Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Din användarprofil lästes inte in på rätt sätt"


Klater

Rekommendera Poster

Windows Vista.

Jag är administratör men har även ett standardkonto (där det senare används högst sporadiskt).

 

Nu när jag loggar in (på adm.kontot) så händer följande:

 

Information om att "Skrivbordet förbereds.."

Jag hamnar på ett nytt, temporärt skrivbord och får meddelandet:

 

"Din användarprofil lästes inte in på rätt sätt! Du har loggats in med en temporär fil. Eventuella ändringar i profilen kommer att gå förlorad när du loggar ut."

 

Och sedan uppmanas jag ta kontakt med administratören (moi).

 

Första gången detta hände var systemet extremt trögt, men nu "loggas jag in" fortare.

Det som är märkligt är att systemet accepterar mitt lösenord men jag når inte korrekt inloggningsprofil. Vad har hänt?

Jag kan nå mina mappar genom att använda utforskaren, använda lösenord där det efterfrågas, men inte använda program (Office) då det programmet inte nås, på något sätt..

Samma felmeddelande har nu även spritts till mitt Gästkonto som jag installerade från början. Dock startade jag ett nytt användarkonto (standard) igår som inte får detta felmeddelande.

 

Alltså, jag är en rudig datoranvändare, jag erkänner, men har inte haft ett virus på de 4 datorer jag hittills avverkat under 15 år. Jag borde också ha använt ett standardkonto vid surfning, det inser jag nu. Jag har heller inga återstartningspunkter vad jag vet.

 

Kan någon hjälpa en novis? Det är inte många saker jag vågar "testa", för då blir det väl än värre...

 

/Klater

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Vista.

Jag är administratör men har även ett standardkonto (där det senare används högst sporadiskt).

 

Nu när jag loggar in (på adm.kontot) så händer följande:

 

Information om att "Skrivbordet förbereds.."

Jag hamnar på ett nytt, temporärt skrivbord och får meddelandet:

 

"Din användarprofil lästes inte in på rätt sätt! Du har loggats in med en temporär fil. Eventuella ändringar i profilen kommer att gå förlorad när du loggar ut."

 

Och sedan uppmanas jag ta kontakt med administratören (moi).

 

Första gången detta hände var systemet extremt trögt, men nu "loggas jag in" fortare.

Det som är märkligt är att systemet accepterar mitt lösenord men jag når inte korrekt inloggningsprofil. Vad har hänt?

Jag kan nå mina mappar genom att använda utforskaren, använda lösenord där det efterfrågas, men inte använda program (Office) då det programmet inte nås, på något sätt..

Samma felmeddelande har nu även spritts till mitt Gästkonto som jag installerade från början. Dock startade jag ett nytt användarkonto (standard) igår som inte får detta felmeddelande.

 

Alltså, jag är en rudig datoranvändare, jag erkänner, men har inte haft ett virus på de 4 datorer jag hittills avverkat under 15 år. Jag borde också ha använt ett standardkonto vid surfning, det inser jag nu. Jag har heller inga återstartningspunkter vad jag vet.

 

Kan någon hjälpa en novis? Det är inte många saker jag vågar "testa", för då blir det väl än värre...

 

/Klater

Gör en reparation utav installationen.. in med skivan boota om välj reparera när alternativen kommer..Eller gör en ren lnstallation från början om nu du har gjort en sådan från början annars titta på länk nedan..

 

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Installing-and-reinstalling-Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag loggar in (på adm.kontot) så händer följande:

 

Information om att "Skrivbordet förbereds.."

Jag hamnar på ett nytt, temporärt skrivbord och får meddelandet:

 

"Din användarprofil lästes inte in på rätt sätt! Du har loggats in med en temporär fil. Eventuella ändringar i profilen kommer att gå förlorad när du loggar ut."

Det brukar bero på att det har blivit skador i den del av registret som innehåller profilen. Det i sin tur kan bero på t ex att du inte stänger av datorn genom att klicka på Stäng av i Start-menyn, att hårddisken är dålig och innehåller skadade delar.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...