Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
kiwi01

Bredbandstelefoni Comhem

Rekommendera Poster

Vet inte om jag placerar detta under rätt rubrik men nog behöver jag både avreagera mig men även få råd.

I april bestämde jag mig för att testa bredbandstelefoni via Comhem för att sänka mina kostnader.

Innan jag sa upp min fasta tråd hos Telia var jag noga med prova kvaliteten både inom Sverige och även till Gambia dit jag ringer ofta. Förbindelsen till Gambia var bättre än via Telia så jag slog till. Då inträffade ”katastrofen”, det gick inte få någon som helst kontakt med abonnenten i Gambia, det vara ett himla oväsen, gnissel och brak. Men jag debiterades för alla försök! Jag ringde Comhems kundtjänst med de tog inte problemet på allvar. Via nätet lyckades jag sedan få reda på att folk i exempelvis Danmark och Canada hade samma problem, någon visste sedan att gambiska telebolaget håller på att byta operatör för internationella samtal, men de sa också att deras respektive operatörer hade krediterat alla misslyckade samtal. Så inte Comhem! De menade att problemet låg ju i Gambia (som jag upplyste dem om) , jag hade ju ringt och då ska jag betala, det är normalt att man betalar för samtal som inte besvaras, att den uppringda måste ha svarat just då jag lagt på mm mm.

Jag menar att jag köper telefonitjänst av Comhem, inte av Gambia eller någon annan internationell operatör. Inte heller känner jag till något bolag som fakturerar för samtal som inte besvaras. Att vederbörande alltid skulle råka svara just när jag lägger på stämmer inte, och skulle så vara borde samtalslängden vara högst 2-3 sekunder, inte exempelvis 11-57 sekunder.

När första fakturan kom gjorde jag en skriftlig reklamation och jag erhöll sedan en viss kompensation.

Men under tiden har jag märk att jag fortfarande blir debiterad för samtal som inte besvaras. 26 oktober började jag göra noggranna anteckningar för varje samtal och fann sedan anledning att göra ännu en reklamation för 3 dagar sedan.

För två dagar sedan ringde jag till Gambia återigen. Först hade jag ett korrekt genomfört samtal men mitt på dagen skulle återkomma med ett besked. Jag gjorde sammanlagt 4 försök. Vid ett tillfälle tutade det upptaget, vid två hördes ett klick ungefär som ett kugghjul som kliver över växeln, och vid fjärde tillfället hördes hesa ljud som möjligen kunde vara ringsignaler. Jag debiterades för de tre första försöken. Sent på kvällen ringde jag ytterligare två gånger. Dessa gånger hördes tydliga ringsignaler men ingen svarade. Båda försöken är debiterades.

Dagen efter kom jag fram till mottagaren och frågade huruvida han erhållit några samtal och varför han inte svarat. Hans svar var att han inte mottagit några samtal och följaktligen inte svarat!

Är det någon av er som har telefoni via Comhem eller något annat bredbandsbolag? Vilka erfarenheter har ni i så fall? Tycker ni att ovanstående låter vettigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset men tyvärr, min kontakt har inte dator. Det är för dyrt att ha internetanslutning i hemmet så det är internetcafé som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju skaffa SkypeOut. Då kan du ringa till fasta telefoner och mobiler. Det är inte gratis, utan man sätter in en summa på sitt Skype konto. Gambia vet jag inte vad det kostar att ringa till, men USA t.ex. kostar det 21 öre/min.

Du laddar ditt Skype konto med ett kreditkort. En fördel är att du ser hela tiden hur mycket det finns på ditt konto och vad varje samtal kostar. Inga faktura överraskningar.

Kan ju vara värt att kolla upp kanske.

Skype kredit heter det visst nu. Var ett tag sedan jag skaffade det. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här verkar ju helt hopplöst, ellr är det jag själv som är hopplös?

Oavsett om jag nu väljer annan telefoni så vill jag ha det utrett om Comhem har gjort rätt eller inte. Inget yttrligare svar kommer från dem.

Har skrivit till telekområdgivarna, lämnat en kort redogörelse och påtalat att jag har reklamerat men är inte nöjd med svaret. För att följa upp ärendet ska man gå till arkivet (länk finns i mailbekräftelsen) för att se vad som händer. Det fanns en kort notis från en handläggare som uppmanar mig att - reklamera till Comhem! Yxskaft. Har skickat in kopior av alla mina reklamationer. Samma dag försöker jag återigen titta i arkivet, och får inte upp sajten. Upp kommer ett felmeddelande för tredje dagen:

Server Error in '/' Application.

--------------------------------------------------------------------------------

Access was denied to page 3

Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.

Exception Details: EPiServer.Core.AccessDeniedException: Access was denied to page 3

Source Error:

An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.

Stack Trace:

[AccessDeniedException: Access was denied to page 3]

EPiServer.PageBase.GetPage(PageReference pageLink) +292

EPiServer.SimplePage.get_CurrentPage() +177

EPiServer.EditPage.get_CurrentPage() +218

EPiServer.Core.LanguageManager.GetContextLanguage() +46

EPiServer.PageBase.get_EPLanguage() +96

EPiServer.PageBase.get_EPLocale() +56

EPiServer.PageBase.ActivateLocale() +13

EPiServer.PageBase.ᐁ() +118

EPiServer.PageBase.OnInit(EventArgs e) +405

EPiServer.TemplatePage.OnInit(EventArgs e) +93

EPiDesk.DefaultPage.OnInit(EventArgs e) +51

System.Web.UI.Control.InitRecursive(Control namingContainer) +241

System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +197

Vad betyder nu allt detta??? Jag har inte gjort några ändringar i min dator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad betyder nu allt detta??? Jag har inte gjort några ändringar i min dator.
Det ser mest ut som att det är gjort något på deras server, t ex upptäckt att deras svar inte var vettigt och därför dragit tillbaka det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Cecilia, det var tydligen något fel hos dem som uppträdde under flera dagar men nu är ok.

