Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

höga fläktrotationer


internetfluga

Rekommendera Poster

Det enklaste sättet kontrollera fläkthastigheter är i BIOS när datorn startar. Det som syns på din HW-monitorbild(?) 16071 RPM är nått som blivit fel, mätfel.

Det går också ofta att i BIOS reglera fläkthastigheten genom att aktivera något program

I Disabled går fläkten med maxhastighet.

Med Enabled Q-Fan (från ASUS M4A89GTD PRO/USB3) så finns det tre hastigheter att välja mellan.

Och efter man valt hastighet är det bara att avsluta och spara BIOS varpå datorn startar om sig och man går in i BIOS och kollar temperatur på processor och moderkort och fläkthastighet.

Men sätt inte fläkthastigheten så lågt så fläkten inte startar......utan att fläktbladet får en färdknäpp med fingret så den börjar snurra.

Men med ett varvtal mellan 50% och 67% av maxvarvtal är det liten risk fläkten inte går igång. Tror jag.

Ytterligare en möjlighet minska varvtalet är ett seriemotstånd i den röda ledningen till fläkten.

Ett vanligt värde (används av Zalman till deras 80mm fläkt) är 56 Ohm.

Med 22 Ohm 0,6W från ELFA kan man lätt få 11 Ohm (två i parallell) 22 Ohm och 44 Ohm (två i serie)

Lödes tex in på röda sladden.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-591-73&toc=19848

se foto

post-42633-0-85925800-1322414800_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

internetfluga

Det enklaste sättet kontrollera fläkthastigheter är i BIOS när datorn startar. Det som syns på din HW-monitorbild(?) 16071 RPM är nått som blivit fel, mätfel.

Det går också ofta att i BIOS reglera fläkthastigheten genom att aktivera något program

I Disabled går fläkten med maxhastighet.

Med Enabled Q-Fan (från ASUS M4A89GTD PRO/USB3) så finns det tre hastigheter att välja mellan.

Och efter man valt hastighet är det bara att avsluta och spara BIOS varpå datorn startar om sig och man går in i BIOS och kollar temperatur på processor och moderkort och fläkthastighet.

Men sätt inte fläkthastigheten så lågt så fläkten inte startar......utan att fläktbladet får en färdknäpp med fingret så den börjar snurra.

Men med ett varvtal mellan 50% och 67% av maxvarvtal är det liten risk fläkten inte går igång. Tror jag.

Ytterligare en möjlighet minska varvtalet är ett seriemotstånd i den röda ledningen till fläkten.

Ett vanligt värde (används av Zalman till deras 80mm fläkt) är 56 Ohm.

Med 22 Ohm 0,6W från ELFA kan man lätt få 11 Ohm (två i parallell) 22 Ohm och 44 Ohm (två i serie)

Lödes tex in på röda sladden.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-591-73&toc=19848

se foto

 

tack för ett väldigt ingående svar, fläktsnurret smackar oftast igång när jag startar nåt krävande så det är inget konstant högt varvtal och det har ej återkommit sedan dess, men jag ska kika efter om jag hittar något som kan reglera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...