Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag uppgradera?


belton

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte uppgradera min dator. Den är just nu 3 år gammal förutom grafikkortet som är nytt (HD 6970).

 

Detta skulle jag vilja göra: Uppdatera till windows 7 64bit för att kunna utnyttja mer ram. Ny processor, moderkort och mer ram minne. Bör jag byta ut hårddiskarna?

 

Grejen är att jag är rätt osäker på datorer, så jag vet inte om jag grejar att byta ut delarna själv. Är det svårt? Och låter mina uppgraderingstankar vettiga? Har ni något tips på uppgraderingspaket som skulle passa bra med mitt nya grafikkort?

Sen vet jag inte vad "MS ROYALTY" betyder i listan nedan.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

 

Så här ser min dator ut just nu:

 

Cooler Master Stacker 831 Svart, 2x12cm

fläkt, aluminum (utan nätagg)

 

Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS,

140mm Fan, 8xSATA, SLI

 

Gigabyte GA-MA790X-DS4, AMD 790X, DDR2,

Socket-AM2+, ATX,GbLAN, 2xPCI-Ex(2.0)x16

 

AMD Phenom 9850 Black Edition Quad-Core

2.5 GHz Boxed, 4MB Cache, Socket AM2+, 1

 

Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5,

Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2

 

ASUS RAdeon HD 6970 2mb

 

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,

16MB 7200RPM

 

Western Digital Caviar GP 500GB SATA2,

16MB 7200RPM

 

MS ROYALTY Vista Ultimate

En,No,Sv,Fi,Da

 

MS Win Vista Ultimate Svensk

SP1, DVD, 32bit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda uppdateringen som jag ser som behövs är just till Windows 7 64 bit annars så ser din dator bra ut.

 

Är det någon särskild anledning till att du vill uppgradera, har du något särskilt behov som behöver mycket dator kraft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är väl lite av en spelnörd. Ganska krävande spel som BF3, Witcher 2 och liknande. Kan absolut spela dessa spel just nu, men vill ha ännu bättre flyt.

 

Windows vista, uppgraderar man den till windows 7 eller köper man en helt ny full version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan antingen köpa en uppgraderingslicens eller en full-licens, men inte en OEM-licens. Det beror på vad du vill ha för licensvillkor, med en uppgraderingslicens så kommer Windows 7 att höra ihop med och "ärva" vissa licensvillkor från Vista medan med en full-licens blir de oberoende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du skulle kunna göra är att sätta in ett till likadant grafikkort och köra crossfire och utöka RAM minnet till 8 GB. Men det är nog svårt att få BF3 att köra i exreme läget utan att byta ut moderkort osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du kan inte uppgradera från 32 bit till 64 bit Windows. Så det måste bli en nyinstallation.

 

Den bästa processorn du kan använda med ditt moderkort är AMD Phenom x4 940. Skillnaden med den processor du nu har är inte stor. Vill du verkligen ha mer prestanda behöver du byta moderkort. Det betyder också nya minnen, ddr3.

 

Det finns bra uppgraderingspaket hos Inet och Komplett. Jag föreslår Intel i5 eller i7, som är de bästa för tillfället, i5 räcker om det är för spel. Vill du ha AMD, så finns det också. Dina hårddiskar kan du behålla.

 

Köper du ett uppgraderingspaket kan du köpa en OEM licens av Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp jag får!

 

Vad tror ni om det här?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649118

och

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629550#extra

 

Jag är inte helt bakom med datorer, men heller inte direkt van att hålla på och peta inuti burken. Jag antar att jag kan följa en guide eller liknande på hur man bär sig åt. Tror ni att jag fixar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg kundrecensionen och den personen hade vattenkylning och grejer. Är det något jag måste tänka på med det här paketet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med det så lär du kunna köra grafiken i BF3 på extreme!

 

Det följer inte med någon beskrivning i paktetn om hur man gör för att installera komponenterna men så svårt är det inte faktiskt. Tänk bara på att använda ESD armband och så kan du fråga här om det är något du undrar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp jag får!

 

Vad tror ni om det här?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649118

och

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=629550#extra

 

Jag är inte helt bakom med datorer, men heller inte direkt van att hålla på och peta inuti burken. Jag antar att jag kan följa en guide eller liknande på hur man bär sig åt. Tror ni att jag fixar det?

