Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vob till avi


theresen

Rekommendera Poster

hej.

 

har lite vob filer som jag skulle vilja ha till avi ist.

hittade nåt progran som skulle konvertera med jag vet inte om nåt var fel för det tar evigheter.

kollade lite här och såg man kunde använda vlc och följde de instruktioner som skevs här men jag får det inte till att fungera.

 

jag gör så här: klickar fram vlc fån skrivbordet,

väljer konvertera/spara i media, det kommer upp en ruta där jag lägger till de filer jag vill konvertera och klickar sen på konvertera/spara längst ner i rutan,

när jag sen ska välja målfil så vill den inte som jag vill, jag bläddrar så jag hittar det jag vill ha men när jag sen klickar på spara så är filnamnsrutan tom och jag klickar på pilen som är vid det fältet och då kommer det fram musikfiler som jag har i en annan mapp än den jag vill välja (verkar ej spela roll hur jag väljer för musikfilerna dyker upp ändå) , provade även att välja som finns där.

jag provar också att skriva dit det jag vill men det händer inget när jag sklicka på spara. provat även att inte bläddra utan bara skriva i var jag vill ha den.

försöker även redigera vald profil men vet ej om det funkar datorn reagerar när jag klickar på spara och tar bort fönstret så jag hamnar på första fönstret igen.

sen klickar jag på starta men det enda som händer är att musikfilen som jag inte kommer undan blir till en mpeg-4 film på 1kb.

 

så jag behöver alltså hjälp med vad jag ska välja som målfil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

När du säger Vob-filer menar du alltså en DVD-film som du vill konvertera till AVI?

 

Men konvertering tar tid och det beror helt på vilken processor och dator du har samt kvaliteten på utformatet du valt.

Vilket program hade du använt?

 

Du kan kolla i denna lista om diverse s/w: http://www.videohelp...by=Name&hits=50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handbrake, som finns med i Flyfisherman's lista har jag. Det fungerar utan problem för mig.

 

Om du behöver finns det guider för programmet, även på Youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har spelat in från tv på dvdhd och vill ha det som en hel film eftersom när man bränner en skiva i dvd spelaren så blir filmen uppdelad varje 17min pga upphovsrätt och sånt där.

 

kommer inte ihåg vilket program jag provade, har tagit bort det från datorn nu men jag läste här att vlc funkar men det funkade inte för mig så nu tänkte jag att jag har kanske inte rätt version.

i kontrollpanelen står det VLC meida player 1.1.4 (storlek 76,53mb)

provade också att ta stillbild från film efter instrutioner här men det funkade inte och jag hittade inget i flikarna högst upp heller.

 

processor vet jag inte och datorn är en helt vanlig stationär

 

ok att konvertering tar tid men känner att det finns gränser för hur lång tid det ska ta, jag kan inte så mycket om att konvertera film så jag vet ju inte om nåt är fel eller om den jobbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom handbrake kan du använda DVD Flick (helt gratis den med) och då kan du bara lägga på alla klippen och sedan även göra en enkel DVD meny. Resultatet blir en komplett DVD film.

 

Men har du en slö maskin så räkna med flera timmars rendering och det gäller oavsett programvara. Modern 4-kärning processor så går det naturligtvis fortare.

 

Vissa dyrare programvaror kan även använda sig av grafikkortet för att snabba upp processen om grafikkortet stöder Open CL/ Open GL och dessa är installerade.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill ju helst använda de program jag redan har (det blir för mycket med en massa olika program för olika funktioner), kollade runt lite och hittade en sida med bilder hur man skulle göra för att konvertera med vlc, men det funkade sådär, funkade bara om jag inte valda alla filerna som ingår i filmen men då fick jag bara ljudet med.

det stod också nånstanns att tiden det tar för vlc att konvertera ska vara lika lång som filmen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

provade länken flyfisherman la upp och jag laddade ner handbrake det gick bra men när jag vill använda det får jag upp en varningsruta där det står:"du måste först installera en av följande versioner av .NET Framework om du vill köra det här tillämplighetspragrammet v2.0.50727

 

jag fattar inte

 

 

 

dvd flick säger att det är nåt fel på filerna och att ljudet inte kommer med.

ljudet försvinner också på any video converter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova

http://www.formatoz.com/ Freeware.

 

Är på Svenska med, ska klara .vob fast det inte står på sidan.

 

.net framwork krävs av vissa program och är inte skadligt för din dator.

