Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Canon IXUS & Sony NEX för lika?


A Persson

Rekommendera Poster

Är för närvarande ägare av en "Canon EOS 400D" som tyvärr blivit stående i skrubben allt för länge pga att jag helt enkelt inte orkar ha med mig den. Reser mycket i jobbet och tycker om att fota på mina platser, men det blir helt enkelt för klumpigt att släpa på en "stor" systemkamera, som dessutom börjar bli några år gammal.

 

Har varit många turer med sökande på nätet, men är nu inne på att köpa kompaktkameran "Canon IXUS 115 HS" för att den är liten, lätt, smidig & tar bra bilder för den 1000-lapp det kostar att köpa den. Förutom denna är jag ÄVEN sugen på att köpa en "Sony NEX-5N" som kompliment för att kunna ta lite finare & mer avancerade bilder. Även den är liten för att vara en systemkamera. Går lätt att ha med om man vill, men kanske inte så pass att man ALLTID vill ha den med i fickan utan kanske bara vid mer speciella resor.

 

Frågan jag ställer mig nu är om det blir för litet "hopp" mellan dessa två kameror, att det nästan blir "same-same". Blir NEX:en en onödig kostnad som inte skiljer sig nämnvärt i varken kvalité eller känsla??? Eller kan det vara ett smart drag att köpa båda dessa kameror?...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på vad du ska göra med bilderna. Skriva ut i 10*15cm så lär du inte se någon stor skillnad.

 

Fördelar med NEX:

Betydligt större sensor = många fördelar

mycket bättre hög ISO egenskaper som ger lägre brus

bildkvalitén blir bättre vilket medför att du kan beskära mera med bibehållen kvalité

 

Högre kvalité på optiken

 

Medföljande blixt ger funktioner som kompakten inte har samtidigt som den är kraftigare.

 

slutartider 30s - 1/4000s samt bulb läge

 

Ljusstyrkan på nex 18-55 är lite sämre men med bättre iso så vägs det upp

nex 18-55 ger bildvinkel motsvarande ca 28-88mm på fullformat/35mm film medan ixus har 28-112mm så du förlorar lite tele men det beror ju på vad du fotograferar om det spelar roll, samt att du kan beskära lite och få lite "gratis" på det sättet.

 

nex är ca 4500kr dyrare men det spelar sällan roll (Jag jämför alltid med folk som har mc eller båt så blir fotohobbyn ganska billig trots ganska dyra prylar :-))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...