Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Osynliga adresser i Outlook 2010 efter flytt från XP till Win7


jbo

Rekommendera Poster

Problem att välja kontakter i nytt e-postmeddelande i Outlook 2010, Win7

 

Använde tidigare Outlook 2007 i WinXP Pro SP3. (Hade där först gjort en flytt från Outlook-Express till Outlook 2007.)

Skaffade en ny dator med nytt OS, nämligen Win7 Ultimate och Office 2010.

 

Efter att, enligt guiden - Moving Outlook to a new computer - för migrationen, ha flyttat mina filer från den gamla till den nya datorn har jag fått det mesta att fungera. Utom en sak: Mina Kontakter, som bara delvis fungerar. Förklaring vad som menas med ”delvis” kommer.

 

Jag har en ansenlig mängd kontakter och har delat upp dem i ett arkivsystem (mappar) för att hålla ordning på dem.

De jag använder mest ligger i den ordinarie mappen ”Kontakter”. Alla övriga har sina egna mappar. Det är ett system som fungerar i Outlook 2007 i WinXP.

 

Vad som nu händer i Win7 är att jag kan se och komma åt alla mina kontakter i Outlook via fliken Kontakter” – där ligger de precis som jag hade dem i WinXP.

Men om jag i fliken E-post” vill skicka ett mail, d.v.s. öppnar ett nytt e-postmeddelande, och där (via knappen ”Till” i det nya e-postmeddelandet) vill välja någon av alla de kontakter jag har enligt ovan - begränsas mina val till enbart de kontakter som finns i kategorin [mappen] ”Kontakter”. Inga andra mappar finns att tillgå i dropdown-menyn (som alltså är belägen under rubriken ”Adressbok” i dialogfönstret för det nya e-postmeddelandet).

 

I WinXP är det möjligt att jag via tillgången till wab-filen hade tillgång till alla de övriga mapparna – vilket i Win7 ju inte är möjligt då någon ”Adressbok” med wab-fil som bekant inte existerar (och jag vet inte hur, eller om jag bör, importera min wab-fil från WinXP).

Jag trodde dock att samtliga kontakter skulle finnas i pst-filen men antar att så kanske inte är fallet (jag kanske här bör nämna att även på mitt webbmailkonto enbart kontakterna i mappen ”Kontakter” syns).

 

Min fråga är alltså hur jag skall bära mig åt för att få tillgång även till alla de övriga kontakterna i de andra mapparna.

Ställ gärna frågor om ni saknar underlag för att kunna ge ett bra svar.

 

 

Hittade lösningen själv.

För er som har intresse:

 


  1.  
  2. I Outlook, den vänstra kolumnen: Klicka på "Kontakter".
    Du finner där alla dina mappar för dina kontakter (allt från en till oändligt många).
     
    För varje mapp som du vill skall visas i din adressbok (för e-post):
  3. Högerklicka på respektive mapp, välj "Egenskaper", öppna fliken "Outlook-Adressbok" och bocka för rutan för "Visa denna mapp som e-postadressbok"; klicka på OK.
  4. Och så vidare för varje mapp.

 

Nu kan du gå till fliken E-post, öppna ett nytt e-postmeddelande och du kommer att finna alla dina kontakter i dropdown-menyn som nämnts tidigare i det här inlägget.

 

Jag försökte hitta ett sätt att automatisera denna process, som för mitt vidkommande blev rätt omfattande, men fann ingen sådan.

Om någon har tips på detta vore de ju lämpligt att lägga in den informationen här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...