 

Men det tar tid beroende på vilken processor du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

provade länken flyfisherman la upp och jag laddade ner handbrake det gick bra men när jag vill använda det får jag upp en varningsruta där det står:"du måste först installera en av följande versioner av .NET Framework om du vill köra det här tillämplighetspragrammet v2.0.50727

 

jag fattar inte

Microsoft .NET Framework 4: http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=17851

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vedex: din länk verka funka tack för hjälpen. lättare att se om den arbetar eller inte. det tar tid men jag tror inte det tar lika lång tid som de andra jag provat, men jag är otålig.

 

cecilia: har tagit bort de programmen som behöver NET

 

alltså, tack för hjälpen men jag är ändå lite inne på att få vlc till att fungera, är det ingen som kan det programmet? vad gäller då att konvertera film (musik) och få stillbilder från film.

eller vad som helst som går att göra med vlc egentligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är personligen ingen större fan av VLC när det gäller att konvertera, men det finns väl en manual och faq. att titta i? http://www.videolan.org/support/

 

För att ta en stillbild i VLC och göra det enkelt åtkomligt. Klicka på Visa > Anpassa gränssnitt

post-73434-0-79346800-1322337089_thumb.png

 

I rutan Toolbars Editor lägg till från vänster Skärmbild samt Inspelning (och övriga funktioner du vill ha) till höger genom att dra och släpp, sedan stäng.

Du skall kunna skräddarsy hur du vill att det skall se ut på din meny längst ned på bild 3.

post-73434-0-70674500-1322338067_thumb.png

 

Sedan högerklickar du nånstans på VLC och väljer Visa > Bocka för Avancerade kontroller => Då får du upp dessa som visas på bilden. Då kan du klicka på skärmklipp eller spela in (just den funktionen har jag inte testat). Kan vara bra att pausa/spela till exakt den filmrutan du vill ha ett klipp av.

post-73434-0-76967000-1322336220_thumb.png

 

Vill du spara dina skärmklipp etc. på en speciell plats på hårddisken, annan mapp änVLC standard > Klicka på Verktyg > Välj Inställningar > klicka på Video > välj en målkatalog där dina klipp skall sparas och vilket format på bilden.

post-73434-0-68010600-1322336932_thumb.png

 

 

DVD Flick visar hur långt den kommit när den arbetar och är en av dom enklaste s/w jag känner till.

 

Men för att klargöra en sak, i början skrev du att du ville konvertera Vob > Avi

 

Eller ville du egentligen göra dina Vob filer och filmklipp till en spelbar DVD-film?

Det går utmärkt i DVD Flick samt att göra en enkel DVD meny som sagt.

Den färdiga DVD-filmen kan antingen brännas, göras till .ISO eller bara sparas i en DVD videomapp som du också kan ändra vart den skall sparas innan du börjar i Project settings.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flyfisherman: tack för beskrivning om hur man tar stillbilder ska prova imorron.

 

har kollat lite på vlc support sida men jag blir inte klok på det, data är inte mitt första språk och än mindre engelsk data.

 

jag är lite otålig så när de andra länkarna du och andra skickat inte funkat så har jag avinstallerat programmen igen.

men någon var snäll och skickade en länk till .NET så jag provar igen imorron. jag behövde den till dvd flick

 

testade formatfactory 2.70, den konverterade bra och tog väl lite tid men acceptabelt, men filerna blev ändå uppdelade och funktionen att "förena video" får jag inte till att funka, det står "fail to convert".

den filmen jag provat med nu var en film jag laddat ner från nätet och den var direkt från dvd så det blev video_ts filer av den och då blir filmen också uppdelad i delar och varje del blir ett antal minuter lång = sönderhackad. när jag spelade upp de "nya" filerna så kom inte texten med, det går inte att hämta den i video fliken på vlc vilket det gör på de "gamla" filerna.

eftersom filmen är rakt av från en dvd film så har också språk menyn och de andra menyerna följt med men den finns inte heller på de "nya" filerna, det enda som kom med var menyn med scen selection och sånt.

filmen har 2st video_ts filer, 1st video_ts.bup fil, 1st vts_01_0.bup fil, 5st vts_01_ (1-5) filer, 2st vts_02_ filer, 1st vts_02_0.bup fil, 1st vts_02_1 fil.

