Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är hårddisken verkligen krashad?


mostmani

Rekommendera Poster

Vad är det rimligt att återskapa?

 

Om det går att fixa partitionerna, funkar det som vanligt sen?

 

Om man ska rädda filer, kan man rädda vista, office paketet, bokföringsprogram, etc eller bara arbetsmaterial?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Skapad
  • Senaste svar
Om det går att fixa partitionerna, funkar det som vanligt sen?
Ja

 

Om man ska rädda filer, kan man rädda vista, office paketet, bokföringsprogram, etc eller bara arbetsmaterial?
Windows och program får du nog installera om, däremot så går det ju bra att spara alla dina egna filer (dokument, bilder, filmer, favoriter, mejl) och själva bokföringen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte se hur jag skapar .ISO av Testdisk ??? så jag hittade ett annar liknande på nätet, partition recovery www.uneraser.com. C: och D: finnns nu på hårddisken plus några FAT. Jag kan också hitta mina filer på disken (från dos)

 

Om jag försöker starta datorn som vanligt säger den Invalid Partition table.

 

Mitt huvudspår är att försöka få datorn att funka som vanligt.

 

Hur tusan gör jag då? Hur kan jag fixa partion registret?

 

 

 

 

PS:

Om jag sätter disken i en fungerande dator, vad säger den då om C:? Den finns ju redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows enhetsbokstäver är inte själva partitionerna utan monteringspunkter för filsystemen på partitionerna. Läggs en ny enhet till så monteras dess filsystem på första lediga bokstav.

 

I ditt ställe skulle jag ompartitionera och formatera disken efter att ha räddat filerna. Felet i partitionstabellen är troligen att första partitionen inte är aktiv (Värdet i byte 0x00001BE är 0x00 istället för 0x80).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte se hur jag skapar .ISO av Testdisk ???

Du laddar ner iso-filen till t ex System Rescue CD, som jag länkade till högre upp. På den skivan finns bland annat TestDisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fixat lite ytterligare maskinvara. Jag hittar förstås mina dokument etc. men vilka mera filer ska jag ta, hur hittar jag favoriter? Var ligger bokföringsfilerna? Något annat som kan vara nyttigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar förstås mina dokument etc. men vilka mera filer ska jag ta, hur hittar jag favoriter? Var ligger bokföringsfilerna? Något annat som kan vara nyttigt?

Favoriter:

x:\Användare\"ditt användarnamn"\Favoriter

eller om de engelska orginalnamnen visas nu

x:\Users\"ditt användarnamn"\Favorites

 

Över huvud taget gå igenom vad som ligger under "ditt användarnamn".

 

Var bokföringsfilerna ligger är ju svårt att veta, men kolla om du hittar något under

x:\Användare\"ditt användarnamn"\AppData

x:\ProgramData

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har installerat en ny hårddisk i samma dator som den trasiga hd'n. Hur monterar och formatera jag den. Med testdisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med testdisk.

 

Hur gör jag för att kopiera mina filer till en annan disk på datorn. Om jag väljer kopiera så får jag som enda förslag CD enheten och där sitter ju min rescue skiva.

 

Kan jag ladda ner annat program som fixar detta lättare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du kopiera filer med hjälp av TestDisk till en ny hårddisk?

Kan TestDisk göra sådant också, jag har bara använt det till att fixa till en skadad partition.

 

Hårddisken måste partitioneras och formateras innan den kan användas. På SystemRescueCD, om du använder den, finns GParted som troligen kan göra det. För att Windows ska kunna läsa disken ska du formatera antingen till NTFS eller FAT32.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med testdisk.

 

Hur gör jag för att kopiera mina filer till en annan disk på datorn. Om jag väljer kopiera så får jag som enda förslag CD enheten och där sitter ju min rescue skiva.

 

Kan jag ladda ner annat program som fixar detta lättare?

 

Eftersom du har en ny hårddisk är mitt förslag att du installerar Windows på den nya disken. Ha bara den nya disken inkopplad. Sedan kör du Testdisk i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack. Jag har nu kopierat mina filer via en windows version av test disk. Det funkade! Men jag upptäckte att det gick ännu lättare med win explorer blink.gif

 

Har även påbörjat en deep scan, dock tillbaka i DOS miljö då jag inte vill riska en lånad dator.

