Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gmail hackad


dynaflux

Rekommendera Poster

Idag kom jag plötsligt inte åt min Gmail och fick logga in med säkerhetskod. Väl inne på kontot fick jag veta att någon från Indonesien varit inne på mitt konto.

 

1. I vilket syfte har de försökt hacka mitt konto?

2. Kan de kommit över mitt lösenord som jag (dumt nog) använt på andra sajter (dock inga direkt oseriösa sidor)?

3. Bör jag vara orolig? Jag har inga direkt känsliga uppgifter på kontot men det känns ändå otrevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1. Vet ej

Fråga 2. Möjligt

 

Gällande din tredje fråga, så bör du byta lösenord direkt, och tänka över att byta på andra ställen där du tydligen använder samma.

 

Flyttar också tråden till passande forum.

----------------------------------

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Några exempel:

Använda ditt konto för att skicka spam.

Få tag på lösenord till paypal, internetbutiker, facebook mm (kan man logga in på de ställena kan man ställa till med mycket).

Hämta mejladresser till dina vänner med fler för att kunna sälja dem till andra som sedan skickar spam till dem (t ex med din mejladress som avsändare så att de inte förstår att det är spam).

 

2. Ja, troligen är det så de har kommit in på ditt konto.

 

3. Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några allmänna råd:

1) Dina inloggningar ska bara innehålla, a-z A-Z och eventuellt 0-9

Har du med åäö blir det mycket jobbigt logga in om du inte har ett svenskt tangentbord, tex utomlands

(har jag själv brutit mot, dumt gjort)

2) Du måste ha olika password till alla siter. Lämpligen gjorda av lite slumpade a-z A-Z 0-9 och .

eftersom dessa tecken ligger lika på svenskt och amerikanskt tangentbord.

Många siter, tex eforum klarar dessutom inte specialtecken som #¤%&/( i lösenord.

3) Eftersom det är hopplöst hålla reda på alla inloggningar, lösenord, siter skriv upp de mer oanvända i en vanlig bok.

Det finns ju ofta några tomma sidor att använda. Och ha boken i bokhyllan bland alla andra böcker.

Och självklart inte en bok som vänner på besök plockar ut ur bokhyllan av ren nyfikenhet som "En horbocks bekännelser" "Indisk mat" "Drinkblandaren" "Snapsvisor" eller "Världens snabbaste bilar". Bättre är i många fall, givetvis beroende på dina vänner, en titel som "Elementär algebra" eller "Hur man använder internet" (tryckt 1996) och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett hyfsat säkert lösenord består av minst 9 tecken, varan minst en versal och en siffra.

 

Har också varit med om att specialtecken inte fungerar.

T.ex på mitt jobbkonto, får vi helst inte ha specialtecken, men åäö går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...