 

Till skillnad mot Prime95 som måste köras otroligt många timmar typ 12 tim, så går detta fortare. För 4GB minne c:a 22 min och för 8GB c:a 50 min vid 20ggr. test.

 

Det är otroligt stressande på CPU och minnena så det är mycket viktigt att du håller koll på temperaturerna. Har du redan ett temp. program så ha detta öppet bredvid, annars hämta hem HWMonitor och glöm inte att bocka ur ev. Toolbars eller annan 3:e parts s/w som också gärna vill installeras.

 

Har du ett fel på CPU eller minnena så kommer detta troligen att visas - och det rätt omgående.

 

Sedan du hämtat och packat upp programmet (behövs ingen installation) så stäng av datorn helt, vänta minst 10 sek och starta datorn, vänta 3-5 min så att alla processer och tjänster har startat och alla kontroller efter uppdateringar etc. är avslutade ex. Antivirus uppdateringar och liknande.

 

Starta tempprogrammet och gör ordning rutan så du kan se denna, starta LinX och ställ in enligt följande för Core i7 2600:

 

Ställ in 32 eller 64 beroende på vilket operativsystem hur många bitar du kör på.

Ställ in Number of Threads till 4

post-73434-0-49788600-1322591032_thumb.png

 

Ställ in Memory:All - den kör då på allt kvarvarande minne som inte är ockuperat.

Ställ in run: 20 gånger. Detta är det minsta antal ggr. som skall köras.

post-73434-0-86683400-1322591076_thumb.png

 

Går testen bra så skall det se ut som på inringade Residual (norm) till höger där alla värden är idendiska efter varann. Klaras inte ett av testerna så stoppar körningen med error.

Benchmark visar också GFlops.

 

Under tiden detta körs så gör ingenting med datorn annat än att lite grann röra musen ifall LCD skärmen släcks efter 20 min (ifall du har detta inställt).

Kolla temperaturerna hela tiden första 5 min, sedan med jämna mellanrum.

 

Mvh

 

[Edit] LinX är alltså ett grafiskt gränssitt för att köra Intels LinPack som är gratis att ladda hem från Intel, men enklare med LinX i näst översta länken: http://software.inte...npack-download/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan jag har fått ganska mycket bluescreen sen jag byggde min dator.

Jag har inte brytt mig så mycket för jag vet att den ssd hårddisken jag har ofta får bluescreen enligt andra användare.

men jag har börjat tröttna vad finns det man kan göra? la till en fil på alla mina bluescreen.

 

det är inte något speciellt tillfälle den dör men lite då och då ca 1 gång i veckan, vilket är irriterande.

 

MSI P67A-GD65 REV B3

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V

Intel Core i7 2600K 3,4GHz

Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC

Fractal Design Define R3, Svart

Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM

OCZ VERTEX 2 2,5

SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM

När "Bug check String/Code" varierar mycket är det ofta något hårdvarufel, och då är fel på RAM-minnen eller hårdisk vanligast.

 

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Eftersom ett hårddisktest är ansträngande för hårddisken kan den bli sämre av det så se till att ha säkerhetskopior av alla viktiga filer först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Kört alla testet mm... ska inte vara några problem med minnena googlat lite till och har bestämt mig för att skicka in min ssd på garanti ärende någon som vet hur man gör det, någon som har gjort det tidigare?

all info är välkommen :) även andra erfarenheter om garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...