Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ser den här datorn ut?


loloklol

Rekommendera Poster

Hej och välkommen till Eforum

 

Ditt minne CML8GX3M2A1600C9 finns med på listan över minnen som Corsair garanterar skall fungera med ditt moderkort.

Här har jag letat fram en lista över minnen som Corsair garanterar skall fungera med ditt moderkort (bara att scrolla i den listan).

Guaranteed-Compatible Memory for your Asus P8P67 LE

Så detta är ok. Jag kör själv med exakt dessa LP (Low Profile) minnen som är endast 26,25mm höga.

 

Hårddisken är bra, men tyvärr pga. den tragiska översvämningskatastrofen i Thailand så har det blivit brist på hårddiskar världen över och även priserna har gått upp rejält. tex. din 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ kostade innan katastrofen 483:- och nu 1090:- men den finns inte i lager och hur länge får du vänta på att den kommer hem? Kan ta väldigt länge.

 

2TB diskarna har ju helt sanslösa priser just nu ex.Western Digital Caviar Black 2TB som innan kostade 1290:- kostar nu 2490:-

Finns på webblager i alla fall och är en av dom snabbaste på marknaden. Har båda dessa diskar själv..

 

Kanske du skall fundera på en 120GB SSD istället tills hårddiskpriserna blivit mer normala och dessutom finns i lager?

Då kan du även sätta in en hårddisk senare som komplement till din SSD för 120GB räcker inte långt.

 

Mvh

 

[Edit] Mitt råd ar att du även väljer övriga delar som finns i lager ex. Moderkortet Asus P8P67 B3 eller ett nytt kort med Z68 chipset tex.Asus P8Z68-V GEN3

Men då får du kolla att minnena stöds och jag vet ju heller inte vilken budget du har.

 

Kanske någon fler har tips också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm det !

Du har 4 produkter på listan som inte finns i lager !

Beställ aldrig nått som inte finns i lager.

Jag har gjort det två gånger. I båda fallen skulle prylarna komma in om mindre än 14 dagar.

 

Webhallen leveransdaturm skjuts regelbundet framåt i två månader (du är inte den ende som vill HA)

mailar till slut och undrar om Webhallen vet när min projektor ska komma in. Får den efter en vecka.

 

Komplett. Leveransdatum skjuts regelbundet framåt. Vilket jag får prydliga mail om från Komplett.

Efter 4 månader tas produkten bort på Kompletts hemsida.

Efter 6 månader tas min order bort.....hos Komplett.

Om det (att ordern tagits bort) får jag inget mail från Komplett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack så mycket för ett snabbt och bra svar! :)

Men moderkortet du sa jag kanske skulle välja istället, Asus P8P67 B3, funkar den med mina minnen jag har i paketet? Jag försökte söka på den där sidan men förstod inte riktigt, ber om ursäkt!

 

Budgeten ligger på 7-9K och jag funderar på att följa ditt råd med en lite mindre hårddisk just nu också om det nu är så pass stor skillnad i priserna.

 

Även fläktarna är slut på lagret och du kanske vet några som du själv använder eller sådär, som är bra?

 

Tack för hjälpen återigen! :)

 

 

Edit: Föresten angående hårddisk, behöver jag ha en speciell för det moderkortet eller kan man välja och vraka? Har ingen riktigt koll. Dessutom undrar jag om 650w nätagg räcker? Ingen koll som sagt. Tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm det !

Du har 4 produkter på listan som inte finns i lager !

Beställ aldrig nått som inte finns i lager.

Jag har gjort det två gånger. I båda fallen skulle prylarna komma in om mindre än 14 dagar.

 

Webhallen leveransdaturm skjuts regelbundet framåt i två månader (du är inte den ende som vill HA)

mailar till slut och undrar om Webhallen vet när min projektor ska komma in. Får den efter en vecka.

 

Komplett. Leveransdatum skjuts regelbundet framåt. Vilket jag får prydliga mail om från Komplett.

Efter 4 månader tas produkten bort på Kompletts hemsida.

Efter 6 månader tas min order bort.....hos Komplett.

Om det (att ordern tagits bort) får jag inget mail från Komplett.

 

 

 

Okej tack! Jo, som du kanske ser i mitt andra svar så ville jag hellre byta till ett annat moderkort, även annan hårddisk och fläktar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Man använder Corsair Memory Finder väljer moderkort, tillverkare och modell.

Då får jag fram denna lista:

Guaranteed-Compatible Memory for your Asus P8P67

Och dina Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP CML8GX3M2A1600C9

finns med på den listan och det är ju förövrigt i grunden samma chipset och minneskontrollkrets på dessa kort.

 

Fractal Design 140mm Silent Series gillar jag personligen inte, dessutom halvsvåra att montera med dom medföljande gummi "plupparna" som är nästan omöjliga att få på plats utan att ha sönder dom. Det är dessa som skall minska vibrationerna mot chassit. Ej helt nödvändiga men bra att kunna minska vibrationerna. Men jag är inte alls imponerad av luftflödet på dessa heller, skyfflar för dåligt med luft helt enkelt.

 

En mycket bättre fläkt som jag ser det är Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm skyfflar mer luft och tycker man att fläkten låter (den kör på 1200 varv/min) så kan man mycket enkelt koppla på ett av fläktmotstånden som följer med, då kan man välja antingen 750, 900 eller 1200rpm. Enklare att montera också. Även denna har vibrationsdämpande montering.

Dessa fläktblad har en "taggig" utformning för att minska luftturbulenserna (och ljudet av luften) - det hela handlar mycket om aerodynamik när det gäller luftflöden.

Noctuas sida NF-P14 FLX

 

Är det 140mm du skall ha så det inte är 120mm?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Föresten angående hårddisk, behöver jag ha en speciell för det moderkortet eller kan man välja och vraka? Har ingen riktigt koll. Dessutom undrar jag om 650w nätagg räcker? Ingen koll som sagt. Tack! smile.gif

Nej ingen speciell förutom att hårddisken skall vara intern och av SATA typ.

Är du osäker, lägg upp en länk till den du funderar på.

 

Ang. nätaggregatet så rekommenderas det för ditt grafikkort ett sådant på minst 500W med 2 st. 75W PCI-E strömkontakter för separat matning till grafikkortet HD6950.

 

Sweclockers har mätt hur mycket hela testsystemet drar med HD6950 vid full belastning och dom hamnade på runt 342W

 

650W är det minsta och du har valt FSP FSP650-80EGN 650W 80+ Gold certifierat sådant så effektiviteten på detta är klart bättre än ett vanligt 80+ Brons och det klarar 18A på varje +12V lina (4st.) så det bör vara OK.

Specen här.

För övrigt ett bra pris för ett 80+ Gold.

 

Dock så saknas det strömkabel till vägguttaget till detta som du kan se, men det är ju vanlig standard kabel och det kanske du redan har hemma?

Jag har inte sett några tester eller övrigt om detta nätaggregat.

 

Skall du bygga själv så lägg på ett ESD-handledsband också. På Kjell & Company kostar ett sådant 29:- art. nr. 38324 samt läs detta: Allmänna tips om ESD

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...