Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

satt upp en NT domän i ubuntu men kommer inte åt gpedit.msc


cybertears

Rekommendera Poster

jag har som rubriken lyder att jag har fått ubuntu att bete sig som en NT-domän.

jag har gett dom flesta användare fulla adminrättigheter men om man loggar in på en windows maskin och vill komma åt gpedit.msc så får jag bara upp en ruta som säger att jag inte har access till detta :o

hur ska jag gå till väga för att skicka ut olika gpo från min ubuntu server?

sen vill jag dela ut en gemensam katalog (nätverksmapp) som varenda användare ska få upp i den här datorn då dom loggar in mot domänen vet någon hur man fixar det?

 

Tack på förhand!!

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte hur du menar. Har du Ubuntumaskinen som server? Då måste du köra Samba på den för att komma åt filerna på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag kör ubuntu som server och jag kommer åt min H enhet och kan skriva till den utan problem men mitt problem är att när jag ska komma åt gpedit.msc så får jag Access is denied

 

 

 

Fattar inte hur du menar. Har du Ubuntumaskinen som server? Då måste du köra Samba på den för att komma åt filerna på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-124092-0-25577900-1322923540_thumb.jpg

 

 

 

otydlig bild tyvärr men i rutan står det: group policy Error

you do not have permission to perform this operation

Details: Acces is denied

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka rättigheter har filen gpedit.msc i Ubuntu? Vem äger filen och vilken grupp tillhör den? Ligger filen i en katalog som användarna har tillgång till?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet ej, hur kollar jag det?

jag såg precis att jag inte har rättigheter att installera program fast jag ligger på admin sidan (är lagd som administratör)

hur går jag tillväga för att fixa detta?

 

 

/J

 

 

 

Vilka rättigheter har filen gpedit.msc i Ubuntu? Vem äger filen och vilken grupp tillhör den? Ligger filen i en katalog som användarna har tillgång till?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag loggar in på servern så är det inställt på att vissa användare har admin rättigheter (dom som jag själv har gjort till admin) men om man loggar in på en klient dator så har jag plötsligt inga adminrättigheter :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logga in på servern. Rättigheterna kan du se med kommandot: ls -l. Exempel ur /bin:

-rwxr-xr-x 1 root root 43528 2010-01-23 17:43 cat*

-rwxr-xr-x 1 root root 51688 2010-01-23 17:43 chgrp*

-rwxr-xr-x 1 root root 47544 2010-01-23 17:43 chmod*

-rwxr-xr-x 1 root root 51704 2010-01-23 17:43 chown*

I utdatat ander det första tecknet filtyp. De nio följande är rättigheterna: Tre var för ägare, grupp och övriga- Läsrättighet: r; skrivrättighet: w. körrärttighet: x. Ett - betyder ingen rättighet. Filens ägare eller root kan ändra rättigheterna med kommandet: chmod. Kommandot: man chmod visar manualsidan. Kommandot chown byter ägare.

 

Att du inte har adminrättigheter när du loggar in på en klientdator är som det skall vara. Med vilket program loggar du in från klienterna? Jag rekommenderar att du använder SSH för administration av servern via klienterna. I klienten använder du puTTY. Loggar in som vanlig användare och använder sudo för att få root-rättigheter. Vilka användare som får använda sig av sudo bestäms av filen /etc/sudoers. Filen redigeras med kommandot: visudo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ansluter bara mina windows klienter till domänen

 

Logga in på servern. Rättigheterna kan du se med kommandot: ls -l. Exempel ur /bin:

-rwxr-xr-x 1 root root 43528 2010-01-23 17:43 cat*

-rwxr-xr-x 1 root root 51688 2010-01-23 17:43 chgrp*

-rwxr-xr-x 1 root root 47544 2010-01-23 17:43 chmod*

-rwxr-xr-x 1 root root 51704 2010-01-23 17:43 chown*

I utdatat ander det första tecknet filtyp. De nio följande är rättigheterna: Tre var för ägare, grupp och övriga- Läsrättighet: r; skrivrättighet: w. körrärttighet: x. Ett - betyder ingen rättighet. Filens ägare eller root kan ändra rättigheterna med kommandet: chmod. Kommandot: man chmod visar manualsidan. Kommandot chown byter ägare.

 

Att du inte har adminrättigheter när du loggar in på en klientdator är som det skall vara. Med vilket program loggar du in från klienterna? Jag rekommenderar att du använder SSH för administration av servern via klienterna. I klienten använder du puTTY. Loggar in som vanlig användare och använder sudo för att få root-rättigheter. Vilka användare som får använda sig av sudo bestäms av filen /etc/sudoers. Filen redigeras med kommandot: visudo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...