Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är hårddisken verkligen krashad?


mostmani

Rekommendera Poster

Vista dator: Insert boot media säger bios. Om jag gör en hard drive diagnostics via bootmenu (F12) så får jag PASS. Om jag startar via ominstallationsCD och försöker reparera windows så hittar den ingen hårddisk.

 

Om jag stoppar den i en XP dator som enda disk funkar det inte. Om jag stoppar i den som andradisk så hittar Intel storage utility den och säger normal. XP hittar den inte.

 

Kämpa eller kasta?

 

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Kolla disken med ett riktigt testprogramm.

Från hårddisktillverkaren.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Är det en IDE-disk så är det viktigt att den som master sitter längst ut på IDE-kabeln.

När den är slav sitter på mittuttaget.

Och otroligt nog IDE-kablar åldras.

Trodde jag hade hårdiskfel efter kört Samsungs testprogram men det var kass IDE-kabel.

Felen försvann med en ny kort IDE-133 kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har den som andra disk finns den då med i Diskhanteraren? I så fall, vad står det att det är för Typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite komplicerat. Den andra datorn är RAID 1 konfad så jag fick byta en RAID1 mot denna felaktiga vilket ställer till det . Datorn tror att jag har HD krash på den RAID1 disken (som jag tagit bort).

 

Här är jag ute på djupt vatten men antar att jag inte kan installera en "vanlig sata" som disk 2 när bios letar efter en raid disk2, eller? Jag kommer inte längre här utan att sabba RAID konfen, tror jag.

 

Kan jag lägga till den felaktiga som "extra HD" till en RAID1? Jag måste väl få den synlig i windows eller kan testprogrammen hitta den ändå?

 

Förslag på hur jag kan gå vidare mottages tacksamt.

 

 

felaktig HD=Barracuda 7200.12 SATA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite komplicerat. Den andra datorn är RAID 1 konfad så jag fick byta en RAID1 mot denna felaktiga vilket ställer till det . Datorn tror att jag har HD krash på den RAID1 disken (som jag tagit bort).

 

Här är jag ute på djupt vatten men antar att jag inte kan installera en "vanlig sata" som disk 2 när bios letar efter en raid disk2, eller? Jag kommer inte längre här utan att sabba RAID konfen, tror jag.

 

Kan jag lägga till den felaktiga som "extra HD" till en RAID1? Jag måste väl få den synlig i windows eller kan testprogrammen hitta den ändå?

 

Förslag på hur jag kan gå vidare mottages tacksamt.

 

 

 

felaktig HD=Barracuda 7200.12 SATA

 

Det ska inte vara något problem om du har plats för 3 hårddiskar i datorn. Behåll raid konfigurationen och koppla in den dåliga disken. Gå in i diskhanteraren och se vad det står där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du inte råkat ut för detta?

 

Det har jag, tyvärr.

3st, men 7200.12 gick inte att få igång igen. 500gig

 

Finns forum om hur man kan lösa detta.

 

http://forums.seagate.com/t5/Barracuda-XT-Barracuda-Barracuda/Seagate-Barracuda-7200-12-stopped-working/td-p/39411

 

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1050374/seagate-barracuda-7200-drives-failing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer liksom ingenstans.

 

Återinstallerad min felaktiga HD i min Fujitsu amilo men kan inte få den att boota. Har skapat boot disk (seatools for dos) på CD och USB från seagate.

 

Med CD händer ingenting - insert boot media.

Med USB flash drive - NTLDR is missing. sen ingenting

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brände du boot.CD:n med Seatools som avbild eller data-CD? Den skall brännas som avbild.

Felmeddelandet NTLDR is missing visar att datorn försöker boota Windows från hårddisken och inte från USB. Felmeddelande tyder på fel i filsystemet. Men eftersom ursprungliga felmeddelandet var Insert boot media och i installations-CD:n inte hittade någon hårddisk så är den troligaste orsaken glappkontakt. Glappkontakt skadar ofta filsystemet.

