Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kan inte ta bort tom jpgfil från "skrivbordet".....

zorby

Recommended Posts

post-70510-0-57140500-1322224847_thumb.jpg Hej!

Raderade några sparade jpgfiler från skrivbordet - men kvar finns en fil som inte låter sig raderas, ändras eller flyttas på ngt sätt.

Den är dessutom tom och utan innehåll. Någon som vet hur man kan ta bort denna?

Tack till "Thirteen" och "vonVettet" !

Testade båda Era lösningar - men min "tomma" fil dröjer sig envist kvar på skrivbordet...

Provade med IObit unlocker både att döpa om och radera - döpa om o flytta men det fungerar inte.

Körde filstädning med CCleaner + omstart flera ggr - men tyvärr....

Tacksam för fler eventuella lösningar

:rolleyes:

Ladda ner Revo Uninstaler Free http://www.revounins...e_download.html

Gör ett vänsterklick på Jaktläge uppe i programmets verktygsfällt.

Du får nu upp en ruta som det brinner i på skrivbordet. Dra filen mot elden.

Gör där efter ett högerklick med markören på elden och välj alternativet AVSLUTA.

Hoppas detta funkar! :)

Starta burken i felsäkert läge, så får du säkert bort filen.

Om du inte vet så tryck tangent F8 upprepade ggr vid uppstarten

så kan du välja detta läge.

Tack "Thirteen" & "BoEriksson" ...

Felsäkert läge testade jag för ett par dar sedan - funkar inte...

Revo och klicket på "jaktläget" satte inte "fyr på skb:t" - däremot dök det upp ett märke som från ett kikarsikte.

Och det fungerade inte att dra ngt in i den - ja det gick att släppa filen där men inget hände.

Har den förhatliga "filen" kvar på skrivbordet .....What to do??

Ok! Jag gjorde följande test.

Lade en jpg-fil på mitt skrivbord, ändrade sedan egenskaperna

för säkerhet och behörighet för den filen.

Detta gjordes naturligtvis som administratör.

Sedan kunde jag som användare EJ ta bort denna fil i Windows.

Inte heller från min andra Windows-partition.

Lösning! Startade om datorn med Ubuntu Live Cd.

Kom där åt windows-skrivbordet och kunde radera jpg-filen.

Ubuntu kan också köras inne i Windows, men i detta fall

ska datorn alltså startas med LiveCd:n.

LiveCd innebär att ingen installation till datorn görs, men det visste du kanske.

Mycket jobb, men det funkar klockrent.

Liknande förfarande har jag använt mig av för några år sedan.

Tack "Thirteen" & "BoEriksson"!

Jag installerade fel program - valde först RevoPro....:rolleyes:

Testade sedan det rätta "RevoFree" som med dina instruktioner med "brasan" på skb:et - uppenbarade sig - men förgäves - filen är kvar..

Nu blir det överkurs för min del - Ubuntu Live-Cd....:thumbsup: Jaja, man lär så länge man lever....

Ska se om jag kan fixa fram en sådan cd....

Tack för nu - återkommer

Nu har jag laddat hem o bränt UBUNTU 11.10 på CD - men lyckas inte starta datorn med skivan...

Datorn startar hela tiden om med XP oavsett om jag håller in "delete" eller ej...

Ursäkta en amatör - what to do ??

:unsure:

ISO-filer ska brännas som avbild/image och inte som data-skiva.

Står det på skärmen att det är Del-tangenten du ska använda för att ändra startordningen?

Du ska inte hålla tangenten intryckt utan det gäller att trycka på den upprepade gånger.

Vad har du för brännarprogram?

Du ska välja brännaralternativen "bränn bild till skiva" eller "bränn avbildsfil till skiva" el. liknande.

Lite olika för hur det visas för varje brännarprogram.

Om du lyckas så ska du sedan bara starta med skivan utan att trycka någon tangent.

Detta förutsatt att startodningen är rätt inställd för din dator.

Tack Cecilia och BoEriksson !

Jag använder Nero Burning Rom och brände först fel - nu har jag bränt ISO-filen som "image" och då startade Unbuntu utan problem - men jag lyckades inte hitta någon väg till WindowsXP-skrivbordet i Unbuntu...

Hittar du filer över huvud taget på hårddisken med Windows, dvs är problemet att "öppna" hårddisken eller att just hitta mappen Skrivbordet?

I XP ligger Skrivbordet som mappen C:\Documents and Settings\"anv.namn"\Skrivbord

I XP ligger Skrivbordet som mappen C:\Documents and Settings\"anv.namn"\Skrivbord

Vet inte om du skrivit vilken Windowsversion du har.

Om du har windows 7 så klickar du i Ubuntu på "Platser" (places) högst upp till vänster, då rullas en gardin ner, välj där "Computer" (datorn), dubbelklicka på den enhet du vill undersöka, dubbelklicka sedan på"Users", sedan på Användarnamnet, sedan "Desktop" (skrivbord), sedan ser du allt innehåll på windowsskrivbordet.

Nej, jag hittar inga vägar till Windows - hårddisk eller "skrivbord" ....

Men det är inte så konstigt - detta är ju "kinesiska" för mig och Unbuntu är en ny bekantskap...

Nu ska jag bara lära mig att hitta Windows - C:\Documents and Settings\"anv.namn"\Skrivbord osv....

Stort tack för hjälpen alla! Speciellt tack till BoEriksson och Cecilia... Nu har jag lärt mig nya saker - "Ubuntu 11.10 " ett hjälpmedel som verkligen fungerade när det var omöjligt att plocka bort en felaktig - tom-jpgfil från skrivbordet i Windows.

Alla diskar visades på en rullist och det var sedan enkelt att hitta skb:et i Windows - kasta filen i papperskorgen - tömma den - starta om datorn i Windows - och skräpfilen var BORTA !!!

Stort tack för dessa lärdomar

:thumbsup:

Visst, alltid bra att ha en LiveCd att starta burken med för dylika situationer.

Som du kanske märkt så kan du även installera Ubuntu tillsammans med Windows, antingen via skivan som du bränt, men ännu enklare med installationsfilen wubi.exe här nedan

Direktlänk: http://wubi.sourceforge.net/latest.php

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...