Från Comhem har jag fått svar som bla innehåller följande

..."där samtliga debiterade samtal enligt din reklamation har besvarats. Detta innebär däremot inte alltid att det är mottagaren som svarar utan kan även vara övervakningsutrustning, telefonsvarare, en växel och även annan utrustning. Det som sker är att mottagarens utrustningen sänder en signal till vår växel att aktivera samtalet, här träder vår fakturering in och samtalet registeras som aktivt. Detta har skett i alla samtalen som blivit debiterade."

Det där tycker jag är verkligen bullshit. Det är ju självklart att utlandssamtalen passerar någon sorts utrustning men varför ska jag betala för det? Jag har för Comhem förklarat att den jag ringer till inte har någon sorts telefonsvarare. Och varför ska jag betala när det helt tydligt tutar upptaget?

Ärendet ligger hos Telekombyrån men det är tveksamt om de kan åstadkomma något då de inte är en myndighet.

Tänkte bara att någon kan vara intresserad av att veta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om jag placerar detta under rätt rubrik men nog behöver jag både avreagera mig men även få råd.

I april bestämde jag mig för att testa bredbandstelefoni via Comhem för att sänka mina kostnader.

Innan jag sa upp min fasta tråd hos Telia var jag noga med prova kvaliteten både inom Sverige och även till Gambia dit jag ringer ofta. Förbindelsen till Gambia var bättre än via Telia så jag slog till. Då inträffade ”katastrofen”, det gick inte få någon som helst kontakt med abonnenten i Gambia, det vara ett himla oväsen, gnissel och brak. Men jag debiterades för alla försök! Jag ringde Comhems kundtjänst med de tog inte problemet på allvar. Via nätet lyckades jag sedan få reda på att folk i exempelvis Danmark och Canada hade samma problem, någon visste sedan att gambiska telebolaget håller på att byta operatör för internationella samtal, men de sa också att deras respektive operatörer hade krediterat alla misslyckade samtal. Så inte Comhem! De menade att problemet låg ju i Gambia (som jag upplyste dem om) , jag hade ju ringt och då ska jag betala, det är normalt att man betalar för samtal som inte besvaras, att den uppringda måste ha svarat just då jag lagt på mm mm.

Jag menar att jag köper telefonitjänst av Comhem, inte av Gambia eller någon annan internationell operatör. Inte heller känner jag till något bolag som fakturerar för samtal som inte besvaras. Att vederbörande alltid skulle råka svara just när jag lägger på stämmer inte, och skulle så vara borde samtalslängden vara högst 2-3 sekunder, inte exempelvis 11-57 sekunder.

När första fakturan kom gjorde jag en skriftlig reklamation och jag erhöll sedan en viss kompensation.

Men under tiden har jag märk att jag fortfarande blir debiterad för samtal som inte besvaras. 26 oktober började jag göra noggranna anteckningar för varje samtal och fann sedan anledning att göra ännu en reklamation för 3 dagar sedan.

För två dagar sedan ringde jag till Gambia återigen. Först hade jag ett korrekt genomfört samtal men mitt på dagen skulle återkomma med ett besked. Jag gjorde sammanlagt 4 försök. Vid ett tillfälle tutade det upptaget, vid två hördes ett klick ungefär som ett kugghjul som kliver över växeln, och vid fjärde tillfället hördes hesa ljud som möjligen kunde vara ringsignaler. Jag debiterades för de tre första försöken. Sent på kvällen ringde jag ytterligare två gånger. Dessa gånger hördes tydliga ringsignaler men ingen svarade. Båda försöken är debiterades.

Dagen efter kom jag fram till mottagaren och frågade huruvida han erhållit några samtal och varför han inte svarat. Hans svar var att han inte mottagit några samtal och följaktligen inte svarat!

Är det någon av er som har telefoni via Comhem eller något annat bredbandsbolag? Vilka erfarenheter har ni i så fall? Tycker ni att ovanstående låter vettigt?

Från en konkurrent till Comhem:

Problemet är att olika nationers teleoperatörer tar ut en samtrafikavgift för att koppla fram samtal från utländska operatörer till olika abonnenter. Detta är inget konstigt i sig men tyvärr har flera länder en dålig vana att låtsas att samtalen kopplas fram fast de egentligen inte gjort det för att på så vis mjölka utländska operatörer på pengar.

Comhem får alltså ett "meddelande" i form av sk "CDR:er" från den utländska operatören (via sin svenska samarbetspart), intet ont anande att samtalen aldrig kopplats fram.

Vi har samma problem (www.affinity.se). Enda sättet att lösa detta är att operatören konsekvent krediterar alla korta samtal till utlandet i hela kundstocken. Jag har för mig att vissa större (dyrare!) operatörer gör detta som tex Telia. Billigare operatörer har inte råd att göra detta eftersom vissa korta samtal faktiskt är korrekta (tex faxtrafik kan gå väldigt fort, eller meddelanden lämnade på telefonsvarare).

mvh

Daniel F

Affinity Telecom AB

www.affinity.se 08 5000 80 90

Redigerad av affinity.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett intressant svar Daniel.

Comhem borde väl ändå ha råd att kreditera?

Skulle Affinity göra det i motsvarande situation?

Redigerad av kiwi01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...