Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mail med felaktig adress


Thomas031

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en liten fråga som jag hoppas få hjälp med. Om man skriver ett mail, har felaktig mailadress som huvudadress men rätt adress på kopiaadressen. När man försöker skicka så givetvis får man reda på att huvudadressen är fel men har den korrekta kopian gått i väg fast mailet ligger kvar i utkorgen?

 

Mvh/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det kan vara olika mellan olika klienter och olika konton.

Enklast är väl att testa.

Skicka en kopia till dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kopian rätt adress, så borde den gå iväg, men den som har fel adress ska ju inte gå iväg, då borde du få en felretur från mailservern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En retur från servern får man väl bara om brevet gått iväg men har en adress som det inte finns någon mottagare för.

En ogiltig adress typ eforum@idg eller eforum2idg.se stannar nog i klienten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En retur från servern får man väl bara om brevet gått iväg men har en adress som det inte finns någon mottagare för.

 

 

Det brukar vara detsamma som en felaktig adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter konstigt att mailet skulle gått iväg om det ligger kvar i utkorgen.

 

Ligger det kvar där hela tiden?

Vänta ett tag och se om det blir en time out, då borde email klienten komma upp med ett felmeddelande.

 

Det ligger väl i Utkorgen medan det skickas till dom olika mottagarna och sedan flyttas det till Skickat därifrån när mailet är färdig processat. Det beror på hur du satt upp din email klient, om en kopia av skickade mail skall sparas i Skickat. Men det försvinner från Utkorgen när det har skickats.

 

Ex. om du har lagt med en större fil som tar tid att skicka, så ligger mailet kvar i utkorgen tills det är skickat i sin helhet.

 

Har du satt upp din emailklient felaktigt i inställningarna för utgående mailserver, så kan i vissa lägen mailet ligga i Utkorgen och försöka skickas, men eftersom det inte går så blir det time out och ett felmeddelande kommer upp efter ett tag.

 

Testa med det dig själv som mottagare som redan sagts.

 

Hos mig på Thunderbird blir det ju stopp på en gång om jag har ett ogiltigt vald adressformat som email klienten känner av direkt. Ex. xx@hotmail,com (obs. kommat istället för punkt).

Då kommer inte ens mailet vidare till utkorgen - det har inte ens försökt skickats.

 

Har jag en felaktig adressat (icke existerande), men som har godkänt adressformat tex. xx@hotmail(punkt)com så går ju mailet iväg, men efter ett tag returneras det med meddelande The following message to email xx@hotmail(punkt)com was undeliverable.

Det ligger inte kvar i utkorgen i evighet. Obs.att jag bytte ut punkten i mitt exempel i just inlägget på forumet, kan ju vara någon som faktiskt har xx på hotmail.

 

Mvh

Vad använder du för email klient förresten, eller kör du via din webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har vanligt Vista och kör med outlook express. Grejen är den att jag vill att mailet skall skickas men då till den som jag kopierat in endast. Inte till huvudadressen som jag vet är fel, det är bara en manöver för att få den som får kopian att tro att jag även skickat mailet till fler. Lite kryptiskt jag vet men det finns en bra anledning till detta. Hur tusan gör man då?

 

Mvh/ Thomas

 

 

Tycker det låter konstigt att mailet skulle gått iväg om det ligger kvar i utkorgen.

 

Ligger det kvar där hela tiden?

Vänta ett tag och se om det blir en time out, då borde email klienten komma upp med ett felmeddelande.

 

Det ligger väl i Utkorgen medan det skickas till dom olika mottagarna och sedan flyttas det till Skickat därifrån när mailet är färdig processat. Det beror på hur du satt upp din email klient, om en kopia av skickade mail skall sparas i Skickat. Men det försvinner från Utkorgen när det har skickats.

 

Ex. om du har lagt med en större fil som tar tid att skicka, så ligger mailet kvar i utkorgen tills det är skickat i sin helhet.

 

Har du satt upp din emailklient felaktigt i inställningarna för utgående mailserver, så kan i vissa lägen mailet ligga i Utkorgen och försöka skickas, men eftersom det inte går så blir det time out och ett felmeddelande kommer upp efter ett tag.

 

Testa med det dig själv som mottagare som redan sagts.

 

Hos mig på Thunderbird blir det ju stopp på en gång om jag har ett ogiltigt vald adressformat som email klienten känner av direkt. Ex. xx@hotmail,com (obs. kommat istället för punkt).

Då kommer inte ens mailet vidare till utkorgen - det har inte ens försökt skickats.

 

Har jag en felaktig adressat (icke existerande), men som har godkänt adressformat tex. xx@hotmail(punkt)com så går ju mailet iväg, men efter ett tag returneras det med meddelande The following message to email xx@hotmail(punkt)com was undeliverable.

Det ligger inte kvar i utkorgen i evighet. Obs.att jag bytte ut punkten i mitt exempel i just inlägget på forumet, kan ju vara någon som faktiskt har xx på hotmail.

 

Mvh

Vad använder du för email klient förresten, eller kör du via din webbläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bara en manöver för att få den som får kopian att tro att jag även skickat mailet till fler

 

Alla mottagare, inkl de som får kopia, kan se adresserna till andra andra som fått mailet.

 

Du kan sätta dig själv som Till och den andra personen som "Hemlig kopia" (eller BCC i en del program). Den som får hemlig kopia kan se "Till" och "Kopia"-adresserna, men "Hemlig kopia"-adressen syns inte i något av mailen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...