 

Tänk på en sak. Har du en DVD-spelare med IDE anslutning kan du inte använda den med det nya moderkortet. Finns ingen sådan kontakt. Då behöver du en ny spelare med sata anslutning. Lite surt att installera allting och sedan inte kunna installera Win 7, för att inte DVD:n inte fungerar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna DVD har jag:

"optiarc dvd rw ad-5200a ata device"

 

Bra chassi har jag nog, den e stor som ett as :D

 

Att välja fläktar och cpu-fläkt har jag svårt med. Ingen aning om vad jag ska kolla efter eller vad som är bra till det paketet. CPU fläkt ingår väl i paketet? :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna DVD har jag:

"optiarc dvd rw ad-5200a ata device"

 

Det verkar vara en IDE anslutning på den. Är det den här så kommer det inte att fungera med moderkortet.

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344272

 

 

Bra chassi har jag nog, den e stor som ett as :D

 

Att välja fläktar och cpu-fläkt har jag svårt med. Ingen aning om vad jag ska kolla efter eller vad som är bra till det paketet. CPU fläkt ingår väl i paketet? :blush:

 

Cpu fläkt ingår. Fläktar ja, det finns en del att välja på i olika prisklasser. Läs vad andra tycker på Komplett. 120mm ska du ha till ditt chassi. Det kanske inte ens behövs fler fläktar. Det är ju ett monster du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att välja fläktar och cpu-fläkt har jag svårt med. Ingen aning om vad jag ska kolla efter eller vad som är bra till det paketet. CPU fläkt ingår väl i paketet?

Jovisst och ofta räcker denna orginal CPU-fläkt bra.

 

Men vill man ha lite bättre kylning och ett tystare system när processorn belastas och blir varmare (fläkten väsnas mer då) så är det en 3:e parts kylare som gäller.

 

Lite allmänna tips om CPU kylare i detta inlägg: //eforum.idg.se/topic/331138-bra-kylare-till-intel-core-i7-960/page__view__findpost__p__1552139

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en betydligt svagare processor, en tre kärnig AMD på 2,3 GHZ och den processor fläkt som följde med där var en rätt standard fläkt men den var ändå rejält under dimenssionerad. Så jag rekomenderar att köpa en bättre CPU fläkt, särskilt till den Core I7 processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså om jag förstår rätt så har jag två fläktar i burken just nu.

 

Cooler Master Stacker 831 Svart,2x12cm

fläkt, aluminum (utan nätagg)

 

Corsair Powersupply 750W Black,ATX/EPS,

140mm Fan, 8xSATA, SLI

 

En på 120mm och en 140mm. Varför står dessa inbakade med chassi och nätagg? Är det vanligt att det säljs så?

 

Jag kanske e ute och cyklar nu. Men bättre att jag ställer massa dumma frågor nu istället för att sitta och skämmas inför tjejen när jag ska plocka ihop allt och det inte stämmer. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på chassit och så här står det:

 

Maxstorlek för moderkort: Utökad ATX

Moderkort som stöds: ATX, microATX, Extended ATX

 

Hur vet jag att det nya moderkortet passar mitt chassi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står i specen att moderkortet är ATX så det passar.

 

Sen så borde du ha en fläkt på chassits framsida som blåser in luft och en på baksidan som blåser ut luft. Plus några fläktar på sidan som kan ta hand om värmen från CPU:n. Jag rekomenderar också att du köper en bättre CPU fläkt än den som följer med. Den som följer med räcker när du gör lättare saker men om du ska maxa BF3 så behöver du en bättre fläkt t.ex. den här:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619587

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassit har 2st 120mm fläktar installerade. En i fronten och en där bak. Totalt kan du ha 9st 120mm fläktar.

 

Nätaggregatet har en 140mm fläkt.

 

Jag har en i5 2500k i min dator. Tempen i den och i7 2600k är i stort sett lika. Skiljer kanske ett par grader med original kylare. Jag har en Artic Cooling Freezer 13 kylare, som kostar ca. 250 kr. Med den kommer jag aldrig över 60° i BF3 med High inställningar. Ultra klarar inte mitt grafikkort. Just nu ligger CPU:n på 24°. Detta enligt Asus program AI Suite 2.

 

Glömde nämna att processorn körs i 4,2 Ghz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...