Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför så få medlemmar o inlägg på Eforum?


elektronikfreak

Rekommendera Poster

elektronikfreak

Jag sitter här o funderar över varför en av världens största utgivare av datapublikationer - IDG - som även är störst i Norden på datatidningar, är så extremt små just på internetforum??? Ett bevisligen tämligen avsomnad del, tyvärr. :(

 

Nu har jag inga siffror på hur många som är medlemmarEforum, hur många inloggningar som görs dagligen, hur många trådar som startas dagligen o hur många inlägg som görs dagligen men det är ju extremt märkligt att Nordens största dataföretag vad beträffar tidningar har kommit så hopplöst mycket på efterkälken jämfört med forum som Flashback med sina närmare 600.000 medlemmar o dryga 30 miljoner inlägg.

 

Någon som ev har någon uppfattning?

 

God Jul & Gott Nytt År!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Hej!

 

Det är en intressant fundering. Att jämföra med Flashback är dock lite fel, då Eforum är så pass nischat inom it, medan Flashback tar upp, ja allt. Men visst, ännu fler aktiva medlemmar på Eforum vore ju fantastiskt. Har du några idéer och tankar på hur?

 

Och god jul och gott nytt år på dig också! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E-forumet verkat bara finnas på PC för allas sida?

 

Annars går det ju Googla på Eforum.

 

Skulle kanske blir fler som blev medlemmar om detta fanns på IDG:s egen Blåa meny överst på sidan, typ över sökrutan?

Eller något annat förslag.

 

Synd att många skriver om sina problem m.m. men en hel del svarar ej om det har löst sig av någon anledning?

Det skulle hjälpa säker många istället för att samma / liknande fråga kommer upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas: Går det att ställa in att när man skapar sitt konto så är standard att man bevakar alla trådar man skriver i?

Jag har en känsla av att många inte ens vet om att de har fått något svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller att man lägger in en ruta för att bevaka när man använder snabbsvar, idag så finns det ingen möjlighet alls att bevaka i snabbsvar vad jag vet, däremot om man klickar på röda knappen Skriv nytt inlägg i tråden, så kan man ju välja att klicka i rutan för bevakning, den knappen borde var aktiverad från början istället, vill man inte ha bevakning så klickar man ur den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den knappen borde var aktiverad från början istället, vill man inte ha bevakning så klickar man ur den.
Nu hänger jag inte med riktigt. Om det blir bevakning eller inte på de trådar man svarar på ska förstås bestämmas av ens inställning i profilen. Det enda forumet bör lägga sig i är vilket värde som är valt när ett konto skapas men sedan är det ju upp till var och en att bestämma i profilen om man vill ha bevakning av trådar man skriver i eller inte som standard.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså att den rutan i profilen ska vara förbockad, men när och om man inte vill ha bevakning på allt man skriver, så måste man ha den möjligheten.

Möjligheten att särbevaka vissa inlägg trådar måste nog finnas ändå.

 

Jag har faktisk inte kollat hur det blir om det är aktiverat i profilen, och man styr det via den röda knappen, men många kör nog också via Snabbsvar, och där finns det ju ingen möjlighet att bevaka enskilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså att den rutan i profilen ska vara förbockad,
När kontot skapas, sedan får man ju ändra som man vill. Men det skulle göra att de som kommer hit och ställer en fråga utan att förstå vad bevakning är och att man måste aktivera det skulle få ett mejl när de får ett svar.

 

Jag har faktisk inte kollat hur det blir om det är aktiverat i profilen
Jag har inte automatisk bevakning aktiverat i Eforum men i andra forum och det fungerar precis som det är tänkt, dvs det blir på samma sätt som om man hade klickat på Bevaka-knappen för varje tråd man skriver i. Sedan kan man förstås avsluta bevakningen med knappen om det nu är några trådar man inte vill ha bevakade.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...däremot om man klickar på röda knappen Skriv nytt inlägg i tråden, så kan man ju välja att klicka i rutan för bevakning, den knappen borde var aktiverad från början istället, vill man inte ha bevakning så klickar man ur den.

Hos mig är den per default ibockad.

Vill jag inte ha mailbevakning vid eventuellt svar, så bockar jag ur.

 

Ett sätt att behålla medlemmar är att underhålla och utveckla forumet, men det tycks ha upphört.

Fel anmälda för mer än 1 år sedan är fortfarande utan åtgärd.

 

T.ex. den här tråden under "Aktiva trådar senaste dygnet", har tidsstämpeln "Senaste inlägget skrevs igår, kl 12:18".

Det stämmer inte, utan senaste inlägget har tidsstämpeln "Skrivet idag, kl 01:41".

 

Ett annat sätt att behålla medlemmar och attrahera nya, är att kunna delta i Eforum via sin smartphone.

Visst, du kan nå Eforum i mobilen idag, men det är i princip användarovänligt. Ett enkelt sätt att lösa detta utan kostnad är att ge Eforum stöd för Tapatalk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror det på att du i profilen valt att ha automatisk bevakning?