 

Det kommer lite varningar just nu. Incorrect number of heads/cylinder + sectors per track.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite perifiera frågor:

 

Hur gör jag om jag vill copy and paste testdisk terminalfönstret och sedan klistra in i detta forum. Alltså DOSfönster i windows 7 till forum

 

windows 7: Jag lyckades få en del av mina backup:ade filer som hidden (trodde det var show hidden files) Hur får jag dessa visade igen. De ligger i rooten så det går inte att ställa sig "över" och göra unhide på allt under

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om terminalfönstret är ett fönster i Windows-miljön så finns det ett program i Windows 7 som heter Skärmklippverktyget som kan ta en bild av ett fönster eller område och spara det som .png. Här i forumet kan du ladda upp filer om du klickar på "Skriv nytt inlägg i tråden" i stället för att använda Snabbsvarsrutan.

 

Kan det vara filer som är markerade som systemfiler?

I så fall behöver du aktivera visning av operativsystemfiler förutom dolda filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TestDisk 6.13, Data Recovery Utility, November 2011

Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>

http://www.cgsecurity.org

 

Disk /dev/sda - 1000 GB / 931 GiB - CHS 121602 255 63

Partition Start End Size in sectors

* HPFS - NTFS 0 32 33 1529 232 47 24576000 [WINRE]

D HPFS - NTFS 1529 232 48 44287 104 41 686899200 [sYSTEM]

>D FAT32 LBA 14385 0 1 15665 254 62 20579264 [FSC_OTS]

D FAT12 28530 223 46 28531 14 27 2880 [EFISECTOR]

P HPFS - NTFS 44287 104 42 121562 240 62 1241431464 [Disk 2]

 

 

Structure: Ok. Use Up/Down Arrow keys to select partition.

Use Left/Right Arrow keys to CHANGE partition characteristics:

*=Primary bootable P=Primary L=Logical E=Extended D=Deleted

Keys A: add partition, L: load backup, T: change type, P: list files,

Enter: to continue

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte systemfiler, jag högerklickade på "user" och använde ....anpassa eller ngt liknade . Alternativet finns inte kvar längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disk /dev/sda - 1000 GB / 931 GiB - CHS 121602 255 63

 

Partition Start End Size in sectors

 

* HPFS - NTFS 0 32 33 1529 232 47 24576000 [WINRE]

D HPFS - NTFS 1529 232 48 44287 104 41 686899200 [sYSTEM]

D FAT32 LBA 14385 0 1 15665 254 62 20579264 [FSC_OTS]

D FAT12 28530 223 46 28531 14 27 2880 [EFISECTOR]

P HPFS - NTFS 44287 104 42 121562 240 62 1241431464 [Disk 2]

 

 

 

Structure: Ok. Use Up/Down Arrow keys to select partition.

Use Left/Right Arrow keys to CHANGE partition characteristics:

*=Primary bootable P=Primary L=Logical E=Extended D=Deleted

Keys A: add partition, L: load backup, T: change type, P: list files,

Enter: to continue

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut efter en quick scan, tidigare print screen är efter deep scan.

 

Disk /dev/sda - 1000 GB / 931 GiB - CHS 121602 255 63

 

Partition Start End Size in sectors

* HPFS - NTFS 0 32 33 1529 232 47 24576000 [WINRE]

>P HPFS - NTFS 1529 232 48 44287 104 41 686899200 [sYSTEM]

P HPFS - NTFS 44287 104 42 121562 240 62 1241431464 [Disk 2]

 

 

 

 

Structure: Ok. Use Up/Down Arrow keys to select partition.

Use Left/Right Arrow keys to CHANGE partition characteristics:

*=Primary bootable P=Primary L=Logical E=Extended D=Deleted

Keys A: add partition, L: load backup, T: change type, P: list files,

Enter: to continue

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälp till självhjälp. Jag hade redan gått igenom det mesta men jag är helt enkelt inte tillräckligt klurig för att förstå hur man tar sig igenom, det dyker upp frågetecken och varningstexter hela tiden som gör att jag inte vågar gå vidare.

 

Disken är nu formaterad och sitter som andradisk. På den nyköpta disken har jag installerat Win7 64. Försöker nu skapa en RAID1 med dessa diskar men det går inte heller.

 

Skall diskarna vara dynamiska? I så fall vad betyder nedan varningstext?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...