Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Picasa vid datorbyte


PEGEGE

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har flera hundra igenkända och mappade ansikten i Picasa på min gamla XP-dator.

Nu byter jag till em ny dator med Windows7 64-bit och vill, innan jag pensionerar den gamla datorn, få med filen/filerna med dessa ansikten som det tog mig månader att fixa!

Hur gör jag? Var finns denna fil/filer? Är den kompatibel med Windows7 över huvud taget?

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gått igenom det som kunde vara intressant på din länk, men hittade inget passande.

Jag förstår att jag kan ladda upp mina personmappar till Webbalbumet och sen hämta allt till nya datorn, men det rör sig om över 400 st. så jag skulle helst vilja slippa det. Dels för tiden det tar (många timmar), dels för att det inte lär finnas plats i albumet, vilket tvingar mig att göra det i flera omgångar, vilket blir alltför omständligt och ännu mera tidskrävande. Så om det inte finns ett bättre sätt så struntar jag i det hela, tyvärr!

Tack ändå!/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första svaret på den sidan jag länkade till är väl högintressant - kopiera filer från programspecifika användarinställningar - annars får du nog förtydliga vad du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att jag kan ladda upp mina personmappar till Webbalbumet och sen hämta allt till nya datorn,

 

Har du brännare på gamla datorn så bränn filerna till en skiva eller kopiera via USB-minne till nya datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du brännare på gamla datorn så bränn filerna till en skiva eller kopiera via USB-minne till nya datorn.

 

Jag har redan kopierat alla mina bilder från gamla datorn (Dell) till nya datorn (Asus), via en extern HDD. När jag nu öppnar Picasa på Asus börjar den genast att leta ansikten, som den vill att jag ska namnge. Det är DET jobbet jag hoppades slippa, genom att hitta filerna med ansikterna/namnen/mapparna på Dell, och överföra dem till Asus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är fixad!

Jag upptäckte att Picasa börjat skapa mappar med ansikten och rätt namn, så jag lät den jobba själv ett par timmar. Efter det var det klart, så när som på ett antal mappar med rätt samlade ansikten men som saknade namn. Troligtvis pga att jag flyttat om dessa mappar till nytt ställe.

 

Jag gick till mappalternativ och bockade för visning av systemfiler. Då såg jag att alla bildmappar hade en fil som hette .picasa.ini och det är alltså troligt att det är denna fil som har information om (bl.a.) ansikten och namnen. Så om man bara kopierar alla bildmappar med denna fil inbakad, räcker det sen med att låta Picasa jobba på tills allt är klart.

Bra för andra att veta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...