Ja, så är det. "Bevaka alla trådar jag skriver i" är ibockat, men om den inställningen är ibockad som standard eller inte kommer jag inte ihåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Hej!

Det är en intressant fundering. Att jämföra med Flashback är dock lite fel, då Eforum är så pass nischat inom it, medan Flashback tar upp, ja allt.

Bakgrunden till min fundering är som jag skrev att IDG är störst både i Sverige o Norden vad beträffar datatidskrifter. O det är ju lite märkligt att ett företag som just ger ut dessa tidskrifter inte har fler medlemmar, fler besökare o fler inlägg på forumet.

 

Nu vet jag inte exakt hur många medlemmar på FB som enbart skriver i de datarelaterade avdelningarna men å andra sidan har ju även IDGs Eforum även avdelningar som just inte bara är direkt datarelaterade. Tänker då mest på spel, foto o musik.

 

Märkligt tycker jag fortfarande att det är att en vanlig privatperson som Jan Axelsson som startade o fortfarande driver FB kan bräda stora mäktiga IDG. Nu stämmer det väl som någon skrev att Eforum inte är hela IDGs forum utan just bara är PC För Allas forum. Men med tanke på att PC För Alla troligen har en upplaga på mellan 75K - 100K per månad o betydligt fler som läser den via kompisar, bibliotek o liknande så är jag ännu mer förvånad över skillnaden i mängden inlägg o svar!??

 

Har själv startat många trådar på FB o där kan man ju lätt få ett hundratal svar bara på några timmar av lika många olika medlemmar. O då syftar jag enbart på datarelaterade trådar.

 

För mig ligger det närmast till hands att prenumererar man, köper man eller läser man en tidskrift så besöker denna tidnings forum på nätet. Men bevisligen gäller inte detta alla o även inte alla tidskrifter. Nu är det inte bara IDGs PC För Alla som blir brädat av FB utan det gäller ex Sveriges största motortidning Vi Bilägare som även dom har ett tämligen avsomnat forum jämfört med FB.

 

En anledning kanske beror på att Eforum är tämligen svårnavigerat. Jag fick själv fundera en bra stund som nybliven medlem för några år sedan hur man ex lade in en avatar... hur man lade in personlig info mm... o det är ju knappast något som tilltalar nyblivna oerfarna medlemmar. Fördelen med 99% av alla forum är ju att de troligen använder samma script o det förenklar ju väldigt mycket för användaren/medlemmen. Om sedan någon kommer med något "totalt nytt" så blir man lätt lite förvirrad.

 

Ett annat problem som funnits på Eforum är att om man loggar in o startar en ny tråd... gör sitt inlägg... klickar på förhandsgranska... så försvann hela inlägget TOTALT! :angry: O det är åtminstone något som gör mig... gggrrrrr :angry:

I det läget sitter man ju knappast o skriver om hela inlägget utan då drar man ju skyndsamt vidare till ett annat forum. :(

 

Men visst, ännu fler aktiva medlemmar på Eforum vore ju fantastiskt. Har du några idéer och tankar på hur?

Jag köpte själv min första dator i början av 80-talet... en begagnad Facit ABC80 så jag har ju med glädje sett internets utveckling från BBSer till nuvarande internet. O även sökmotorernas utveckling o minns med glädje tillbaka på gamla Alta Vista, Lycos o HotBot nu när Google har blivit nästan ensamrådande härskare på nätet. :rolleyes:

 

Hur man får fler aktiva medlemmar? Hårt o aktivt jobbande under lång tid som kan raseras bara på några dagar är väl dessvärre den bistra verkligheten idag. Är som sagt förvånad över Eforums tämligen avsomnade tillstånd med tanke på det stora antal läsare som läser tidningen.

 

Men mitt tips åtminstone för att förenkla för nuvarande medlemmar är att förenkla själva navigeringen på sajten.

 

Lycka till!

 

Cheers,

 

XXXXXXXX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi nu ska jämföra med Flashback, då får vi nog ta och se till att Eforum skakas av några skandaler som gör att forumet blir omnämnt i media ett antal gånger. Helt enkelt lite reklam för forumet.

 

Alternativt att få till trådar som lockar folk att besöka oss eller, än hellre, besöka och länka till oss. Viral marknadsföring är det bästa, om man syns i andra forum, på twitter, bloggar, Facebook, G+, wherever drar det hit besökare.

 

Sedan ska sägas, att forumet är kopplat till ett stort tidningsförlag kan både vara en fördel och nackdel. För Sweclockers och MHB är forumet det centrala i organisationen, forumet är det som definierar dem, här på IDG är det en hobby om jag ska dra liknelsen långt.

 

Ett forum är inte bättre än medlemmarna. Gäller att locka hit trafik, frågor, ämnen och skribenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

I grund och botten, är det viktigaste att lyssna, vad egentligen en och varje individ har att framföra, för att gagna den gemensamma samhörigheten, att lyssna på människan, ifall Du har tid, som i och för sig, tillsvidare, inte har slutat att existera, ännu.

Lycky You!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...