 

För att få datorn att boota från USB skall du ändra bootordningen i BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min sonic record now verkar bara kunna göra avbilder om jag redan har en CD.

 

Om jag göe en drag and drop med min derladdade ISO till USB driven, funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok jag har fixat att bränna ISO. Kör just nu long test med seatools från seagate. Snabbtesten gick felfritt, har nu gjort 63% av långtesten och inga rapporterade fel.

 

Drive information lba 1000 GB

Smart, logging och DST supported

POH 7752

seagate st31000528as 9vp0ypxq pci ata

 

 

Innan jag fick detta att funka försökte jag köra Vista recovery disk från dos. autorepair gick igenom men inga framsteg - "saknar operativ system"

 

 

 

Jag har disken monterad i den ursprungliga datorn. Kunde inte köra 3 diskar i den andra, saknar power kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag fick detta att funka försökte jag köra Vista recovery disk från dos. autorepair gick igenom men inga framsteg - "saknar operativ system"

Så blir det om filsystemet är korrupt, t ex NTLDR saknas, så som fagerja skriver i inlägg 8, då kan inte CDn känna igen att hårddisken innehåller en Vista-installation.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är långtesten klar. PASSED!

 

Då fortsätter jag med.......................

 

1. Virus scan med Vista recovery disk:

x: passed

 

Warning: C:\: cant access file

C:\: no error

Warning: E:\: cant access file

E:\: Drive not ready

Warning: F:\: cant acc

Process exited with 2 code

 

2. Startup repair:

Root cause found:

Partition table is corrupt on disk \device\harddisk0

 

Repair action: Partition table repair

Result: Completed successfully. Error code = 0x0

Time Taken = 5975 ms

 

 

nu borde det väl funka, eller? Startar utan vista skiva

 

INVALID PARTITION TABLE

 

:thumbsdown:

 

Vad gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är några saker som inte framkommit i tråden, eller också har jag missat det.

 

Innan disken slutade att fungera, var satt den då?

Hände det något speciellt innan den slutade att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag surfade strax innan det hände på reklamintensiva sidor så det var mycket skyfflande av och till disken Därför laddade jag hem Firefox och fortsatte surfa med den istället (vilken dröm).

 

Så plötsligt: insert boot media

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte åt min dator annat än via recovery disk och dos prompten så alla fixar måste vara .ISO. Eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

list partition disk = 0

 

GER

 

Partition 1 primary 932 GB offset= 0 B

 

Jag hade två partitioner innan c: med alla mina program och e: med mina dok etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte åt min dator annat än via recovery disk och dos prompten så alla fixar måste vara .ISO. Eller?

System Rescue CD och Ultimate Boot CD ska brännas på en CD/DVD-skiva som man startar datorn från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

körde diskpart: Detail disk 0

 

type=ATA volume=1 ltr=C Fd=RAW Type=Partition Size=932 GB Status=Healthy

 

Där har du problemet. Det finns program för att återvinna filer från RAW diskar. Sedan är det formatering och ominstallering som gäller. Ska du försöka återvinna filer behöver koppla in disken i en annan dator som "extra disk".

 

Jag har aldrig behövt använda något Recovery program, så jag kan inte rekommendera ett speciellt program. Sök på "data recovery"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu det inte skulle gå att fixa till partitionen med hjälp av TestDisk eller om du föredrar filräddning så kommer här några programtips:

 

Ett som är gratis: http://www.piriform.com/recuva

Här är tre gratis filräddningsprogram som IDG har testat: http://www.idg.se/2.1085/1.141401

Ibas rekommendation (återställer bara en fil gratis, men man kan se allt vad den kan återställa): http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/easyrecovery/

Ett tips till på betalprogram: http://www.idg.se/2.1085/1.205239/dataaterstallning-for-den-efterkloke http://www.stellarinfo.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...