 

det är också detta som är mitt egentliga problem med det jag spelat in på min egen dvdspelare, om jag bränner det på skiva i spelaren så blir programmet uppdelat i delar om 17min, så jag vill ju ha dom som en enda del.

spelar jag skivan i dvd:n så blir det inte uppdelat i delar men om jag spelar skivan i datorn så blir det uppdelat. jag vill ju föra över det till datorn så jag får bättre plats på dvd spelaren + att jag vill minska storleken på filerna.

jag har och kommer att spela in lite serier jag gillar och tänkte då göra mina egna dvdboxar och även kanske kunna spela i andra spelare än min egen.

 

vad är iso?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är iso?

Det är en Skivavbild eller image av en CD eller DVD skiva som då innehåller hela filstrukturen på skivan. http://sv.wikipedia....wiki/Skivavbild

Samt http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_image

 

En sådan .iso fil kan antingen brännas ut som skivavbild/image till en ex. DVD skiva och denna bir då exakt som den man gjort avbilden från. Obs. att filen som sådan inte skall brännas till skivan utan man väljer i brännarprogrammet att bränna skivavbild/image.

 

Man kan också i många brännarprogram skapa en iso-fil från en icke kopieringsskyddad CD/DVD.

 

Dessutom kan man montera en sådan .ISO fil i virtuell CD/DVD enhet, vilket betyder att man behöver ingen fysisk skiva att stoppa in i CD/DVD läsaren utan den virtuella CD/DVD enheten som då har en egen bokstav fungerar som en vanlig enhet. Man kan öppna den avbilden och starta program eller titta på filmen etc.

 

Har man ett program installerat för detta, så högerklickar man på .ISO filen och väljer montera i virtuell enhet/läsare. Bara att öppna utforskaren/Exlporer sedan så kommer man åt "skivan" som vilken fysisk skiva som helst.

Avmontering brukar ske genom att man högerklickar på den virtuella enheten i Utforskaren/Explorer och väljer Avmontera.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

provade dvdflick igen men den säger att filmen jag ladddade ner och ville ändra på är fel så jag provade det jag har bränt från min dvdspelare men där lägger den inte till alla delarna i "add titel"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nu provat förslagen jag fått här + nåt till men det funkar inte.

varför det ska finns miljoner olika format på en fil är nåt jag inte förstår och varför det ska vara så svårt att hitta en converteringsprogram som funkar förstår jag inte heller.

tack för hjälpen men nu skiter jag i det här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nu provat förslagen jag fått här + nåt till men det funkar inte.

varför det ska finns miljoner olika format på en fil är nåt jag inte förstår och varför det ska vara så svårt att hitta en converteringsprogram som funkar förstår jag inte heller.

tack för hjälpen men nu skiter jag i det här

 

Trist att du inte får det att fungera. Vad är det som går fel med Handbrake?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vertpre:

när jag ska använda handbrake så kommer det upp en varningsruta där det står: .NET Framework initialization error unable to find a version of the runtime to run this application.

detta blev efter jag laddade ner NET Framework från länken på denna sidan.

innan tror jag den inte ville ta emot filerna att det var fel på dom eller var det fel på ljudfilerna, jag komemr inte riktigt ihåg jag blev sur iaf och tog bort det från datorn sen provade jag igen efter .NET

vill inte prova igen genom att ta bort NET för då kladdar det säkert med vlc igen

 

sen laddade jag ner .NET Framework till dvd flick och då började konverteringen med vlc fungera men nu hittar jag inget på vlc som gör att man kan sätta ihop filerna till en stor fil.

man kan bara konvertera en fil i taget på vlc, fast att det finns så man kan lägga in flera filer innan man klickar på starta.

 

provade konvertera i vlc och gjorde filerna till mp4 och det funkar.

men sen provade jag att få dom till avi eftersom det är oftast avi jag laddar ner med filmer och sånt från nätet och då funkar allting även som bränt och att titta i dvd spelare.

men när jag skulle spela upp filen efter konverteringen står det att filen är trasig och det verkar som att man måste reparera den för varje gång man ska spela upp den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte det svaret Therese vill ha, men så här gjorde jag för att få .VOB-filer spelbara i datorn: Jag bytte ut filändelsen .vob till .avi! Exempel:"filmen.vob" döpte jag om till "filmen.avi". Funkade klockrent!

 

Det här var dock flera år sen, när XP inte ville spela .vob-filer i default, utan man skulle tvingas köpa en DVD-avkodare... Kan det ha varit 2002?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2: jag kan spela dom i datorn dom sitter bara inte ihop som en fil utan är uppdelade i flera filer.

man måste döpa målfilen så jag har skrivit den filändelsen jag vill ha.

 

men jag har hittat ett program nu som verkar funka den konverterar och sätter ihop filerna samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...