Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det går inte att defragmentera


Lotta8

Rekommendera Poster

Vad kan jag ha för fel då det inte går att defragmentera hårddisken? Jag har försökt i 10 tim. Den kommer upp till 2% efter 3 tim. sen startar datorn om av sig själv. Jag körde först scandisk. Den hittade inte några fel.Vad skall jag göra?

Win98

Lotta8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla hur mycket ledigt du har på hårddisken. Det ska vara så mycket ledigt som möjligt (i %) helst över 15%. Så börja med att radera onödiga filer och ta bort program du inte använder. Töm papperskorgen, m.m...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

*ehum* det borde nog räcka... ;)

 

tryck ctrl+alt+del för att kolla vad som ligger uppe innan du defraggar, stäng ner allt som inte har med systray och explorer att göra (även anti-virus program)

 

Testa att defragga igen.

 

 

 

 

 

 

------------------------------------------------

"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV

doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."

-- Bill Gates, Microsoft, 3/14/89--as quoted in MacWEEK, 1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Lotta8!

 

Gå in på Inställningar och bocka av felsökningskontrollen. Det är säkert den som ligger och tuggar. Då tar det en evighet innan Defragmenteraren kommer igång.

 

Det gick bra för mig när jag gjorde ovannämnda åtgärd, hoppas det gör det för dig med.

 

/Stefan.E

 

**************************************************

"Om nu datorn är så förbaskat duktig förstår jag inte varför den får skulden för alla misstag"

P.Munroe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka Inställningar skall jag gå in på för att bocka av felsökningskontrollen?

Jag har varit på alla ställen där det står inställningar men inte hittat felsökningskontrollen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen.

Jag hade mer än systray och explorer uppe som jag inte visste om jag kunde stänga av.

Nu är detdefragmenterat.

 

Lotta8

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat bra tips är att starta PC:n i felsäkert läge och därifrån köra defrag. Då startas inget onödigt upp som kan påverka defraggen.

 

---/Thomas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Lotta8!

 

Vilka Inställningar skall jag gå in på för att bocka av felsökningskontrollen?

 

Jag menar knappen längst ned till höger där det står "Inställningar..." när du startar Defragmenteraren och ska välja enheten du vill defragmentera. Där står något som "Enheten kontrolleras för fel". Ta bort bocken för denna kontroll och klicka på OK sedan.

 

Ursäkta om jag var lite otydlig ;)

 

/Stefan.E

 

 

 

 

 

 

**************************************************

"Om nu datorn är så förbaskat duktig förstår jag inte varför den får skulden för alla misstag"

P.Munroe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske kommer lite sent in i tråden..

 

problemet med defrag är ofta att andra program accessar disken, vilket gör att defrag måste starta om. Hittade ett trevligt program som startar om datorn med "sig själv" som enda program i gång, alltså ingen explorer el. dyl. Det kör sedan igång windows default defrag. prog.

 

Fungerar i vart fall bra för mig!

Fast har ej testat den version som nu finns tillgänglig

Namn

Power defrag

http://download.cnet.com/downloads/0-10096-100-4964717.html?tag=st.dl.10001-103-1.lst-7-5.4964717

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...